بر اساس نظرسنجی انجام شده، اکثر آمریکایی‌ها از اعتراضات حمایت می‌کنند و از واکنش ترامپ ناراضی‌اند

۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۹۱۹۷۴ سرخط اخبار

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط خبرگزاری رویترز و پایگاه نظرسنجی ایپسوس، اکثر آمریکایی‌ها از اعتراضات سراسری نسبت به مرگ یک مرد سیاه‌ پوست غیرمسلح توسط پلیس حمایت می‌کنند و از واکنش رئیس جمهور کشورشان به این ناآرامی ناراضی هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اعتراضات که برخی از آنها به خشونت کشیده شده، هفته گذشته آغاز شد؛ پس از آنکه جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله‌ در تاریخ ۲۵ مه پس از آنکه از سوی فردی به خرید با پول تقلبی متهم شده و تحت بازداشت قرار گرفت، با خشونت یک افسر آمریکایی که گردن او را با زانو می‌فشرد، خفه شد و جان باخت. این افسر پلیس مینیاپولیس به قتل متهم شده است.

این نظرسنجی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انجام شده، نشان داد که ۶۴ درصد از آمریکایی‌های بزرگسال از مردمی که در حال حاضر راهپیمایی اعتراضی انجام می‌دهند، حمایت می‌کنند در حالی که ۲۷ درصد از این اعتراضات حمایت نمی‌کنند و ۹ درصد نظری ندارند.

این نظرسنجی بر خطرات سیاسی برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد؛ ترامپ که یک رویکرد تندرو نسبت به این اعتراضات اتخاذ کرده، تهدید کرده که ارتش آمریکا را برای سرکوب اعتراضات خشونت‌امیز مستقر می‌کند. این رئیس جمهور جمهوری‌خواه قرار است در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ با جو بایدن دموکرات رقابت کند.

این نظرسنجی نشان داد، بیش از ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که رویکرد ترامپ برای رسیدگی به این اعتراضات را تایید نمی‌کنند، از جمله ۴۰ درصد که به شدت با این رویکرد ترامپ مخالفت کردند، در حالی که تنها یک سوم گفتند که این رویکرد ترامپ را تایید می‌کنند؛ آماری که کمتر از  ۳۹ درصد تایید عملکرد شغلی کلی ترامپ است.

نظرسنجی دیگری که مجددا توسط خبرگزاری رویترز و پایگاه نظرسنجی ایپسوس صورت گرفته نشان داد که اختلاف پیشتازی بایدن با ترامپ در بین رای‌دهندگان ثبت شده به ۱۰ درصد افزایش یافته که بیشترین اختلاف از زمانی است که بایدن در اوایل آوریل سال جاری میلادی به عنوان نامزد احتمالی حزبش معرفی شد.

بسیاری از رای‌دهندگان مستقل نیز اعلام کرده‌اند که واکنش ترامپ به این ناآرامی‌ها را تایید نمی‌کنند. حتی در بین جمهوری‌خواهان نیز تنها ۶۷ درصد گفتند که رویکرد ترامپ به این موضوع را تایید می‌کنند؛ آماری که به شدت نسبت به ۸۲ درصدی که عملکرد شغلی ترامپ را دوست داشته و آن را تایید می‌کنند، کمتر است.

این اعتراضات بحران در کشوری را که در حال حاضر به شدت از پاندمی ویروس کرونا و رکود اقتصادی پس از آن ضربه خورده، عمیق‌تر کرده است.

اکثر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تاکید دارند که از اعتراضات صلح‌آمیز حمایت می‌کنند اما معتقدند که خشونت و صدمه زدن به اموال دولتی و خصوصی هدف و نیت معترضان را متزلزل می‌سازد. کمتر از یک چهارم از آمریکایی‌ها گفتند که خشونت یک واکنش مناسب است.        

حتی در مناطق روستایی و حومه که تحت تاثیر اعتراضات قرار نگرفته‌اند نیز اکثر مردم حمایت خود را از این اعتراضات ابراز کردند.

۴۷ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده اعلام کردند که در انتخابات نوامبر از بایدن حمایت خواهند کرد در حالی که ۳۷ درصد حامی ترامپ هستند. بایدن در یکی از سخنرانی‌های روز سه‌شنبه خود درباره این ناآرامی‌ها متعهد شد تا به آتش نفرت و انزجار دامن نزند.

اما آمریکایی‌ها درباره واکنش پلیس دچار دو دستگی و اختلاف شده‌اند. براساس این نظرسنجی ۴۳ درصد معتقدند که پلیس کار درستی انجام می‌دهد در حالی که ۴۷ درصد مخالف هستند. این آمار دربین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بدین گونه است که اکثر دموکرات‌ها با عملکرد پلیس مخالف هستند و اکثر جمهوری‌خواهان موافق عملکرد پلیس هستند.

این نظرسنجی درباره اعتراضات به صورت آنلاین انجام شد و در آن ۱۰۰۴ آمریکایی بزرگسال شرکت داشتند. درصد خطای این نظرسنجی مثبت و منفی چهار درصد برآورد شده است.  

نظرسنجی دیگر درباره عملکرد شغلی کلی ترامپ و انتخابات ۲۰۲۰ در بازه زمانی مشابه انجام شده که در آن ۱۱۱۳ آمریکایی بزرگسال شرکت داشتند و درصد خطاب آن مثبت و منفی سه درصد ارزیابی شده است.

انتهای پیام


نظر شما :

ناشناس ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۵
انشاالله که انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا به شکست خوردن نهایی ترامپ منتهی شود