برداشتی از آتش بس یا تز اسرائیلی خلع سلاح

۲۹ دی ۱۳۸۷ | ۲۳:۱۷ کد : ۳۷۱۹ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
پس از امضای تفاهم نامه امنیتی میان آمریکا و اسرائیل، رژیم صهیونیستی آتش بس در غزه را اعلام کرد تا نشان دهد خلع سلاح و فلج کردن حماس زمینه‌ای برای قطع ید مخالفان این رژیم در منطقه خواهد بود.
برداشتی از آتش بس یا تز اسرائیلی خلع سلاح
پس از امضای تفاهم نامه امنیتی میان آمریکا و اسرائیل، رژیم صهیونیستی آتش بس در غزه را اعلام کرد تا نشان دهد خلع سلاح و فلج کردن حماس زمینه ای برای قطع ید مخالفان این رژیم در منطقه خواهد بود. 

  دو روز پیش رهبران شوراى همکارى خليج فارس به درخواست ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان نشستی فوق ‌العاده را برای بررسى اوضاع نوار غزه برگزار کردند که البته روشن نشد برگزاری آن پشت درهای بسته نیز به درخواست ریاض بوده است یا خیر. 

  رهبران شورای همکاری در نشستى که نزدیک به سه ساعت طول کشید، ضمن بررسی اوضاع منطقه و تلاش در جهت اتخاذ یک موضع واحد درباره جنگ توافق کردند تا رايزنى‌هاى خود را در این باره در نشست اقتصادى کويت که دوشنبه برگزار خواهد شد، پیگیری و تکمیل کنند. این موضوع هم سه روز قبل از آن از سوی سران مصر و عربستان به کشورهای عربی توصیه شده بود.  

هر چه به پایان ریاست جمهوری جورج بوش و آغاز دوران اوبامایی در جهان نزدیک تر می شویم تحولات در خاورمیانه سرعت بیشتری می گیرد و رسیدن به دوران تغییرات جدید نزدیک تر می شود. مقام های اسرائیلی بعد از اعلام آتش بس گفته اند: ما به تمام اهداف خود در تامین امنیت جنوب اسرائیل رسیده ایم. 

  صهیونیست ها با اشاره به بمباران و انهدام مراکز تسلیحاتی و انبارهای مهمات حماس از پیروزی و رسیدن به اهداف جنگ سخن می گویند. اسرائیل همچنین با امضای تفاهم نامه امنیتی با آمریکا که امنیت این رژیم را تضمین می کند و مخالفتی را از سوی مصر و عربستان برنمی انگیزد، گروه های مقاومت را در برابر عملی انجام شده و برنامه ای از پیش معین قرار داده اند. 

  امنیت جنوب اسرائیل دغدغه این رژیم و جزئی از دغدغه های فراگیر ایالات متحده است. طی چند روز اخیر قاهره مرکز ثقل تحولات بود و همه نگاه ها به این شهر معطوف شده بود. به زعم مقامات اسرائیلی، خبرهای خوشی از به قاهره و واشنگتن به تل آویو رسید و این رژیم نیز بعد از حمله به تسلیحات حماس و آسودگی بابت ورود امنیتی و تضمین نظامی آمریکا شیپور پایان جنگ را به صدا درآورد. 

  این تحولات در زمانی رخ داده که تعهدنامه امنیتی آمریکا و اسرائیل برای تضعیف حماس و خارج کردن آن از معادلات سیاسی و نظامی فلسطین به امضا رسیده و اهداف پشت پرده جنگ یک به یک عیان می شود.   تفاهم نامه امنیتی فوق با هدف جلوگیری از ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به گروه حماس منعقد شده است. رایس اذعان کرده است که این تفاهم نامه به برقراری آتش بس دائم بین اسرائیل و حماس کمک خواهد کرد.  

اگر این شرط به تحقق برسد، انتظارات آمریکا و اسرائیل تا اندازه زیادی برآورده شده و منطقه و نقش آفرینی کشورهای عربی را وارد مرحله تازه ای خواهد کرد. در این میان باید دید سیمای کشورهای عربی بعد از پذیرفتن خواسته های اسرائیل به چه رنگی درخواهد آمد.  

این تفاهم نامه همچنین به میانجی گیری مصر میان طرفین کمک می کند و معادلات منطقه ای را به سود عربستان و مصر و محوریت و کیفیت تحولات را مطابق طرح صلح عربی پیش می برد. حالا کاملا مشخص است که چرا حماس روی از آتش بس گردانده و شروطش را پیگیری می کند و خواهان خروج صهیونیست ها از غزه است. 

