مناظره دو دیپلمات سابق درباره نقش مشارکت مردم در بازنمایی اقتدار ایران در سطح بین‌الملل

۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۶ کد : ۲۰۲۴۶۷۸ سرخط اخبار

عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان و جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره نقش مشارکت مردم در بازنمایی اقتدار ایران در سطح بین‌الملل با یکدیگر مناظره کردند.

به گزارش ایسنا، جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین در ابتدای این مناظره گفت: یکی از ویژگی‌های کاملا شناخته شده و قطعی در انقلاب اسلامی حضور پررنگ و همه‌جانبه اقشار مختلف مردم است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این اصل با حضور همه اقشار در جریانات مختلف تعیین کننده بوده است؛ چه در عرصه سازندگی، چه در عرصه دفاع مقدس و همچنین عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در داخل و خارج شاهد این حضور تعیین کننده بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران مردم تعیین کننده هستند، افزود: در تمام صحنه‌ها از جمله انتخابات همیشه نقش مردم بسیار تعیین کننده بوده است.

همچنین عبدالرضا فرجی‌راد در ابتدای سخنانش با بیان اینکه کشورها باید وزن ژئوپلیتیک خود را بالا ببرند تا قدرت‌شان بیشتر شود، گفت: یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه مردم و نقش آنان است. هرچه نقش مردم بیشتر باشد وزن ژئوپلیتیک کشور بیشتر است. دولت‌ها و حاکمیت هر کشوری باید ابزارهایی را فراهم کند تا مردم نقش بیشتری در سرنوشت کشور داشته باشند و انتخابات یکی از آن ابزارهاست.

منصوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که انتخابات چطور می‌تواند موجب جایگاه و اعتبار بین‌المللی دولتها شود، اظهار کرد: قضاوت در مورد یک دولت و کشور و توان و مدیریت و حتی آینده متناسب بر میزان پشتیبانی داخلی از آن دولت و میزان جذب مردمی است بر همین اساس وقتی مردم در جریانات مختلف حضور می‌یابند به این معناست که آنها نسبت به کشور تمامیت ارضی کشور، دولت و موجودیت آن آگاهی دارند و مسئولیت پذیر هستند و همچنین نظام موجود را قبول دارند و در چارچوب آن در انتخابات شرکت می‌کنند.

فرجی راد در پاسخ به سخنان منصوری یادآور شد: امروز کشورها و ارتباطات آنان به ویژه از طریق رسانه و تکنولوژی بسیار گسترده شده و کشورها نمی‌توانند بدون ارتباط با دنیا زندگی کنند و چیزی را هم نمی‌توان پنهان کرد. در کشور ما مدتی است که آنچه در چند دهه اول انقلاب دیدیم دیگر حاکم نیست و نبود آن شرایط نارضایتی‌هایی ایجاد می‌کند که بر انتخابات اثر می‌گذارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف و اعتماد به مردم داده شود تا امید به آینده در آنان ایجاد شود که نقش خود را در انتخابات بازی کنند و کشور نیز با این وزن ژئوپلیتیک بالاتر حرف‌های بیشتری در صحنه بین‌المللی داشته باشد.

منصوری در ادامه این مناظره تاکید کرد: رهبری بارها اعتقاد خود را گفتند که ما معتقد به حضور مردم هستیم و حضور حداکثری آنجا است.

وی افزود: بنظر می‌رسد که یکسری توهمات یا القائات از خارج وجود دارد؛ آیا در تمام انتخاب‌های بعد از انقلاب محدودیت یا ممنوعیتی وجود داشته است؟ قوانین وجود دارد و باید گفت که کجای این قانون ایراد دارد نه اینکه بصورت کلی گفته شود که نمی‌خواهند مردم در انتخابات شرکت کند؛ این اظهارات پذیرفته نیست.

فرجی راد دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه در کشور فضایی در ماه‌های اخیر ایجاد شده که مردم راحت حرف خود را بزنند، اظهار کرد: مردم از مجلسی که روزهای آخر خود را طی می‌کند راضی نیستند. در رسانه‌ها هم که اخبار را دنبال کنید از انتقاداتی که به مجلس وجود دارد خبردار می‌شوید.

