داستان یک المپیک پردردسر

نگرانی امنیتی فرانسه برای المپیک

۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۲۷ اخبار اصلی اروپا
وزیر کشور فرانسه در‌حالی‌که یک روز به آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ مانده است، اعلام کرد که حدود هزار نفر به ظن جاسوسی از حضور در این بازی‌ها منع شده‌اند.
نگرانی امنیتی فرانسه برای المپیک

دیپلماسی ایرانی: وزیر کشور فرانسه در‌حالی‌که یک روز به آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ مانده است، اعلام کرد که حدود هزار نفر به ظن جاسوسی از حضور در این بازی‌ها منع شده‌اند. به گزارش شرق، بر‌اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه پیشینه‌ حدود یک میلیون نفر از داوطلبان، کارکنان و افرادی را که برای ورود به مناطق امنیتی در جریان المپیک درخواست داده بودند، بررسی کرد. این اقدام بخشی از تلاش‌های امنیتی برای حفظ ایمنی بازی‌های المپیک است. طبق این گزارش، این بررسی‌ها منجر به منع حضور حدود پنج هزار نفر شد که از این تعداد، هزار نفر به ظن «جاسوسی و دخالت‌های خارجی احتمالی» مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

جرالد دارمانین، وزیر‌ کشور فرانسه گفته که این دخالت‌ها احتمالا توسط قدرت‌های خارجی و به‌ویژه با حمایت روسیه انجام شده است. دارمانین تأکید کرد که فرانسه در تلاش است تا مطمئن شود‌ از ورزش برای جاسوسی، حملات سایبری، نقد و حتی دروغ‌پردازی درباره این کشور استفاده نشود. وزیر کشور فرانسه با بیان اینکه دخالت‌ها تنها از سوی روسیه نیست، افزود که این دخالت‌ها از سوی برخی کشورهای دیگر نیز صورت می‌گیرد. او نامی از این کشورها نبرد و همچنین اطلاعات بیشتری درباره این دخالت‌ها ارائه نکرد. دارمانین تصریح کرد: «افراد دیگری که به دلیل افراط‌گرایی اسلامی، افراط‌گرایی سیاسی یا سابقه‌های جنایی جدی و سایر نگرانی‌های امنیتی از حضور منع شدند نیز شامل این اقدامات بودند». او تأکید کرد که این افراد نباید به عنوان نگهبان ورزشگاه، داوطلب یا همراه تیم‌های ورزشی حضور داشته باشند.

محافظت ویژه از اوکراین و اسرائیل

دارمانین گفت که تیم اوکراین به دلیل تهدیدات قابل توجه، به‌ شکل ویژه‌ای تحت محافظت قرار خواهد گرفت. او پیش‌تر گفته بود که ورزشکاران اسرائیلی توسط واحد پلیس نخبه GIGN که مسئولیت مبارزه با تروریسم و حفاظت از مقامات دولتی را بر‌عهده دارد، به صورت شبانه‌روزی محافظت خواهند شد. دارمانین در نامه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: «بزرگ‌ترین رویداد جهانی که یک کشور می‌تواند سازماندهی کند، پس از چهار سال آماده‌سازی بالاخره فرا رسیده است». او در این یادداشت به چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ اشاره کرد و افزود: «پاریس بارها هدف حملات مرگبار افراطی قرار گرفته و تنش‌های بین‌المللی به دلیل جنگ‌های اوکراین و غزه بالا‌ست». او به نیروهای پلیس نیز گفت: «وظیفه شما آسان نخواهد بود». وزیر کشور فرانسه همچنین از تلاش‌های امنیتی ده‌ها هزار افسر پلیس، آتش‌نشان، کارشناسان خنثی‌سازی بمب، عوامل اطلاعاتی و نیروهای امنیتی خصوصی تقدیر کرد.

نگرانی‌ها درباره حملات سایبری

سازمان‌دهندگان المپیک فرانسه نگران حملات سایبری هستند که ممکن است به سیستم‌های آنها آسیب برساند. همچنین، فعالان حقوقی و منتقدان بازی‌ها نگران این هستند که پاریس از فناوری نظارت پیشرفته با هوش مصنوعی برای تأمین امنیت استفاده کند و این نوع نظارت و امنیت ممکن است پس از پایان المپیک نیز ادامه یابد و به حریم خصوصی مردم آسیب بزند.

فرانسه برای بازی‌های المپیک، روزانه 35 هزار پلیس را به کار خواهد گرفت که این تعداد در مراسم افتتاحیه به 45 هزار نفر می‌رسد. علاوه‌بر‌این، ۱۰ هزار سرباز نیز در عملیات‌های امنیتی در منطقه پاریس شرکت خواهند داشت. فرانسه همچنین از بیش از ۴۰ کشور کمک امنیتی دریافت کرده که حداقل هزارو 900 نیروی پلیس به این کشور اعزام کرده‌اند. پاریس به‌جای اینکه مانند المپیک ریودوژانیرو در ۲۰۱۶ یا لندن در ۲۰۱۲، پارک المپیک را در مکانی خارج از مرکز شهر بسازد، تصمیم گرفته است که بیشتر رویدادها را در قلب پاریس‌ که شهری پرجمعیت و شلوغ است، برگزار کند.

همچنین، برخی از رویدادها در حومه‌های پاریس برگزار می‌شود که جمعیت زیادی در آنها زندگی می‌کنند. استفاده از استادیوم‌های موقت در فضاهای عمومی و برگزاری مراسم افتتاحیه در کنار رودخانه سن نیز بر پیچیدگی‌های امنیتی و حفاظتی افزوده است. هفته گذشته در‌حالی‌که تنها چند روز به بازی‌های المپیک تابستانی در پایتخت این کشور زمان باقی مانده بود، یک سرباز در ایستگاه راه‌آهن پاریس توسط مردی مسلح به چاقو هدف حمله قرار گرفته و زخمی شد. جراحات سرباز وخیم نبود و ضارب نیز دستگیر شد./شرق

کلید واژه ها: المپیک فرانسه


نظر شما :