در سخنانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری

پزشکیان: برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست

۰۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۸ کد : ۲۰۲۷۴۰۸ اخبار اصلی اخبار داخلی
پزشکیان بعد از ادای سوگند ریاست جمهوری در سخنرانی خود گفت: عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان را حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست / به دنبال تعامل سازنده و موثر با جهان بر پایه اصول عزت و حکمت و مصلحت خواهیم بود
پزشکیان: برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور گفت: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان، به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم. ما در این مسیر، نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان نهادهای حاکمیت، به‌ویژه قوای مقننه و قضاییه هستیم.

به گزارش نواندیش، رئیس‌جمهور گفت: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان، به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم؛ در این مسیر، نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان نهادهای حاکمیت، به‌ویژه قوای مقننه و قضاییه هستیم.

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیر مقدم گویی به سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی، حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران  را مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی لحظه‌ای تاریخی دانست و بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

وی در همین راستا ادامه داد: فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان دولت خود را دولت وفاق ملی توصیف و تصریح کرد: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.  

رئیس جمهور محور همگرایی را التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می نماید.

پزشکیان افزود: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راه‌کارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دست‌یابی به که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

پزشکیان در ادامه با قرائت متن سند چشم‌انداز ۲۰ ساله عنوان کرد: انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواستار دستیابی به همین اهداف هستنند، مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی، چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه‌ ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواست ملت است؟

رئیس جمهور تصریح کرد: وفاق ملی یعنی دست برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته، و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز ، مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواسته اند؟

پزشکیان با بیان اینکه ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است، تأکید کرد: جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید به مردم ایران به زنان، به جوانان، به قومیت‌ها به عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بوده اند را فراهم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و همه‌جانبه ایران وا فزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد نمود، گفت: رفع تبعیض و بسیط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آموزشی و جنسیتی لازمه تحقق این هدف است.

پزشکیان یادآور شد: مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، مذهب، و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای مردم است.

رئیس جمهور گفت: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان، به ویژه نسل جوان، زنان و دخترانی که از نادیده گرفته شدن، تحقیر و تحمیل آزرده شده‌اند، بازگردیم. ما در این مسیر، نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان نهادهای حاکمیت، به‌ویژه قوای مقننه و قضاییه هستیم.

پزشکیان با بیان اینکه فرصت پیش روی ما، فرصت تغییر، اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است، اضافه کرد: حرکت در مسیر خواست ملت و انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری، به سود همه است.

وی تأکید کرد: در این مسیر، همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.

پزشکیان با بیان اینکه من به آینده امیدوارم، گفت: گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است؛ اما توکل به قدرت الهی و توانمندی‌های ایران و ظرفیتانسانی مردم این مرز و بوم، عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد.

رئیس جمهور اظهار داشت: فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ، راه را برای گشودن افق، هموار می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است، بیان داشت: ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس جمهور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار و در کامل آرامش و همدلی، فصل جدیدی از اداره کشور رقم زدیم.

پزشکیان ادامه داد: من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه، از عزت و منافع ایران و حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشورم بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب ۳ اصل عزت، حکمت و مصلحت، مهمترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت.

پزشکیان تأکید کرد: اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است؛ کشورهای همسایه نباید منابع ارزمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت من، خواهان یک منطقه قوی خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزتیی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی آینده، گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای من طبقه تأمی نخواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی، از آنها ستانده می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب ۲ میلیارد مسلمان، صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کنند. اسلام دین سلام است و برهی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را در مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم بودند، برتر بدانند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنان که سلاح کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن حقوق اساسی انسان‌ها براساس رنگ پوست، زبان و دینشان سنجیده می‌شود.

پزشکیان افزود: ما نوادگان سعدی، آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار/ توکز مهم دیگران بی‌غمی/ نیاید که نامت نخند آدمی.

وی در ادامه تأکید کرد: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی چنگ اشغال، ظلم و اسارتت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌توانیم با هم این آرزوها را که آرزوی همه مردم ازاده منطقه و جهان است، محقق کنیم، گفت: دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد.

پزشکیان ادامه داد: ما قدر دوستان روزهای ساختمان را خواهیم دانست. با بازیگران نوظهور در جنوب جهان، روابطمان را تحکیم خواهیم کرد. برای دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم.

وی افزود: آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت‌وگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان، حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت من، هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران، باید دولت‌ها طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران، به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند.

پزشکیان گفت: با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد.

وی اظهارداشت: ایران، منطقه و جهان، امروز نیازمند همبستگی، تفاهم و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است «آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا».

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال آرامشی ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و رفاه برای مردم ایران منطقه هستیم، گفت: بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ، تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم.

وی گفت: همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمانمان به پیش ببریم.

رئیس جمهور با قدردانی از حاضرین در مراسم، گفت: به ویژه از نمایندگان مردم که افتخار داشتم ۴ دوره در میان آنها باشم سپاسگزاری می‌کنم و انتظار همراهی دارم. از دولت‌های دوست برای حضور در این مراسم قدردانی می‌کنم و امیدوارم روابط میام ما ملت‌ها و دولت‌ها، هر روز گسترش پیدا کند.

کلید واژه ها: مسعود پزشکیان ادای سوگند مراسم تحلیف مراسم تحلیف مسعود پزشکیان روابط خارجی ایران جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم ها


نظر شما :