حمله رعب آور اوکراین،پوتین را شوکه کرد

۲۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۴ کد : ۲۰۲۷۶۲۲ سرخط اخبار

مقامات روسیه، سربازان اوکراینی و رسانه‌ها خبر دادند که نیرو‌های کی‌یف با صد‌ها سرباز پشتیبانی‌شده توسط خودرو‌های زرهی، توپخانه و پهپاد در روز سه‌شنبه وارد منطقه کورسک روسیه شدند.

 به گزارش اکو ایران، یک کارشناس نظامی می‌گوید حمله اخیر کی‌یف به کورسک روسیه حیله‌ای برای منحرف‌کردن نیرو‌های روسی بوده، اما برخی از سربازان اوکراینی نسبت به آن بدبین هستند.

مقامات روسیه، سربازان اوکراینی و رسانه‌ها خبر دادند که نیرو‌های کی‌یف با صد‌ها سرباز پشتیبانی‌شده توسط خودرو‌های زرهی، توپخانه و پهپاد در روز سه‌شنبه وارد منطقه کورسک روسیه شدند.

به نقل از الجزیره، حمله غافلگیرانه کی‌یف به منطقه کورسک روسیه پس از چندین حمله توسط اتباع روس طرفدار اوکراین به کورسک و بلگورود و بمباران شدید اوکراینی بلگورود در سال جاری انجام گرفت.

صبح سه‌شنبه، نیرو‌های اوکراینی از مرز عبور کرده و به شهر ۵ هزار نفری سودژا نزدیک شدند. این شهر به عنوان محل تنها ایستگاه پمپاژ گاز طبیعی روسیه که از طریق اوکراین به اروپا می‌رسد، حائز اهمیت است.

علی‌رغم جنگ جاری، اوکراین همچنان خط لوله گاز دوران شوروی خود را به شرکت گازپروم روسیه با قیمت ۲ میلیارد سالانه اجاره داده است. اگر این حمله جریان انرژی این خط را متوقف نکند، این قرارداد ترانزیت در ژانویه منقضی خواهد شد.

الکسی کوشچ، تحلیلگر اوکراینی به الجزیره گفت: «به دلیل این حمله، خطر توقف عرضه گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق سیستم ترانزیتی ما وجود دارد».

نیروگاه هسته‌ای کورسک، یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های جهان، در شهر کورچاتوف، حدود ۷۰ کیلومتری شرق سودژا واقع شده است. پهپاد‌های اوکراینی در کورچاتوف دیده شده‌اند و برخی تحلیلگران می‌گویند کی‌یف می‌خواهد سیستم انرژی روسیه را مانند آنچه مسکو علیه نیروگاه‌ها و شبکه انرژی اوکراین انجام داده، بی‌ثبات سازد. تاراس زاخوردنی، تحلیلگر اوکراینی گفت: «هدف اصلی حمله عرضه انرژی است. هر چه جریان انرژی بی‌ثبات‌تر باشد، اقتصاد روسیه بیشتر بی‌ثبات می‌شود».

طبق گزارش مقامات و رسانه‌های روسی، تا بعد از ظهر چهارشنبه، اوکراینی‌ها سودژا را محاصره کرده، سه روستا را به کنترل خود درآوردند و در نزدیکی ۱۰ روستای دیگر دیده شدند. روز چهارشنبه، الکسی اسمیرنوف، سرپرست استان کورسک در تلگرام نوشت: «در ۲۴ ساعت گذشته، منطقه ما قهرمانانه در حال مقابله با حملات نازی‌های اوکراینی بوده است».

طبق گفته اسمیرنوف و مقامات بهداشتی روسیه، دست‌کم سه غیرنظامی کشته و ۲۴ نفر دیگر، از جمله شش کودک زخمی شده‌اند. استاندار از مردم محلی خواست برای زخمی‌ها خون اهدا کنند و گفت که «وضعیت تحت کنترل است».

اما حتی لحن خشک و قانونی بیانیه‌های کرملین نمی‌تواند شدت اوضاع را پنهان کند. ولادیمیر پوتین این حمله را «تحریک تمام‌عیار رژیم کی‌یف» خواند و سربازان اوکراینی را به گشودن بی‌رویه آتش علیه مناطق مسکونی و غیرنظامیان متهم کرد.

