تجربه راهنمای ایرانی در ایتالیا از کرونا، قرنطینه و سفر

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۹۹۲۵۷۸ سرخط اخبار

راهنمای رسمی گردشگری ایتالیا، واتیکان و ایران از شیوه مسافرت مردم در بحران کرونا انتقاد کرد و گفت: آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان کرونا از دید جهان پنهان نمی‌ماند. با این روند، گردشگری ورودی حتما با مشکل مواجه خواهد شد و بعید است گردشگران خارجی تا یک سال آینده به ایران سفر کنند.

ایمان روئین دژی، راهنمای رسمی گردشگری ایتالیا، واتیکان و ایران که در شهر رُم زندگی می‌کند و روزهای قرنطینه کرونا را در ایتالیا سپری کرده است، ‌در گفت‌وگو با ایسنا از تجربه این کشور در کنترل ویروس کرونا، اعمال محدودیت‌ها و جریان سفر با کاهش تدریجی این محدودیت‌ها سخن گفت و مقایسه‌ای با شرایط ایران داشت و افزود: ایتالیا جزء ۱۰ کشور درگیر با ویروس کرونا بود، آمار مرگ و میر و ابتلای روزانه به کووید ۱۹ در این کشور چشمگیر بود، پس از آن‌که این ویروس مناطق شمالی را در برگرفت، بلافاصله قانون قرنطینه اجرا شد، مردم بیش از ۷۰ روز قرنطینه اجباری شدند، این مدت همه فعالیت‌ها تعطیل شد. همه مردم دعوت شدند از خانه کار کنند، قرنطینه سختی بود. دولت ایتالیا قول‌هایی هم به کسب و کارها داد که فقط یکسری از آن‌ها را توانست عملی کند، هزینه کمکی که واریز شد فقط جوابگوی مایحتاج خیلی ضروری مردم بود، آن هزینه‌ای که قول داده بود را کامل واریز نکرد. تردد بین استان‌ها ممنوع شد، در اینجا بیشتر شهرها کوچک و با جمعیتی در حدود ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر نفر است، هر شهروند ایتالیایی که قصد خروج از خانه را داشت باید فرمی را تکمیل می‌کرد، وگرنه برای خروج بدون مجوز ۳ هزار یورو جریمه می‌شد.

وی گفت: ادامه تدابیر سختگیرانه باعث شد ایتالیایی‌ها باور کنند ویروس کرونا شوخی نیست. روزهای نخست که شیوع ویروس در این کشور تایید شد، در همه شبکه‌های تلویزیونی آموزش‌هایی در ارتباط با شست‌وشوی دست‌ها پخش می‌شد؛ به هر حال همه اقشار جامعه از یک سطح سواد برخوردار نیستند، لازم بود این آموزش‌ها بیشتر و مکرر باشد. رسانه‌ها در ایتالیا تغییر عادات رفتاری را به مردم یاد دادند. ایتالیایی‌ها عاشق نوشیدن قهوه در بیرون از خانه هستند، به آن‌ها چگونه قهوه خریدن را یاد دادند و وقتی محدودیت‌های قرنطینه کمتر شد، چگونه به زندگی عادی برگشتن را آموزش دادند. اکنون ظرفیت رستوران‌ها به یک سوم رسیده و میزها در فاصله دو متری از یکدیگر قرار داده شده است، اگر مردم هنگام ورود به رستوران ماسک نزنند، آن‌ها را راه نمی‌دهند. در اماکن عمومی استفاده از ماسک بهداشتی ضروری است. این قوانین از طرف دولت ابلاغ شده و مردم خود را موظف می‌دانند قوانین را اجرا کنند.