  حامیان گروه های مقاومت از جمله ایران نیز بر تداوم مقاومت فلسطینیان تاکید دارند و معتقدند: صرف توقف حملات هوایی، دریایی و زمینی بدون خروج نیروها از مواضع اشغال شده برای متوقف شدن درگیری ها کفایت نمی کند و ضروری است نیروهای این رژیم از مناطق اشغالی غزه خارج شوند. (منوچهر متکی - وزیر امور خارجه) این دیدگاه معتقد است که باقی ماندن نیروهای اسرائیلی در مناطق مذکور خود به خود تحریک کننده است و تضمینی برای توقف درگیری ها وجود نداردغ چرا که اسرائیل در تلاش است گروه های مقاومت و بازدارنده را از بین ببرد.  

نشست رهبران شوراى همکارى خليج فارس در روز جمعه و نشست دوشنبه این هفته با حضور مصر و عربستان به همبستگى و به نوعی همدستی کشورهاى عربى برای پیشبرد طرح مصر منجر خواهد شد. وزير امور خارجه عربستان درباره‌ طرح پيشنهادى مصر و بررسى آن در نشست رياض گفته است: تمام کشورهاى عضو شوراى همکارى اين طرح را تاييد و نسبت به موفقيت آن ابراز اميدوارى کرده اند. 

جنگ غزه و نوع پایان یافتن آن نشان می دهد که اسرائیل تنها با رسیدن به یک آتش بس پابرجا و تضمین های امنیتی حاضر به قطع عملیات نظامی علیه حماس شده است. چنین پایانی بی شک مورد توافق آمریکا، مصر و عربستان خواهد بود و بر تغییرات آتی منطقه و بویژه رفتار ایران و سوریه تاثیر خواهد گذاشت.  

آن طور که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفته است، اسرائیل درصدد انعقاد تفاهم نامه های امنیتی مشابهی با کشورهای اروپایی برای تشدید تحریم های تسلیحاتی علیه گروه حماس نیز هست. بدون تردید این دست تفاهمات به لحاظ سیاسی نیز با همگرایی و توافقاتی همراه است و کوچک ترین حادثه یا تحریک در منطقه را با پاسخی مواجه می کند که با حمایت های بین المللی همراه خواهد بود. 

  در مورد جنگ اخیر باید گفت که اسرائیل جنگ اول را به از صلح آخر دانست و با بهانه قرار دادن تهدیدات حماس، جنگ در غزه را پی گرفت و در این راه حتی هم کیشان و هم نژادان فلسطینیان را به سکوت و بی عملی واداشت. 

  مروری بر سخنان زيپى ليونى گویای این مسئله است که اسرائیل دیگر خواهان تک افتادگی و انزوا از سوی کشورهای عربی نیست و بدون پشتوانه بین المللی و حامیانش دست به اقدامی نخواهد زد. وی گفته است: ما از ابتدا اعلام کرديم که پايان درگيرى ‌ها هرگز از طريق درخواستى ساده جهت برقرارى آتش بس ممکن نيست بلکه از طريق تصميم و تلاشى متحد از سوى جامعه جهانى عليه سازمان‌هاى تروريستى نظير حماس ممکن است و اين همان مسئله ‌اى است که ما امروز انجام داديم. ما با سلسله همکارى‌ها و تدابير با مسئولان بين‌المللى و منطقه‌اى جهت تکميل فعاليت مصر و توقف ورود سلاح به نوار غزه توافق کرديم. 

  تایید ليونى و پذیرش آتش بس از سوی دولت متبوعش، زمانی صورت می گیرد که همه زمینه ها برای ممانعت از قاچاق سلاح به غزه و تجهیز حماس فراهم آمده باشد. حالا پیش بینی آینده حماس و تحولات داخلی فلسطین بعد از اتمام جنگ مستلزم قبول یا رد شروط آتش بس از سوی این گروه است. اگر شرایط به جایی برسد که حماس قدرت چانه زنی درباره آتش بس را از دست بدهد، آینده سیاسی و نهادی آن نیز - علاوه بر آتیه نظامی آن - زیر سایه ابهام خواهد رفت. ماهیت و هویت وجودی حماس تا پیش از دستیابی به قدرت سیاسی در فلسطین در شاخه نظامی و مقاومتی آن خلاصه می شد ولی بعد از پایان جنگ و به زمین گذاشتن سلاح ها و نیز امضای تفاهم نامه اسرائیل و آمریکا، این وجهه نیز دستخوش آسیب قرار می گیرد.      
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :