نگاهی به رویدادهای مهم جهان

۲۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۷ کد : ۵۷۱۶ آسیا و آفریقا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان

رييس جمهور مولداوى استعفا داد

ولاديمير وورونين در تلويزيون مولداوى گفت: با "لبى گرفته از رياست جمهورى اين کشور خداحافظى مى‌کند.

استعفاى وى ابتداى ماه آينده ميلادى رسمى مى‌شود. او هدايت اين جمهورى سابق شوروى را به صورت رسمى به نيروهاى غرب‌گرا واگذار کرد و گفت، کمونيست‌هاى حامى وى به اپوزيسيون تبديل مى‌شوند.

انصراف حريرى از تشکيل دولت جديد لبنان

درپى اعلام ساختار دولت جديد لبنان از سوى سعد حريرى که با مخالفت گسترده‌ معارضان همراه شد، وى انصراف خود را از تشکيل دولت جديد به رييس جمهور لبنان ابلاغ کرد.

سعد حريرى نخست وزير لبنان در ديدار با ميشل سليمان رييس جمهور اين کشور، دليل انصرافش را از تشکيل دولت وحدت ملى، ادامه شرط‌هايى از سوى گروه‌هاى معارض لبنانى دانست و آن را شرط‌هايى غيرعملى خواند.

ابطال بخشی از آرای انتخابات افغانستان

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در افغانستان آرای بخشی از مراکز رای دهی را به دلیل موجودیت تقلب در آن، باطل اعلام کرده‌ است.

مسئولان این کمیسیون می‌گویند مدارک واضح و قناعت بخش در مورد تقلب در این آرا به دست آمده‌است. این آرا شامل بیست و هفت مرکز رای دهی در ولایت غزنی، پنجاه و یک مرکز در قندهار و پنج مرکز رای دهی در ولایت پکتیکا است.

پوتين از احتمال کانديداتورى مجددش در انتخابات روسيه خبر داد

نخست‌وزير روسيه در جدى ‌ترين اشاره خود در مورد حضور مجددش در سمت رياست جمهورى روسيه گفت که ممکن است مجددا کانديداى انتخابات رياست جمهورى در سال 2012 شود.

آمريکا براى مذاکرات مستقيم با کره شمالى اعلام آمادگى کرد

دولت باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا با تغيير در سياست‌هاى خود و در اقدامى به منظور بازگرداندن کره شمالى به ميز مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌اى اعلام کرد آماده‌ مذاکره مستقيم با پيونگ يانگ است.

آمريکا پيش نويس قطعنامه‌اى هسته‌اى را در سازمان ملل ارائه کرد

آمريکا پيش نويس قطعنامه‌اى را در سازمان ملل ارائه کرد که خواستار تلاش‌هاى بيشتر براى جلوگيرى از گسترش تسليحات هسته‌اى است که واشنگتن اميدوار است در نشست اواخر اين ماه به رياست باراک اوباما، مورد تصويب رهبران جهان قرار بگيرد.

تظاهرات ده‌ها هزار نفر در اعتراض به سياست‌هاى اوباما

ده‌ها هزار نفر از مردم آمريکا در اعتراض به سياست‌هاى درمانى باراک اوباما، رئيس‌جمهورى اين کشور اقدام به برگزارى تظاهرات در واشنگتن کردند

اين تظاهرات در پاسخ به تلاش‌هاى اوباما براى اصلاح ساختار بيمه‌هاى درمانى در آمريکا انجام شد. مخالفان طرح اوباما اعتقاد دارند که هزينه کردن درآمدهاى مالياتى براى تامين بيمه درمانى دولتى براى افراد فاقد پوشش بيمه منجر به تورم مى‌شود و اقتصاد را به نابودى مى‌کشاند.

تلاش آمريکا براى حصول توافق تقسيم قدرت ميان کرزاى و عبدالله

ديلى تلگراف نوشت: مقامات آمريکايى در حال انجام اقدامات شتاب زده براى مجبور کردن حامد کرزاى در تشکيل دولت ائتلافى با عبدالله عبدالله همزمان با تلاش غرب براى جلوگيرى از بروز بحران سياسى پس از انتخابات رياست جمهورى در اين کشور هستند.

کنفرانس عمومى سالانه آژانس بين‌المللى انرژى اتمى آغاز به کار کرد

پنجاه و سومين کنفرانس عمومى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى روز دوشنبه در محل مرکز بين‌المللى در وين آغاز به کار کرد.

در اين کنفرانس روسای سازمان‌هاى انرژى اتمى کشورهاى عضو و يا وزيران مربوطه شرکت و سخنرانى مى‌کنند. 

آمانو رسما جانشین البرادعی شد

آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه به طور رسمی یوکیا آمانو را به عنوان مدیر کل جدید این نهاد انتخاب کرد.

آمانو از تاریخ اول دسامبر ( 10 آذر ) رسما کار خود را به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز می کند.

اسد: عراق هيچ مدرکى به ما نداده است

رييس جمهور سوريه درباره اتهامات عراق عليه اين کشور در انفجارهاى اخير بغداد گفت: ما از شنيدن چنين اتهاماتى شوکه شديم؛ چرا که توافقنامه‌ همکارى استراتژيک را دو روز قبل از وقوع اين انفجار‌ها با نورى مالکى نخست وزير عراق امضا کرديم. از سال 2004 عراقى‌ها خواهان تحويل برخى معارضان به اين کشور هستند؛ اما هيچ گونه دليل و مدرکى مبنى بر مجرم بودن و جنايت‌هاى اين افراد به ما ارائه نکردند و ما به آنها گفتيم در صورتى که شما دليلى را در خصوص متهم بودن آنها ارايه کنيد، ما آنها را به شما تحويل خواهيم داد اما تاکنون هيچ گونه دليلى ارائه نشده است.


نظر شما :