راهنمای رسمی گردشگری ایتالیا افزود: در ایتالیا هنوز استخرها، سینماها و اماکن تفریحی عمومی تعطیل است. در ناوگان حمل و نقل مثل مترو و اتوبوس مامورانی مستقر شده‌اند که اجازه نمی‌دهند بیشتر از یک حدی جمعیت وارد شود، مثلا اگر ظرفیت یک قطار مترو ۳۰۰ نفر است و قبلا تا هزار نفر را سوار می‌کرد الان چنین اجازه‌ای ندارد و باید به اندازه ظرفیتی که تعیین شده مسافر سوار کند، مرم هم رعایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بازگشایی هتل‌ها در ایتالیا به ضدعفونی کامل منوط شده است. در سفری که اخیرا در داخل ایتالیا داشتم مشاهده کردم مسافران هنگام حضور در قسمت پذیرش هتل باید ماسک داشته باشند و از بقیه فاصله بگیرید و در زمان شلوغی وارد این بخش نشوند. مسافر تنها زمانی می‌تواند ماسک نداشته باشد که یا در اتاق شخصی خود باشد یا سر میز غذا در رستوران نشسته باشد. بوفه رستوران هتل‌ها تقریبا تعطیل شده است، معمولا یک نفر از کارکنان آشپزخانه هتل، مسؤول سرو غذا است و مسافران اجازه ندارند برای خود غذا سرو کنند. مکانی برای ضدعفونی کفش‌ها داخل هتل نیز تعبیه شده و اتاق‌ها پس از خروج مسافر دوبرابر قبل و با محلول‌های الکلی ضدعفونی می‌شود. همه پروتکل‌های بهداشتی به‌درستی انجام می‌شود و نظارت هم برقرار است. وقتی با جمع زندگی می‌کنیم باید نیاز گروه را مقدم بر خود بدانیم، اما وقتی همچنان اصرار داریم مراسم تولد، عروسی و عزا را برگزار کنیم، باید این انتظار را هم داشته باشیم که کرونا دوباره اوج بگیرد و مهار نشود.

روئین‌دژی ادامه داد: ایتالیا یکی از مسن‌ترین کشورهای اروپا است و در مقابل، ایران یکی از جوان‌ترین کشورها، بنابراین نمی‌توان آمار مرگ و میر کرونا در این دو کشور را با هم مقایسه کرد. ایتالیا بعد از یک دوره قرنطینه اجباری، نه مثل ایران خودخواسته، با مدیریت و آموزش موفق شد ویروس را تا حدی کنترل کند، وگرنه آن اوایل وضع این کشور افتضاح بود. مردم ایتالیا تا ده بیست روز این ویروس را جدی نگرفته بودند، وقتی آمار ابتلا و مرگ تشدید شد، مردم ترسیدند.

این راهنمای گردشگری با اشاره به افزایش آمار کرونا در ایران و اثر آن بر گردشگری، اظهار کرد: ما هر قدمی برداریم در خارج کشور دیده می‌شود، الان این سوال مطرح است وقتی آمار ابتلا و مرگ در ایران اوج گرفته برنامه این کشور برای مهار ویروس کرونا چیست. کافی است یک خارجی در اینترنت نام ایران را جست‌وجو کند، عکس‌ها و فیلم‌هایی را پیدا می‌کند که نشان می‌دهد مردم ماسک نمی‌زنند و همه جا شلوغ است. به نظرش می‌آید در ایران اصلا ویروسی به نام کرونا وجود ندارد. حتی ممکن است فکر کند آمار کرونا در ایران مثل نیوزلند صفر شده است، وقتی بیشتر جست‌وجو کند، همین که آمار ابتلا را مشاهده کند، مسلما دیگر ترغیب نمی‌شود به چنین کشوری سفر کند.

وی افزود: شاید بخشی از افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران به خاطر تعطیلات، سفرهای داخلی و دید و بازدیدها باشد، البته گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت هم این موضوع را تایید می‌کند که مردم چندان به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری متعهد نیستند، این میان بعضی‌ها بهانه می‌آورند که وقتی مترو و خیابان شلوغ است چرا سفر نرویم.

او با انتقاد از شیوه مسافرت ایرانی‌ها در شرایط کرونا، اظهار کرد: در ایتالیا مردم طبق یک استاندارد مشخصی می‌توانند بازدید از اماکن توریستی را انجام دهند، حتما ماسک داشته باشند. باید هدفون داشته باشند تا بتوانند فاصله را رعایت کنند و صدای راهنما را از آن طریق دریافت کنند. تعداد بازدیدکننده‌ها در اماکن توریستی و موزه‌ها حداکثر ۱۰ نفر باشد. بلیت موزه و اماکن توریستی از قبل، آنلاین خریده شده باشد، بنابراین موزه‌ها می‌دانند در روز چه تعداد بازدیدکننده دارند و بهتر می‌توانند جمعیت را مدیریت و کنترل کنند. حتی در کلیساهای تاریخی صندلی‌ها یک ردیف در میان قابل نشستن است، افراد غریبه نمی‌توانند کنارهم بنشینند. وسایل نقلیه مورد استفاده توریست‌ها مجاز است از یک سوم ظرفیت استفاده کند.

