رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۰۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۷ کد : ۵۵۱۳ آسیا و آفریقا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

عبدالله کرزى را به تقلب در انتخابات متهم کرد

عبدالله عبدالله رقيب اصلى حامد کرزى رييس‌جمهور افغانستان در انتخابات رياست جمهورى اين کشور، کرزى را به تقلب در انتخابات متهم کرد و به تشريح موارد تقلب توسط مقام‌هاى دولتى پرداخت.

رهبر جدید طالبان پاکستان انتخاب شد

مولوی فقیر از چهره های شناخته شده "تحریک طالبان" گفت: در نشستی که در آن 42 نفر از فرماندهان ارشد طالبان حضور داشتند حکیم الله محسود به عنوان رهبر و اعظم طارق به عنوان سخنگوی جدید طالبان پاکستان ( تحریک طالبان ) انتخاب شدند.

اتحادیه اروپا انتخابات افغانستان را سالم ارزیابی کرد

ژنرال سابق فرانسه و ناظر اصلی اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فرآیند رای گیری در این کشور جنگ زده را سالم ارزیابی کرد.

ديدار هيات سياسى کره‌شمالى با رئيس جمهورى کره‌جنوبى

هيات سياسى کره شمالى که به منظور اداى احترام به کيم دائه جونگ وارد سئول شده بود با لى ميونگ باک رئيس جمهورى کره جنوبى ديدار کرد. يکى از مقامات دفتر رياست جمهورى کره جنوبى اعلام کرد که لى ميونگ باک با فرستادگان کره شمالى ديدار کرده است.

عبدالعزيز حکيم درگذشت

عبدالعزیر حکیم رییس مجلس اعلاى اسلامى عراق که به دلیل وخامت بیماری اش برای درمان به تهران آمده بود، روز چهارشنبه درگذشت.

قاهره ميزبان نشست چهارجانبه سودان، مصر، ليبى و آمريکا

با هدف بررسى راهکارهاى موجود جهت حمايت از تحقق صلح در سودان نشست چهار جانبه‌اى در قاهره با حضور مسئولان مصرى، آمريکايى، ليبيايى و سودانى برگزار شد.

در اين نشست چهار جانبه‌ مشورتى که احمد ابوالغيط وزير امور خارجه‌ مصر، عمر سليمان رييس سازمان اطلاعات اين کشور، موسى کوسه وزير امور خارجه‌ ليبى، محمد سياله وزير دولت ليبى، غازى صلاح‌الدين مشاور رييس‌جمهور سودان و ژنرال اسکات گريشن فرستاده ويژه‌ آ‌مريکا به سودان حضور داشتند راهکارهاى موجود جهت حمايت از تحقق صلح و ثبات در مناطق مختلف سودان بررسى شد.

فرماندهان ناتو در افغانستان نيرو و منابع بيشتری را خواستار شدند

فرماندهان ارشد ناتو به فرستاده رييس جمهور آمريکا به افغانستان و پاکستان گفتند که براى شکست دادن و عقب راندن شبه نظاميان طالبان به ويژه در شرق افغانستان و مرز پاکستان، به سربازان بيشتر و منابع ديگر احتياج دارند.

بازجويى مظنونان تروريستى از سيا به کاخ سفيد منتقل شد

مقامات رسمى آمريکا اعلام کردند که اوباما در تلاش براى بازنگرى در شيوه بازجويى از مظنونان تروريستى دستور تشکيل تيم جديدى از بازجويان حرفه‌اى را صادر کرده است.

اوباما اواخر هفته گذشته سندى را امضا کرد که براساس آن يک تيم از متخصصان سازمان‌هاى اطلاعاتى آمريکا براى بازجويى از مظنونان تروريستى تشکيل خواهد شد. براساس دستور اوباما اين تيم در اف‌بى‌آى مستقر خواهد شد.

چين شرکت کنندگان در ناآرامى‌هاى اخير اين کشور را محاکمه مى‌کند

روزنامه‌ چاينا ديلى گزارش داد: روند رسيدگى به اتهامات بيش از 200 تن از شرکت کنندگان در ناآرامى‌هاى خونين ماه ژوئيه‌ در ارومچى مرکز استان شين جيانگ برگزار خواهد شد.

اوجالان مذاکرات مستقيم با دولت ترکيه را خواستار شد

رهبر حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) از طريق وکيل خود پيشنهاداتش را به دولت براى حل بحران کردهاى ترکيه مطرح کرد. روزنامه مليت ترکيه نوشت: عبدالله اوجالان خواستار برگزارى مذاکرات مستقيم با وى به جاى احمد ترک رييس حزب جامعه دموکراتيک شده است.

سارکوزی خواستار از سرگیری مذاکرات سازش شد

کمی پیش از عزیمت بنیامین نتانیاهو به اروپا، نیکلا سارکوزی در تماسی تلفنی با وی خواستار آغاز دور جدید مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان شد. وی در این مکالمه تلفنی بر لزوم سرعت بخشیدن به این مذاکرات برای دستیابی به صلح در منطقه پافشاری کرد.

انفجار در قندهار 100 کشته و زخمى به‌جا گذاشت

رئيس پليس افغانستان اعلام کرد در حمله انفجارى سوم شهريور در قندهار دست کم 36 تن کشته و 64 تن زخمى شدند.

خشم براون از آزادی المقرحی

گوردون براون در نخستین اظهار نظرش درباره آزادی مظنون اصلی پرونده لاکربی از زندان اسکاتلند خشم خود را ابراز کرد.

پیشی گرفتن کرزی از عبدالله در شمارش اولیه آرا

نخستین نتایج شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان داد که "حامد کرزی" از دیگر رقبای خود در این انتخابات پیش افتاده است. این خبر پس از شمارش حدود 10 درصد کل آرا از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام شد.


نظر شما :