افزايش فشارهاى غرب به کرزاى در آستانه اعلام استراتژى جديد اوباما

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۷ کد : ۶۳۵۳ آسیا و آفریقا
حدود دو ماه مانده به برگزاری کنفرانس بین‌المللی افغانستان که قرار است در 28 ژانویه 2010 برگزار شود، کشورهای غربی بر فشارهای خود بر حامد کرزای رئیس ‌جمهور این کشور افزوده‌اند.
افزايش فشارهاى غرب به کرزاى در آستانه اعلام استراتژى جديد اوباما

دیپلماسی ایرانی: حدود دو ماه مانده به برگزاری کنفرانس بین‌المللی افغانستان که قرار است در 28 ژانویه 2010 برگزار شود، کشورهای غربی بر فشارهای خود بر حامد کرزای رئیس ‌جمهور این کشور افزوده‌اند. در تازه‌ترین اقدام غربی‌ها از کرزای خواسته‌اند که برنامه زمانی مشخصی برای تحویل مسئولیت‌ها و وظایف امنیتی به نیروهای افغانی ارائه دهد.

گوردن براون نخست وزیر بریتانیا روز شنبه ۲۸ نوامبر در حاشیه نشست کشورهای مشترک المنافع در ترینیداد و توباگو در ارتباط با مسئله افغانستان گفت: «ما به تلاش‌هایی سیاسی نیاز داریم که مطابق با تلاش‌های نظامی ما باشند. در کنفرانس بین‌المللی افغانستان که قرار است در روز ۲۸ ژانویه سال آینده‌ برگزار شود، باید برای هر حوزه از افغانستان شرایط دقیقی فرمول‌بندی شود تا بدانیم که نیروهای این کشور در چه تاریخی می‌توانند مسئولیت امور را برعهده بگیرند.»

نخست وزیر بریتانیا همچنین خواستار آن شد که اهدافی سه‌ماهه تعیین شود که بتوان بر اساس تحقق آنها عملکرد دولت افغانستان را مورد ارزیابی قرار داد. به گفته وی سه ماه پس از برگزاری کنفرانس باید در این مورد تصمیم‌گیری شود که چه تعداد سرباز برای آموزش به استان ناآرام هلمند اعزام خواهند شد و شش ماه پس از آن نیز باید برنامه‌ای در ارتباط با آموزش نیروهای پلیس و نیز مبارزه با فساد دولتی ارائه شود.

براون تاکید کرد، حامد کرزای باید بپذیرد که ناگزیر به تحقق اهداف تعیین‌شده از جامعه بین‌المللی است و عمکرد او نیز بر اساس میزان رسیدن به این اهداف سنجیده خواهد شد. برنامه‌ زمانی مشخص برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان زمانی ارائه خواهد شد که سربازان ارتش افغانستان و نیز ماموران پلیس این کشور نشان دهند که قادر به تامین امنیت هستند.

در ماه‌های اخیر انتقادات در بریتانیا به ادامه استقرار نیروهای این کشور در افغانستان افزایش یافته است. در سال جاری میلادی ۴۸۳ سرباز بریتانیایی و امریکایی جان خود در در پی سوءقصدها و درگیری‌ها در افغانستان از دست داده‌اند.

از سوی دیگر قرار است روز سه‌شنبه‌ اول دسامبر باراک اوباما رئیس ‌جمهوری امریکا استراتژی جدید خود پیرامون افغانستان را در یک سخنرانی در دانشکده‌ افسری در وست پوینت اعلام کند.

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که اوباما قصد دارد ۳۰ هزار نیروی تازه به افغانستان بفرستد. شمار سربازان امریکایی مستقر در افغانستان در حال حاضر بالغ بر ۶۸ هزار نفر است. انتظار می‌رود که اوباما در نطق خود به چشم‌انداز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز بپردازد.

پاکستان از ارسال نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان خشنود نیست و می‌گوید چنین اقدامی در نهایت به ضرر پاکستان تمام خواهد شد چرا که باعث می‌شود نیروهای طالبان بیش از گذشته برای ورود به خاک پاکستان تلاش کنند.

نشریه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد، زمانی کوتاه پس از سخنرانی اوباما قرار است شمار نیروهایی که در استان هلمند به مبارزه با طالبان مشغول‌اند، دو برابر شود و به ۹ هزار نفر افزایش یابد. همچنین قرار است که در فوریه سال آینده‌ میلادی، هزار نفر دیگر به منظور آموزش سربازان افغانی به این کشور فرستاده شوند.


نظر شما :