کرزی یک گام تا پیروزی / عبدالله: شمارش آرا را متوقف کنید

۱۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۹ کد : ۵۶۱۴ آسیا و آفریقا
نتایج آرای شمارش شده 74.2 درصدی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می دهد که حامد کرزی همچنان در صدر پیشتازی می کند و عبدالله و بشردوست در رده های بعدی قرار دارند. روند صعودی آرای کرزی امید به کسب حداقل 51 درصد آرا را برای تثبیت ریاست جمهوری اش بیشتر کرده است.
کرزی یک گام تا پیروزی / عبدالله: شمارش آرا را متوقف کنید

دیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه نتایج درصد آرای شمارش شده انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستفل انتخابات افغانستان اعلام شد. بر این اساس حامد کرزی با 48.6 درصد آرا با احتساب 2891709 رای، عبدالله عبدالله با 31.7 درصد آرا با احتساب 1361247 رای و رمضان بشردوست با 10 درصد آرا با احتساب 457909 رای اول تا سوم هستند و پس از ایشان به ترتیب آقایان اشرف غنی احمد زی، میرویس یاسینی، شهنواز طنی و حبیب منگل رده های چهارم تا هفتم را به خود اختصاص داده اند.

در همین حال داوود علی نجفی رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که 447 صندوق حاوی 200 هزار رای به دلیل تقلب و تخلف، از جریان شمارش آرا خارج شده است. به گفته این مقام مسئول، تخلف ها مربوط به کل ولایات است و به یک نامزد خاص محدود نمی شود.

بعد از آنکه در روزهای ابتدایی شمارش آرا، این تصور می رفت که رقابت عبدالله و کرزی شانه به شانه باشد، در دومین و سومین مرتبه اعلام تنایج، مشخص شد که با گذشتن از مناطق تحت نفوذ عبدالله، رشد حامد کرزی افزایش یافته و به تدریج فاصله خود را با رقیب اصلی اش بیشتر می کند.

کرزی تنها دو درصد تا رسیدن به پیروزی فاصله دارد و باقی ماندن 15 درصد از صندوق های سربسته احتمال پیروزی او را قوت بخشیده است. طبق قانون انتخابات افغانستان، نامزد پیروز باید 51 درصد آرا را از آن خود کند.

البته کمیسیون ویژه رسیدگی به شکایات مربوط به تخلفات در انتخابات افغانستان پیش بینی کرده است به دلیل زمان بر بودن بررسی شکایات، اعلام نتیجه نهایی با تاخیر چند هفته ای انجام شود.

در همین حال عبدالله عبدالله که هر روز از کرزی دورتر و مخالفت هایش با دولت جدی تر می شود، در اظهاراتی عجیب خواستار توقف اعلام نتايج اوليه انتخابات شده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نقل از اسوشیتدپرس آورده است، رقيب اصلى حامد کرزى از مقام‌هاى انتخاباتى افغانستان خواست تا اعلام نتايج اوليه انتخابات را متوقف کنند زيرا ارقام بسيار مشکوکی از نتايج انتخابات تا حال منتشر شده است.

عبدالله عبدالله وزير خارجه سابق افغانستان گفته است: در نتايجى که تا به حال منتشر شده، اعداد و ارقام مشکوک ديده مى‌شود؛ به عنوان مثال بسيارى از شعبه‌ها ارقام مشابهى از تعداد آرا گزارش داده‌اند، اين در حالى است که براى هيچ يک از کانديدا‌هاى ديگر چنين وضعيتى وجود ندارد. اين ارقام بسيار مشکوک هستند و نشان مى‌دهد کميسيون انتخاباتى در حوزه‌هايى که گزارش شکايت شده، کنترل ندارد.

او پيشتر نيز اعلام کرده بود در انتخابات تقلب صورت گرفته و نیز مدعی شده بود که کارکنان انتخاباتى که از سوى حامد کرزى انتخاب شده‌اند تمايل به پيروزى کرزی دارند.

عبدالله تخلف های صورت گرفته را يک تقلب گسترده و مهندسى شده در سراسر کشور دانسته و از کميسيون مستقل انتخابات خواسته است تا ديگر نتايج موقت را اعلام نکند زيرا اين نتايج جعلى است.

ناظران بين‌المللى و افغانى نیز نسبت به روند برگزارى انتخابات رياست جمهورى 20 اوت در افغانستان اعتراض داشتند اما اعلام کرده‌اند تا زمان پايان شمارش آرا و انجام تحقيقات مربوط به انجام تقلب از قضاوت در خصوص صحت و سقم انتخابات خوددارى کنند.


نظر شما :