مدرس گردشگری در ایران با تاکید بر این‌که مردم باید از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، به همکاران خود که با راه‌اندازی تور، قصد دارند خسارات کرونا را به سرعت جبران کنند و به روزهای بیکاری زودتر پایان دهند، گفت: از این فرصت به شکل دیگری هم می‌توان استفاده کرد، بهتر است در وهله اول مهارت‌افزایی داشته باشیم، یا اگر ناچاریم کار کنیم از روش‌های دیگری برای کسب درآمد استفاده کنیم و اصراری به سرعت بخشیدن به جریان گردشگری نداشته باشیم. کارهای زیادی را در این مدت می‌توان انجام داد از تولید محتوا گرفته تا تقویت سایر مهارت‌ها. با اصراری که به اجرای تور و سفر داریم فقط شانه از زیر بار مسؤولیت خالی می‌کنیم. باید تحمل کنیم تا تَب این بحران فروکش کند. ما می‌توانستیم گردشگری داخلی را با حالت بهتری آغاز کنیم. مرزهای ترکیه و عراق خیلی زودتر و بهتر می‌شد باز شود. نباید اوضاع را وخیم‌تر کرد و باعث شد دوباره محدودیت‌ها برگردد، در آن صورت همین کاری که الان داریم در آینده نخواهیم داشت. نمک روی زخم نپاشیم.

روئین‌دژی با اشاره به زیان مالی که از ناحیه ویروس کرونا به صنعت گردشگری همه کشورها وارد شده است، اظهار کرد: گردشگری ایران شاید به اندازه فرانسه، اسپانیا و ایتالیا متضرر نشده باشد، مگر ما چه تعداد گردشگر داریم، در سال‌های اخیر شاید دو تا چهار میلیون گردشگر واقعی داشته باشیم، درحالی‌که صنعت گردشگری دست‌کم یک پنجم درآمد آن کشورها را در برمی‌گیرد، پس زیان بیشتری را متحمل شده‌اند و آمار بیکاری بالاتر است، با این وجود به عنوان راهنمای رسمی گردشگری واتیکان و ایتالیا هیچ کمکی برای جبران خسارت ناشی از کرونا از دولت این کشورها دریافت نکرده‌ام، گفتند درآمدم از ایران تامین می‌شود و مسؤولیت کسب و کارم با دولت ایران است.

او با اشاره به انتظار فعالان گردشگری برای دریافت کمک و حمایت از دولت در بحران موجود، گفت: وقتی مالیات در کشورهای اروپایی بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد را شامل می‌شود، طبیعتا به وقت اضطرار کمک‌های دولت بیشتر خواهد بود، اما از کشوری که در تحریم است و نمی‌تواند نفت‌اش را بفروشد و شرایط اقتصادی خوبی ندارد، چطور می‌توان انتظار کمک داشت. البته منظورم این نیست که دولت نباید از صنعت گردشگری حمایت کند، اما لازم است بعضی کارها را خودمان شروع کنیم.

وی ادامه داد: اگر واقعا اصرار بر است که گردشگری زودتر به جریان افتد شیوه‌های دیگری را می‌توان امتحان کرد، مثلا تور یک روزه بدون اقامت و یا تورهای درون شهری برگزار کرد تا مردم دست‌کم با شهر محل زندگی خود آشنا شوند. آیا ما شهر محل زندگی خود را دیده‌ایم که حالا در بحران کرونا، اصرار داریم در طبیعت کمپ بزنیم، سفر راه دور برویم و یا مرزهای کشورهای دیگر باز شود.

این راهنمای رسمی گرشگری ایتالیا و واتیکان افزود: در ایتالیا سعی کرده‌اند مردم را تشویق کنند از دوچرخه استفاده کنند یا مسیرهای نزدیک را با وسایل  امن‌تر طی کنند. البته مردم اینجا مثل گذشته سفر نمی‌روند و موزه‌ها و اماکن توریستی تقریبا خالی است. زمان زیادی هم می‌برد تا سفرهای طولانی راه افتد، تا یک ایتالیایی، آلمانی یا فرانسوی برنامه‌ریزی کند سفر راه دور بروند، طول می‌کشد.

