افزايش بدبينى‌ها به اوباما بر سر افغانستان

۰۶ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۶ کد : ۶۳۴۱ آمریکا
بر اساس نتايج نظرسنجى جديدى که توسط موسسه‌ نظرسنجى يو.اس.ای.تودى و موسسه‌ گالوپ منتشر شد، ميزان تاييد عملکرد باراک اوباما در جنگ افغانستان کاهش يافته و بدبينى‌ها نیز نسبت به او افزايش یافته است.
افزايش بدبينى‌ها به اوباما بر سر افغانستان

دیپلماسی ایرانی: بر اساس نتايج نظرسنجى جديدى که توسط موسسه‌ نظرسنجى يو.اس.ای.تودى و موسسه‌ گالوپ منتشر شد، ميزان تاييد عملکرد باراک اوباما در جنگ افغانستان کاهش يافته و بدبينى‌ها درباره‌ روند اين جنگ رو به افزايش است.

مردم امريکا بر سر اقدام بعدى در مورد افغانستان دچار اختلاف نظر شده‌اند؛ به طورى که تقريبا نيمى از پاسخگويان به اين نظرسنجى از اعزام هزاران سرباز کمکى به افغانستان حمايت کرده ولى هم‌چنان از هر10 آمريکايى 4 تن معتقدند که زمان خروج نيروهاى امريکايى از افغانستان فرا رسيده است.

اين اختلاف نظرها در حالى است که باراک اوباما رئيس ‌جمهوری امريکا در حال بررسى درخواست ژنرال استنلى مک کريستال فرمانده نيروهاى امريکايى و ناتو در افغانستان براى اعزام حدود40 هزار سرباز کمکى به افغانستان است.

اوباما گفته است که تصميم خود در مورد افغانستان را بعد از عيد شکرگزارى اعلام مى‌کند. وى در این باره گفت: «قصد من اين است که کار در افغانستان را کامل کنم.»

براساس اين نظرسنجى، 55 درصد پاسخگويان از نحوه‌ عملکرد اوباما در افغانستان ناراضى و 35 درصد ابراز رضايت کرده‌اند. اين در حالى است که ميزان تاييد عملکرد وى در نظرسنجى چهار ماه قبل 56 درصد بود.

ريچارد ايکنبرگ استاد علوم سياسى از دانشگاه تافتس در این باره می‌گوید: «وى مسئول اوضاع رو به وخامت در افغانستان و اخبار بد اين کشور شناخته مى‌شود. با این حال امريکايى‌ها همچنان معتقدند که انجام کارى در مورد القاعده در افغانستان کار درستى است که بايد صورت گيرد.»

بر اساس نظرسنجى موسسه‌ يو.اس.آ. تودى و گالوپ بيش از نيمى از امريکايى‌ها معتقدند که امريکا نبايد زندان گوانتانامو را طبق قولى که باراک اوباما داده تعطيل کند.

همچنين بين 44 تا 49 درصد پاسخگويان به اين نظرسنجى اظهار داشتند که مخالف تصويب لايحه‌ مراقبت‌هاى بهداشتى در کنگره در سال جارى هستند.

همچنين اکثريت پاسخگويان به اين نظرسنجى اظهار داشتند که مخالف محاکمه‌ خالد شيخ محمد، طراح اصلى حملات 11 سپتامبر در نيويورک هستند. اين نظرسنجى نشان می‌دهد که از هر 10 آمريکايى 6 نفر معتقدند که خالد شيخ محمد بايد در يک دادگاه نظامى محاکمه شود.

در همین رابطه نظرسنجی‌ای نیز شبکه خبری سی‌ان‌ان انجام داده است. بر اساس اين نظرسنجى، 52 درصد از شرکت کنندگان مخالف جنگ امريکا عليه افغانستان هستند‌ و تنها 45 درصد از اين جنگ حمايت کرده‌اند.

همچنین 50 درصد از امريکايى‌ها ترجيح مى‌دهند که هزاران نيروى اضافى به افغانستان اعزام شوند در حالی که 49 درصد از شرکت کنندگان مخالفت خود را با اين اقدام اعلام کرده‌اند.


نظر شما :