موضع‌گیری دبیرکل درباره حمله به ‌آرامکو تحت فشار ‌آمریکا اتخاذ شده است

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۹ کد : ۱۹۹۲۳۲۲ سرخط اخبار

ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل همزمانی انتشار گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره ایرانی بودن منشاء پرتاب موشک‌ها به آرامکو و طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا را نشان دهنده فشار و نفوذ آمریکا بر سازمان ملل متحد عنوان کرد.

  «پیرمحمد ملازهی» در گفت وگو با ایرنا با اشاره به همزمانی گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره منشا موشک‌های پرتاب شده به آرامکو  و طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا، گفت: این قضیه دو جنبه دارد یکی اینکه در آن زمان حوثی‌ها مدعی بودند موشک‌ها را پرتاب کردند و نظری که آمریکایی‌ها برای رسانه‌های سعودی مطرح کردند این بود موشک‌ها منشاء ایرانی دارد و ایران را مسئول رها کردن موشک کرده بودند.

وی ادامه داد: در آن زمان سازمان ملل موضع گیری خاصی در این زمینه نکرد و به نوعی تلاش کرد مساله به گونه‌ای هدایت شود تا باعث دردسر نشود و برخورد نظامی بین ایران و آمریکا یا ایران و عربستان صورت نگیرد.

سازمان ملل تحت فشار آمریکایی این نظر را مطرح کرده است

کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: اکنون اظهار نظر گوترش در این زمینه در واقع این نگاه را در ذهنیت را ایجاد می کند که سازمان ملل تحت فشار آمریکایی‌ها این نظر را اعلام کرده و آمریکا به دنبال این است موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند و با توجه به فرصت چند ماهه به اجرای قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در این زمینه کاری بکند.

ملازهی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اطمینان ندارند روسیه و چین در شورای امنیت چه موضعی خواهند گرفت، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از این گزارش دبیر کل سازمان ملل سود می برند چون وقتی دبیرکل در گزارش خود می پذیرد و اعلام می کند این موشک منشا ایرانی دارد، یعنی سازمان ملل می خواهد با آمریکا همراه باشد.

وی ادامه داد: احتمال دارد روسیه و چین در جلسه آتی شورای امنیت هر نوع تصمیم گیری را وتو کنند و شرایط را برای بقیه کشورها دچار مشکل کنند. برای همین‌آمریکایی‌ها مسیری را می روند که از یک طرف فضای روانی را برای وتو کردن روسیه و چین دشوار کنند و هم در پشت پرده شاید معامله‌ای با روسیه و چین داشته باشند که دست به وتوی قطعنامه نزنند.

حق وتو شورای امنیت را از کارکرد اصلی‌اش دور کرده است

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شورای امنیت، عالی ترین مرجع تصمیم گیری در سازمان ملل است، گفت: مشکل شورای امنیت از همان ابتدا و زمانی ایجاد شد که استالین خواستار حق وتوی پنج کشوری شد که در جنگ احساس پیروزی داشتند و  همین حق وتو است که مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: نفس  وجود شورای امنیت برای صلح یک ضرورت است نه اینکه شورای امنیت تحت فشار باشد. پنج کشور دارای حق وتو به پیشنهاد استالین رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی،  حق استثنایی به خود اختصاص دادند که به مرور زمان این به زیان تصمیم گیری‌های درست شورای امنیت درآمد و عملا شورای امنیت را از کارآیی انداخت و شورای امنیت عملا از کارکرد اصلی‌اش با حق وتو دادن به این پنج کشور دچار مشکل شد اما در شرایط کنونی و در دنیای امروز راهی به جز اینکه شورای امنیت به عنوان مرجع قانونی شناخته شود، وجود ندارد.

خروج آمریکا از برجام قلدری است نه قانونی

ملازهی درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند خلاف قطعنامه عمل کند یا نه، ‌ تصریح کرد: آمریکا می تواند قطعنامه را دور بزند و از موضع قدرت  اقدام کند. اما این حق قانونی که دنیا می‌شناسد نیست بلکه حق زور است. دنیا هنوز خروج آمریکا از برجام از سوی آمریکا که با حق زور و قلدری انجام شد را به رسمیت نشناخته است. گاهی کاری به لحاظ قانونی قابل قبول جهانیان انجام می دهید و زمانی هم از موضع قدرت کاری انجام می دهید، ‌ این کار امریکا قانونی، عامه پسند و مردم پسند نیست بلکه قلدری است.

وی با بیان اینکه روس ها و چینی ها هم امیدوارند تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود،  ادامه داد: هرکشوری به دنبال منافع خود هست. ایران هم به سلاح نیاز دارد و طبیعتا می‌خواهد نیازهای خود را تامین کند.

 این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: آمریکایی ها حداکثر تلاش خود را می کنند از طریق شورای امنیت، مانع از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران شوند، در غیر اینصورت  به دنبال استفاده از مکانیسم ماشه می روند که البته آن هم غیرقانونی و  مبتنی بر استفاده از زور است.


نظر شما :