او یادآور شد: بخشی از جامعه هدف گردشگری ایران، کشورهای اروپایی هستند که بیشتر جمعیت آن‌ها میانسال است، این افراد درآمد و زمان بیشتری دارند و برای سفر ایران بهتر وقت می‌گذارند، هرچند که ریسک سفر آن‌ها بالا رفته است، طوری که برخی کشورها مثل ترکیه تردد گروه سنی ۶۵ سال به بالا را محدود کرده است، میانگین سنی مسافرانی که به ایران می‌آیند نیز همین عدد است. ایران معمولا در اولویت سفر نیست، افرادی کشور ما را انتخاب می‌کنند که پیش‌زمینه‌ای درباره ایران دارند، یا در حوزه تاریخ شرق مطالعه داشته‌اند، یا شناختی از این مناطق دارند و یا قبلا به مصر، عراق، هند، دبی و یا ترکیه سفر کرده‌اند، مواردی هم هست که گردشگر بیشتر کشورها را دیده و حالا می‌خواهد تمدن ایران را از نزدیک ببیند.

روئین‌دژی اظهار کرد: درست است که گردشگران اروپایی بیمه دارند اما هنگام انتخاب مقصد حتما به تجهیزات و امکانات درمانی کشور مقصد اهمیت می‌دهند، میزان ابتلا به ویروس کرونا را در آن کشور بررسی می‌کنند، اتفاقات احتمالی که ممکن است در مدت اقامت در آن کشور رخ دهد را پیش‌بینی می‌کنند، قوانین قرنطینه کشور مقصد را بررسی می‌کنند، تحقیق می‌کنند چقدر امکان دسترسی به نماینده کشور خود در مواقع اضطراری دارند.  

وی با بیان این‌که آمار بالای کرونا از دید جهان پنهان نمی‌ماند، افزود: سفارتخانه‌های مقیم معمولا شرایط کشور محل ماموریت خود را رصد می‌کنند، به کشور خود گزارش می‌دهند و اخبار رسانه‌های داخلی را ترجمه می‌کنند. نباید فکر کنیم شرایطی که داریم دیده نمی‌شود. با این روند، گردشگری ورودی حتما با مشکل مواجه خواهد شد و بعید است تا اواخر ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ از سر گرفته شود. اما اگر الان خوب عمل کنیم در فصل بعدی گردشگری ایران، یعنی پاییز می‌توانیم شاهد سفر دوباره گردشگران خارجی به کشورمان باشیم.

روئین‌دژی ادامه داد: اگر همین الان یک گروه از گردشگران خارجی به ایران سفر کند، ‌چه برداشتی خواهد داشت، فقط کافی است ببیند یکی از کارکنان هتل یا موزه ماسک به صورت نزده است. سرویس بهداشتی ضدعفونی که هیچ، حتی تمییز هم نشده است. خانه‌داری هتل ماسک نپوشیده و اتاق‌ها با همان محلول‌های قبل از کرونا، نظافت می‌شود. ظرفیت بازدید در رستوران‌ها و موزه‌ها رعایت نمی‌شود، مثلا در عالی‌قاپو همزمان ۳۰ نفر بازدیدکننده وارد بنا می‌شود، این توریست‌ها وقتی به کشور خود برگردنند به همه خواهند گفت به ایران نروید چون مردم در این کشور بهداشت را رعایت نمی‌کنند، در آن صورت تا یکی دو سال آینده هم توریستی نخواهیم داشت. مساله  سلامتی شوخی‌بردار نیست.

این مدرس گردشگری با اشاره به برنامه تبلیغات ایران در برخی کشورها، اظهار کرد: تبلیغ ایران درهر حالی که انجام شود خوب است، ترکیه، ‌عمان و استرالیا حتی در اوج کرونا درحال تبلیغ گردشگری خود بودند. عمان درحال تبدیل به ترند گردشگری است، ترکیه در مهم‌ترین خیابان پاریس تبلیغات گسترده‌ای دارد. مردم دوران سختی را می‌گذارنند این تبلیغات باعث می‌شود وقتی به سفر فکر می‌کنند، اول از همه این مقاصد به ذهن‌شان خطور کند. این کشورها در فضای فیس‌بوک حضور خیلی فعالی دارند، درست است که فیس‌بوک در ایرن فیلتر شده اما باید توجه کرد در بین شهروندان بسیاری از کشورها همچنان برنامه‌ای پر مصرف است.

کلید واژه ها: ایران و ایتالیا


نظر شما :