نشست شرم‌الشيخ در سايه آتش‌بس يک جانبه اسرائيل

۳۰ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۲ کد : ۳۷۲۶ اخبار اصلی
منابع ديپلماتيک اعلام کردند، مصر از رهبران کشورهاى مختلف به ويژه کشورهاى اروپايى براى حضور در اين نشست دعوت کرده است. محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز براى حضور در نشست شرم‌الشيخ دعوت شده است.
نشست شرم‌الشيخ در سايه آتش‌بس يک جانبه اسرائيل
در زمانی که حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر خبر از مخالفت صریح مصر از حضور نیروهای چند ملیتی در خاک خود می داد و هم زمان با وی احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه کابینه­اش با خشم گفت: «اسرائیل نمی تواند به زور و خونریزی در هر جایی که خواست، خواسته هایش را به کرسی بنشاند.» منابع خبری اعلام کردند، مصر به طور ناگهانی تصمیم گرفته امروز 18 ژانویه میزبان نشست ویژه­ای درباره غزه در شرم الشیخ باشد. 

  منابع ديپلماتيک اعلام کردند، مصر از رهبران کشورهاى مختلف به ويژه کشورهاى اروپايى براى حضور در اين نشست دعوت کرده است. 

  محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز براى حضور در نشست شرم‌الشيخ دعوت شده است. 

  حسنى مبارک همچنين از نيکولا سارکوزى، رئيس‌جمهوری فرانسه براى حضور در اين نشست مشورتى دعوت کرده که وی نیز به این دعوت جواب مثبت داده است. 

  اين نشست با هدف بررسى آخرين تحولات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه و در چارچوب ادامه رايزنى‌ها از زمان آغاز حمله اسرائیل به اين منطقه برگزار مى‌شود. ديپلمات‌هاى غربى به خبرگزارى رويترز گفته‌اند که در اين نشست بان‌ کى ‌مون، دبير کل سازمان ملل و خوزه رودريگز زاپاترو، نخست وزير اسپانيا نيز دعوت شده‌اند. بان کی مون گفته است که در این نشست حتما شرکت می­کند. 

  يک ديپلمات غربى در قاهره به رويترز گفت: «با توجه به اعلام آتش‌بس از سوى اسرائيل،‌ اين نشست برنامه‌هاى خود را تغيير خواهد داد.»  

نبيل عمرو سفير فلسطين در قاهره نيز گفت: «محمود عباس از عصر روز شنبه سفر خود به مصر را آغاز کرده و قرار است امروز با حسنى مبارک ديدار کند.» 

  در اين نشست از سران ايتاليا، انگليس و ترکيه نيز برای حضور دعوت شده است.  

همچنين مارگارت اسکوبى، سفير امريکا در سوريه، به عنوان نماينده اين کشور در نشست شرم‌الشيخ حضور خواهد يافت. 

  احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر، گفت که کشورش تسليم يادداشت تفاهمى که بين آمريکا و اسراييل امضا شد، نخواهد شد و حضور سربازان خارجى در خاک خود را نخواهد پذيرفت.  

اما با این حال مقام­های هر دو طرف آمريکا و اسرائيل گفتند که مصر در حال نشان دادن جديت و عزم جديدى براى متوقف کردن قاچاق سلاح است.  

دفتر رياست جمهورى سارکوزى نیز گزارش داد، وى و حسنى مبارک به طور مشترک رياست نشست بين‌المللى قاهره را در مورد بحران غزه بر عهده خواهند داشت.  

دولت آلمان نيز اعلام کرد، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اين نشست حضور خواهد يافت. 

  همچنين فرانسه در بيانيه‌اى از حضور گوردون براون، نخست وزير بریتانیا در اين نشست خبر داد ولى دفتر براون اين خبر را تاييد نکرده است. 
  مرکل و سارکوزى گفتند که پس از اين نشست براى ديدار با ايهود المرت، نخست وزير اسرائیلی به سرزمين‌هاى اشغالى خواهند رفت. اما دفتر نخست وزيرى بریتانیا خبر حضور براون در نشست قاهره را تاييد نکرد.   دولت ايتاليا اعلام کرد که سيلويو برلوسکنى، نخست وزير ايتاليا قبل از رفتن به اسرائیل براى گفت‌وگو با مقام های اسرائيلى، در نشست مصر حضور مى‌يابد. 

  مقامات مصرى گفتند که ملک عبدالله دوم عبدالله، پادشاه اردن نيز از جمله سران حاضر در نشست است.   يک مقام دولت ترکيه اعلام کرد، عبدالله گل، رئيس‌جمهوری ترکيه در نشست مصر حضور مى‌يابد. البته دعوتنامه نشست براى رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه ارسال شده ولى به دليل برنامه سفر از قبل تعيين شده به بروکسل، عبدالله گل به نشست مصر مى‌رود.  

منابع ديپلماتيک گفتند، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان در نشست دعوت شده ولى در آن حضور نخواهد يافت.  

اين نشست در حالى برگزار مى‌شود که حسنى مبارک روز شنبه در سخنرانى تلويزيونى خود به ارزيابى اوضاع نوار غزه پرداخت و خواستار خروج نيروهاى اسرائیلی از نوار غزه شد. 

  وى تاکيد کرد، حمله به نوار غزه هرگز مقاومت را متوقف نخواهد ساخت و امنيت اسرائيل را براى اسرائيلى‌ها به ارمغان نخواهد آ‌ورد، بلکه تنها به احساس انزجار و تنفر از اسرائيل و بسته شدن راه دستيابى به صلح در منطقه دامن مى‌زند.  

رييس‌جمهوری مصر تاکيد کرد، مصر مخالف استقرار نيروهاى بين‌المللى در مرزهايش در نوار غزه است و اين مساله را خط قرمز مى‌داند که نبايد از آن تجاوز کرد. 

  حسنى مبارک با دفاع از عملکرد مصر برای جلوگيرى از حمله‌ نظامى در نوار غزه و تلاش‌ها براى پايان دادن به اين جنگ اشاره کرد و گفت: «مصر طرح خود را براى توقف عمليات نظامى مطرح کرد در حالى که شوراى امنيت در صدور قطعنامه‌اى در زمينه وضعيت اسفناک نوار غزه تعلل مى‌کرد و حتى به رغم صدور قطعنامه‌ 1860 حملات همچنان ادامه داشت.»  

حسنى مبارک در ادامه افزود: «از زمان آغاز جنگ، مصر گذرگاه رفح را باز کرد و بيش از هزار تن کمک بشردوستانه از اين گذرگاه وارد نوار غزه شد و تعدادى از زخمى‌ها از اين گذرگاه براى مداوا به مصر و ديگر کشورها رفتند.» 

  مبارک متعهد به باز گذاشتن گذرگاه رفح به منظور ورود کمک‌هاى بشردوستانه به ساکنان نوار غزه و نيز رفت و آمد زخمى‌ها براى مداوا شد. 

  وى همچنین گفت: «من خواستار برگزارى کنفرانس کشورهاى بين‌المللى اهداء کننده به منظور بازسازى نوار غزه خواهم شد.» 

  وى نسبت به پيامدهاى حمله به نوار غزه بر امنيت و ثبات خاورميانه هشدار داد. 

  رئيس‌جمهوری مصر تاکيد کرد، مصر به تلاش‌هايش در تحقق آشتى ملى و پايان دادن به اختلافات کنونى در فلسطين ادامه خواهد داد و اجازه نخواهد داد که پيامدهاى آن در مساله‌ فلسطين تاثير بگذارد.    

نظر شما :