ایران و امریکا ؛ نیازمند اهداف صلح جویانه

۲۰ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۳ کد : ۲۰۵۴ آمریکا
اسقف جان برایسون چین، کشیشی امریکایی، به رهبران دینی دو کشور پیشنهاد کرد برای پایان دادن به مشکلاتی که سال ها است روابط این دو کشور را خدشه دار کرده به دنبال راه حل هایی صلح جویانه باشند.
ایران و امریکا ؛ نیازمند اهداف صلح جویانه
بحث آغاز مذاکرات بین دو کشور ایران و امریکا که بیست و هشت سال است که روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند همواره یکی از مسائل مهم سیاست خارجی هر دو کشور به حساب می آید.
 
موضع گیری های رهبران سیاسی دو کشور در این بیست و هشت سال توجه تمام جهان را برای آینده روابط دو کشور به خود معطوف کرده است.
 
اکنون، پس از گذشت بیست و هشت سال از قطع رابطه این دو کشور، مهم ترین مسئله مشترک بین ایران و امریکا، کشور عراق، باعث شد که تهران و واشنگتن بر سر میز مذاکره بنشینند. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده بودند که کشور عراق می تواند بهانه ای برای برقراری ارتباط بین دو کشور باشد.
 
اما به نظر می رسد که برقراری مجدد روابط بین دو کشور نیازمند اهداف صلح جویانه و عمیق تری است.
 
اسقف جان برایسون چین، کشیشی امریکایی که تاکنون دو مرتبه به ایران سفر کرده، معتقد است ارزش های مشترک و دوستانه زیادی بین روحانیون ایران و امریکا وجود دارد. وی به رهبران دینی دو کشور پیشنهاد کرد برای پایان دادن به مشکلاتی که سال ها است روابط این دو کشور را خدشه دار کرده به دنبال راه حل هایی صلح جویانه باشند.
 
جان برایسون چین هشتمین اسقف واشنگتن و در عین حال سر کشیک کلیسای جامع شهر واشنگتن است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را تا اخذ مدرک فوق لیسانس ادامه داد و مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه یل دریافت کرده است. او چهره ای شناخته شده در روزنامه واشنگتن پست و نشریه واشنگتنین است.
 
جان برایسون اول بار در سال 2006 و به دعوت محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، به این کشور سفر کرد. وی در این سفر پنج روزه با رهبران دینی و روحانیون ایران دیدار و گفت و گو کرد.
 
آقای برایسون پس از سفر خود اعلام کرد رهبران دینی ایران نگران احتمال حمله نظامی امریکا به سرزمینشان هستند.
 
وی می گوید:" زمانی که در تهران و قم، یکی از مقدس ترین شهرهای ایران بودم، بر سر موضوع ارزش های مشترک بین مسلمانان و مسیحیان بسیار بحث و گفت و گو کردیم و بیشترین وجه مشترک ما در خصوص صلح و ممنوعیت اخلاقی از استفاده و گسترش سلاح های کشتار جمعی بود. علاوه بر اینکه من و همکاران ایرانی ام بر این عقیده بودیم که سیاست مداران کشورمان بسیار بچه گانه برخورد می کنند، همکاران ایرانی من یکی دیگر از موانع پیشرفت گفت و گو های مثبت بین این دو مذهب بزرگ و این دو ملت را بی توجهی مسیحیان و مسلمانان به مذهب یکدیگر می دانند. یک درک عمیق تر از فرهنگ هر دو کشور و اشتیاق برای درک تاریخ بغرنج بین دو کشور اولین گام مهم برای ایجاد روابط بین دو کشور است. برنامه انرژی هسته ای ایران به یکی از موانع رابطه ایران و امریکا تبدیل شده است. ایران در دفاع از خود اعلام می کند که تنها کشور فارسی زبان در میان منطقه کشورهای عربی است و هزاران سال پیش یکی از بزرگترین قدرت های منطقه بوده و اکنون در قرن بیست و یکم نقش مهمی در تحولات خاورمیانه دارد و آینده ایران با توجه به برنامه سلاح های هسته ای در منطقه در معرض تهدید قرار دارد."
 
کشیش جان برایسون به تازگی نیز در اجلاسی با رهبران دانشگاهی و مذهبی در ایران دیدار داشته است. وی معتقد است که ایران همچنین با نگاهی به گذشته تاریخی روابط خود با امریکا از برقراری ارتباط با این کشور خودداری می کند چرا که در این گذشته تاریخی حوادثی وجود دارد که همواره روابط بین دو کشور را خدشه دار کرده است.
 
وی به تلاش های امریکا برای سقوط دولت مصدق در سال 1953، حمایت بیش از اندازه از شاه، حمایت نظامی از صدام حسین در جریان جنگ عراق و شکست دولت بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در استقبال از رییس جمهور میانه رو ایران، محمود خاتمی اشاره کرد که البته همگی بخشی از ناکامی و شکست های دردناک سیاست های خارجی امریکا به شمار می روند.
 
آقای برایسون همچنین می گوید:" البته امریکا نیز نگران موضع محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران در قبال هولوکاست و سخنان وی در خصوص نابودی اسراییل، تولید سلاح در ایران و استفاده از آنها توسط نظامیان شیعه علیه نیروهای امریکایی در عراق است. ماجرای گروگانگیری سال 1979 در سفارت امریکا نیز همچنان یکی از مسائل امریکا در قبال ایران است."
 
این رهبر مذهبی مسیحیان معتقد است که علت اصلی موضع گیری ایران در قبال اسراییل به نقض توافقنامه های معروف در زمینه تاسیس اسراییل توسط دولت های روزولت و ترومن و گسترش برنامه سلاح های هسته ای اسراییل باز می گردد.
 
کشیش برایسون معتقد است اکنون باید رهبران دینی هر دو کشور که به دیپلماسی مذهبی اعتقاد دارند با وجود محدودیت های ویزا که از طرف هر دو کشور اعمال می شود به گفت و گو های نزدیک و سازنده ادامه دهند چرا که هم اکنون زمان آزمودن راه حل های خلاقانه است.
 
همچنین اعزای هیات های دیپلماتیک بین دو کشور باید بدانند که نمی توانند مانع از راه حل های صلح آمیز برای پایان دادن به بحران بین دو کشور خواهد شد شوند و اکنون زمان ارائه راه حل های خلاق تری فرا رسیده است.
 
اکنون در قرن بیست ویکم، زمان آن فرا رسیده است که دست به دست یکدیگر به دنبال صلح برویم و این همان چیزی است که در هر دو کتاب مقدس مسلمانان و مسیحیان به آن اشاره شده است. 

نظر شما :