وزارت دفاع مسکو روز چهارشنبه مدعی شد که اوکراینی‌ها تا ۲۶۰ سرباز، هفت تانک و ۴۲ خودروی زرهی، دو خودروی پدافند هوایی و یک ایستگاه جنگ الکترونیک از دست داده‌اند. این وزارتخانه گفت: «عملیات نابودی تشکیلات نظامی اوکراین ادامه دارد».

انحراف تدارکات روسیه

مقامات کی‌یف در مورد این حمله اظهار نظر نکرده، اما گزارش‌های اوکراینی ادعا می‌کنند که تلفات سنگینی به طرف روسیه وارد شده است. به گفته دیپ استیت، یک کانال تلگرامی اوکراینی که به گزارش‌های تأیید‌شده معروف است، نیرو‌های اوکراینی گروهی از سربازان روسی را که در یک صومعه ارتدکس محصور شده بودند را کشته، یک هلیکوپتر کا-۵۲ را سرنگون و دو تانک را منهدم کردند.

حداقل سه سرباز روسی به اوکراین منتقل شده‌اند. آن‌ها گفتند که سربازان وظیفه‌ای هستند که قبل از اعزام به مرز، آموزش کوتاه و ناقص دیده‌اند. یکی از سربازان اسیرشده که خود را دانیل کولسنیکوف معرفی کرد، در ویدئویی که توسط کانال تلگرامی اوکراینی منتشر شد، گفت: «فرماندهانمان ما را رها کردند، به ما اهمیتی نمی‌دهند، ما را رها کردند تا بمیریم».

منابع اوکراینی گفتند این حمله «ضربه‌ای پیشگیرانه» قبل از حمله آتی روسیه به منطقه شمالی سومی اوکراین (هم‌مرز با کورسک) بوده است. به گفته کانال تلگرامی روسی دِوا مایورا، ساکنان سودژا دسته‌جمعی فرار کرده یا برای پناه‌گرفتن از حملات توپخانه‌ای و پهپادی اوکراین، در زیرزمین‌ها پنهان شده‌اند. این کانال از سازماندهی بد تخلیه غیرنظامیان خبر داد و گفت برخی مجبور شدند پیاده از میان مزارع پوشیده از گزنه خارج شوند.

دوا مایورا گفت: «تا سه‌شنبه‌شب مشخص شد که نیرو‌های دشمن را نمی‌توان از مناطقی که اشغال کرده بودند بیرون راند»؛ زیرا اوکراینی‌ها سامانه‌های دفاع هوایی بوک را با خود آوردند که مانع از حمله جنگنده‌ها و پهپاد‌های روسی می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند این اقدام غیرمنتظره‌ترین تحول نظامی امسال است، اما اهمیت استراتژیک چندانی ندارد. ژنرال ایگور روماننکو، معاون سابق رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین گفت: «نتایج نشان خواهد داد که این حمله خوب است یا بد». او افزود: «از نظر تاکتیکی، تدارکات و نیرو‌های ذخیره روسیه به خاطر این حمله منحرف می‌شوند».

ناظر دیگری گفت که با وجود تلفات سنگین، این حمله ممکن است راه را برای یک حمله بزرگتر در این منطقه جنگلی و باتلاقی هموار سازد. نیکولای میتروخین، محقق دانشگاه برمن آلمان گفت: «تاکنون عملیات‌های شناسایی تا حدودی نتیجه‌بخش بوده‌اند». او افزود: «باید ببینیم چه می‌شود. اما اوایل آگوست مناسب‌ترین زمان برای پیشروی در زمین باتلاقی و بسیار صعب‌العبور است».

اما برای برخی از سربازان اوکراینی، این حمله چیزی جز یک «حواس‌پرتی» برای شاد‌کردن مردم نیست. تاراس، سربازی که در استراحت از مأموریتش در خطوط جبهه شرقی به سر می‌برد، گفت: «اوضاع در شرق بسیار بد بوده و این حمله برای مدتی حواس مردم را پرت می‌کند».


( ۱ )

نظر شما :