قرائنی که زنده بودن تروریسم حکایت دارد

داعش، اژدهای همچنان نگران کننده

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۹۶۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
با کشته شدن رهبر داعش ضربه ای که به سلسله مراتب بالای داعش وارد شده است به معنای پایان این سازمان تروریستی نیست. داعش از زمان سقوط آخرین سنگر «خلافت» خود در اوایل سال ۲۰۱۹، توانایی خود را در تبدیل خود به یک چریک غیرمتمرکز، هم در سوریه-عراق و هم در سطح جهانی نشان داده است.
داعش، اژدهای همچنان نگران کننده

دیپلماسی ایرانی: موفقیت عملیات نیروهای ویژه امریکایی که به کشته شدن رهبر داعش منجر شد، نباید این واقعیت را پنهان کند که این سازمان توانسته است تغییر کند تا جنگ چریکی غیرمتمرکز را در بسیاری از مناطق جهان به پیش ببرد.

خروج فاجعه آمیز نیروهای امریکایی از کابل در اوت 2021 می توانست مردم را به این باور برساند که واشنگتن، در رویارویی خود با پکن و مسکو، بر این باور بود که جهادگرایی به عنوان یک تهدید مهمتر تبدیل شده است.

با کشته شدن رهبر داعش ضربه ای که به سلسله مراتب بالای داعش وارد شده است به معنای پایان این سازمان تروریستی نیست. داعش از زمان سقوط آخرین سنگر «خلافت» خود در اوایل سال 2019، توانایی خود را در تبدیل خود به یک چریک غیرمتمرکز، هم در سوریه-عراق و هم در سطح جهانی نشان داده است.

جنگجویان داعش به تازگی بزرگترین عملیات خود را از سال 2019 تا کنون انجام داده اند و به زندان گویران در حسکه حمله کردند. در این حمله 495 نفر از جمله 374 زندانی و مهاجم، 77 کارمند و نگهبان زندان، 40 سرباز نیروهای دمکراتیک سوریه و 4 غیرنظامی کشته شدند.

مشخص نیست که رهبر داعش در هماهنگی این عملیات بزرگ نقش داشته است یا خیر. این امر مانع از پیشروی داعش و به دست آوردن مناطق جدید از آسیا تا آفریقا نشد. در خود اروپا، افراد به طور منظم بدون نیاز به ادعای وفاداری به داعش یا رهبران آن دست به اقداماتی می زنند و با ابزارهای گاهی ابتدایی به اهداف ضعیف اما نمادین حمله می کنند.

در فرانسه، ترور ساموئل پاتی در اکتبر 2020 بهترین نمونه از این راهبرد و آسیب های قابل توجهی است که در عرصه سیاسی و اجتماعی ایجاد می کند. «جنگ علیه تروریسم» را نمی توان فقط در سوریه یا ساحل توسط نیروهای ویژه به راه انداخت. این امر تلاش مستمر جامعه ما را  برای گرفتار نشدن در دام پیروان ابوابراهیم الهاشمی القرشی  مشخص می کند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: داعش تروریسم مبارزه با تروریسم مبارزه با داعش ابوابراهیم قرشی ابوبکر بغدادی خروج امریکا از خاورمیانه


( ۷ )

نظر شما :

اشکان ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۲
تا قطر و اردوغان هست داعش هست
ابراهیم قدیمی ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۰
داعش آزدهائی نیست۔پشه های کوچک گمراه وکم عمری هستند که گاهگاهی نیش میزنند وفرار میکنند۔توان از بین بردن حاکمیتی ندارند۔با نیش زدن خودشان هم میمیرند ۔توان نارحت کنندگی دارند۔۔باید تخم ریزی انها با فعالیت های فرهنگی واقتصادی واجتماعی متوقف شود۔۔یک داعشی دوبار نمی تواند فعال باشد۔