وی یادآور شد: وقتی ۲۹۰ نماینده به مجلس می‌روند بعد از چهار سال چه نقش موثری در کاهش فشار به مردم و کم‌شدن تورم و مشکلات مردم داشته‌اند؟ البته در کنار این موضوع باید مقداری با دست باز در مورد کاندیداها عمل می‌شد. در دو یا سه دهه قبل شور مشارکت در انتخابات بسیار بیشتر بود اما امروز این آمارها زیر ۵۰ درصد است. باید عوامل آن را بررسی کرد و مثلاً به نقش نمایندگان در مجلس یا نقش شورای نگهبان در این زمینه توجه کرد.

منصوری سفیر پیشین ایران در چین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات فرجی راد نسبت به علت کاهش مشارکت در انتخابات گفت: بر اساس آمار روند کاهشی مشارکت در انتخابات ها قابل انکار نیست؛ در سالهای دهه ۶۰ معمولا مشارکت در انتخابات در محدوده ۶۰ درصد و بالاتر بوده است. معمولا شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری نیز به این دلیل که سراسری است بیشتر است اما در انتخابات مجلس تعدد داوطلبان در کاهش تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات تاثیر گذار است.

وی با اشاره به مشارکت در انتخابات‌ها در کشورهای مختلف دنیا طی سالهای گذشته گفت: دو دهه است در کل دنیا میزان شرکت‌کنندگان در انتخابات ها رو به کاهش است؛ برای مثال آخرین آماری که درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وجود دارد مشارکت ۳۵ درصدی است.

فرجی راد در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه انتخابات ایران با دیگر کشورها، با اشاره به آمارهایی از میزان مشارکت در انتخابات آمریکا، گفت: لازم نیست ما خود را با آمریکا مقایسه کنیم. در همین ترکیه هم شاهد برگزاری دو انتخابات در سال‌های اخیر بودیم و دیدیم که مشارکت خوبی ایجاد شد. همچنین در پاکستان هم شاهد برگزاری انتخابات بودیم و مشارکت هم بالا ارزیابی شد. ولی ما در ایران در سال‌های اخیر مواردی از انتخابات داشتیم که مشارکت در آن‌ها مثل روال سابق در همین کشور نبوده است. نباید طوری رفتار کرد که در همین تهران میزان مشارکت به شکلی باشد که نماینده‌ای با ۲۰ درصد آرا وارد مجلس شود.

منصوری در پاسخ به این پرسش که نقش مشارکت مردم در بازنمایی اقتدار ایران در صحنه بین‌المللی چطور است؟ تاکید کرد: ما همه ساکنان و اتباع یک کشور و به تعبیر دیگری سرنشینان یک کشتی هستیم بنابراین هر اتفاقی برای کشور بیفتد، نتیجه آن برای همه است؛ اینکه نتیجه انتخابات چه می‌شود به من ربطی ندارد اما من وظیفه دارم که فردی را بشناسم و به او رأی بدهم.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر لزوم نقش‌آفرینی خواص در تبیین انتخابات و تشویق آنها برای حضور در انتخابات اظهار کرد: ما معتقدیم که خواص باید برای مردم انتخابات دلایل و ضرورت انتخابات را برای مردم تبیین کنند. البته باید توجه داشت که سرنوشت کل کشور به مجلس تنها ارتباط ندارد بلکه به انتخابات ریاست جمهوری و عوامل دیگر نیز مرتبط است.

فرجی راد در پاسخ به پرسشی درباره نقش مشارکت در جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی، اظهار کرد: هرچه مردم راضی‌تر باشند و مشارکت‌شان نه‌تنها در انتخابات که در دیگر حوزه‌ها هم بیشتر باشد - از قبیل حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی - جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی نیز بالاتر می‌رود. امروز اگر می‌بینیم فشارها بر ایران بیشتر می‌شود به این دلیل است که تصور می‌شود فاصله‌ای بین دولت و ملت وجود دارد. پس ما باید راه‌حل‌هایی برای این مشکلات پیدا کنیم تا مشارکت را افزایش دهیم.

وی افزود: وضعیت اقتصادی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و پرسش این است که مجلس در این زمینه که یک گوشه کار را برعهده داشته، چه کرده است؟ یا دولت چه اقدامات تأثیرگذاری انجام داده؟ یا رسانه‌ها چه کرده‌اند؟ این‌ها مواردی است که باید بررسی شود و اگر جایی هم مشکلی وجود دارد برای حل آن اقدام کنند تا مردم هم با شور و شوق بیشتری وارد انتخابات شوند.


نظر شما :