لاریجانی: هدف از «معامله قرن» جبران ناکامی‌های آمریکا در منطقه است

۰۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۶ کد : ۱۹۸۹۱۸۴ سرخط اخبار

 ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی طرح «معامله قرن» را برای منطقه غرب آسیا بسیار خطرناک دانست و گفت: هدف از این طرح جبران ناکامی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است.

به گزارش اداره کل اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، «علی لاریجانی» در گفت‌وگوی تلفنی با «حموده صباغ»، رییس مجلس مردمی جمهوری عربی سوریه، با تاکید بر این که توطئه آمریکایی-صهیونیستی معامله قرن را محکوم به شکست است، افزود: باید تلاش کرد تا همه کشورهای اسلامی برای برهم زدن و ناکامی این توافق ضد بشری و غیرقانونی یکپارچه و هم صدا شوند.

رییس مجلس، جزئیات اعلام شده طرح «معامله قرن» را برای منطقه بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: این معامله و توطئه خائنانه در حقیقت با هدف برآورده ساختن آرزوهای رژیم صهیونیستی در منطقه طرح شده است که  این رژیم اشغالگر و حامی تروریستی اش آمریکا تا کنون در تحقق آن ناکام بوده اند و برخلاف ادعای دروغین آنان، هیچ بخشی در حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین در این طرح ننگین وجود ندارد.

کشورهای اسلامی بر ضد طرح «معامله قرن» باید یکپارچه و هم صدا شوند

لاریجانی اظهار داشت: اطمینان داریم که این طرح پلید با اتحاد کشورهای اسلامی و هوشیاری محور مقاومت که امروز با خون پاک سردار شهید سپهبد سلیمانی قوی‌تر شده است، ناکام خواهد ماند.

رییس مجلس تاکید کرد: باید تلاش کرد تا همه کشورهای اسلامی برای برهم زدن و شکست این توافق ضد بشری و غیرقانونی یکپارچه و هم صدا باشند. وی در پایان خواستار تحرک جدی بین المجالس اسلامی در مقابله با این خیانت قرن شد.

«معامله قرن» طرحی ننگین کهنه و خباثت بار است

«حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه  نیز در گفت‌وگوی تلفنی با لاریجانی با تمجید از نقش بارز جمهوری اسلامی ایران در حمایت از امنیت منطقه و جهان گفت: خون سردار شهید سلیمانی قدرت و انگیزه جدیدی به محور مقاومت بخشیده است تا در برابر دسیسه های آمریکایی- صهیونیستی در منطقه بایستد.

صباغ افزود: این معامله ننگین که توسط ترامپ و صهیونیست ها مطرح شده است، طرحی کهنه و خباثت بار و حتی از  جوهری  که برای نگارشش به کار رفته، بی ارزش تر است.

رییس مجلس سوریه همچنین بر اراده جدی این کشور در آزادسازی بلندی های جولان از چنگال رژیم صهیونیستی تاکید کرد و افزود: سوریه از تشکیل دولت واحد فلسطینی به پایتختی قدس حمایت می کند.

علی لاریجانی روز چهارشنبه در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با نبیه بری و سلیم الزعنون روسای مجالس لبنان و فلسطین همچنین اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، با محکوم کردن طرح معامله قرن، تاکید کرد: در این طرح نه تنها حقوق فلسطینی‌ها پایمال شده، بلکه با معرفی بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، احساسات همه مسلمانان و موحدان جهان جریحه‌دار شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی طرح صلح خود موسوم به معامله قرن بیان کرد شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

شخصیت های سیاسی در کشورهای مسلمان از روز گذشته به طرح «معامله قرن» واکنش نشان داده اند و آن را ظالمانه و خیانت بار دانسته و محکوم کرده اند.

همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است.

همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حمایت کردند.

کلید واژه ها: لاریجانی معامله قرن


نظر شما :