ان پی آر در مصاحبه با کارشناسان بررسی می کند

تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران بر بحران ویروس کرونا

۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۶۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
آیا چندین سال تحریم های ایالات متحده علیه ایران و تلاش های آن برای منزوی سازی این کشور  تاثیری بر دریافت اطلاعات درباره شیوع ویروس کرونا و یا کمک رسانی به ایران برای کنترل این ویروس داشته است؟ شبکه (رادیویی) «ان پی آر» مصاحبه ای را در این زمینه  آماده کرده که در ادامه می خوانید.
تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران بر بحران ویروس کرونا

دیپلماسی ایرانی: آیا چندین سال تحریم های ایالات متحده علیه ایران و تلاش های آن برای منزوی سازی این کشور  تاثیری بر دریافت اطلاعات درباره شیوع ویروس کرونا و یا کمک رسانی به ایران برای کنترل این ویروس داشته است؟ شبکه «ان پی آر» مصاحبه ای را در این زمینه  آماده کرده که در ادامه می خوانید.

میشل مارتین (میزبان):  بار دیگر درباره ی یکی از داستان های اصلی این روزها، یعنی ویروس کرونا، صحبت می کنیم و اینبار تمرکزمان روی ایران است؛ جایی که ابتلا به ویروس کرونا تاکنون دست کم ۱۴۵  کشته داشته و ۶ هزار مورد دیگر ابتلا به ویروس نیز تایید شده است. اما امدادرسانی به ایران دشوار است و یکی از دلایلش هم تحریم‌ های ایالات متحده آمریکاست. این تحریم ها با هدف ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکره اعمال شده اند، اما سیاستگذاری ایالات متحده ممکن است فوریت سلامت در ایران را تشدید کنند. جکی نورتام از «ان پی آر» در این باره گزارش می دهد. 

جکی نورتام: شماره بالای موارد ابتلا به ویروس در سراسر ایران کارشناسان بهداشت و سلامت بین‌ المللی را نگران کرده است. تحریم‌های ایالات متحده اقتصاد ایران را تحت فشار گذاشته و به سیستم خدمات بهداشت و درمان آن آسیب رسانده است.

الیزابت روزنبرگ: فشار و تحریم های اقتصادی ایالات متحده به ویژه در دشوار شدن دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی قابل مشاهده است.

نورتام: الیزابت روزنبرگ مقام ارشد پیشین وزارت خزانه‌داری است و اکنون، در مرکز امنیت جدید آمریکایی کار می کند. او می‌ گوید بانک‌ ها و شرکت‌ های بین‌ المللی نگران این هستند که در صورت تجارت با ایران در فهرست سیاه دولت ترامپ قرار بگیرند. در تئوری، اقلامی همچون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی شامل تحریم های آمریکا نمی شود؛ اما به گفته آرین طباطبایی، کارشناسی ایرانی، در عمل این گونه نبوده است.

آرین طباطبایی:  به دلیل یکسری مسائل از جمله عدم دسترسی ایران به بانک ها، شرکت ها قادر نبوده اند که روند پرداخت‌ ها را پیش ببرند و از این رو، ایران عملا به بسیاری از کالاهای بشردوستانه دسترسی نداشته است.

نورتام: شدت بحران از شدت اظهارات سیاسی ایران علیه ایالات متحده نکاسته است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتی نوشته است که این کشور به ماسک، ماسک های اکسیژن به ابزار جراحی نیاز دارد. او در ادامه ایالات متحده را در پی «تروریسم اقتصادی» و به خطر انداختن بیماران ایرانی مقصر دانسته است. اما بهنام بن طالب لو از موسسه دفاع از دموکراسی‌ ها می‌ گوید دولت ایران خود نیز در شیوع ویروس کرونا در این کشور مقصر بوده است. او می گوید که دولت ایران اطلاعات را از عموم مردم پنهان کرده است.

 بهنام بن طالب لو: در توضیح شیوه مدیریت این بحران توسط دولت  چه مثالی بهتر از این که معاون وزیر بهداشت خود در مصاحبه ای شرکت و در همان حین در کنار یک خبرنگار سرفه و عطسه می کند و احتمالا آن خبرنگار را نیز بیمار کرده است؛ چندین نفر از اعضای کابینه دولت نیز  با افراد مبتلا به ویروس کرونا جلسه داشته اند.

نورتام: مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز پاسخ ایران را با انتقادی متقابل داده و گفته که دولت ایران شمار حقیقی افراد مبتلا به ویروس کرونا را پنهان می کند.

مایک پومپئو: اطلاعات مبنی بر اینکه نظام ایران جزئیات گزارش ها درباره شیوع ویروس در این کشور را پنهان می‌ کند، به شدت ایالات متحده را نگران ساخته است. همه ملت ها از جمله ایران باید حقیقت را درباره ویروس کرونا به مردم بگویند و با سازمان های امدادرسانی بین‌ المللی همکاری داشته باشند.

نورتام: پومپئو و رئیس جمهوری ترامپ گفته اند که اگر ایران درخواست کمک کند، ایالات متحده  به آن پاسخ خواهد داد. ایران این پیشنهاد را رد کرده است. وزارت خزانه داری ایالات متحده هفته پیش اعلام کرد که برخی از تحریم های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی ایران را لغو کرده که این امر امکان فروش تجهیزات پزشکی بیشتر به ایران را برای شرکت‌ های بین‌ المللی فراهم می آورد. الیزابت روزنبرگ تاکید کرده است که ایالات متحده می‌ تواند کارهای بیشتری در همین راستا انجام دهد.

روزنبرگ: آمریکا می‌ تواند اقدامات نوآورانه دیگری انجام دهد و مسیرهای حقوقی برای ارسال تجهیزات پزشکی و دارو به ایران باز کند. هنوز شاهد چنین اقداماتی نبوده ایم، اما اگر ایالات متحده انگیزه کافی داشته باشد، انجام چنین کارهایی ممکن است.

نورتام: در همین حال، کمک‌ های بین‌ المللی در حال رسیدن به ایران است، البته نه از ایالات متحده. هفته گذشته یک گروه از سازمان بهداشت جهانی تجهیزات پزشکی، تجهیزات محافظتی و کیت های آزمایشگاهی برای بررسی 100 هزار نفر را به ایران رساندند. فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کرده اند که بیش از ۵ میلیون دلار تجهیزات از طریق سازمان بهداشت جهانی به ایران می رسانند. روسیه هم اعلام کرده است که خود را به تامین داروخانه های ایرانی در دوران شیوع ویروس کرونا متعهد می‌ داند.

منبع: ان پی آر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: شیوع ویروس کرونا ایران و ویروس کرونا تحریم های آمریکا علیه ایران بحران اقتصادی تجهیزات پزشکی


نظر شما :