تصویب قانون «سزار» برای جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه

۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۴ کد : ۱۹۸۸۱۷۹ سرخط اخبار

هبه محمد در روزنامه عرب زبان القدس العربی چاپ لندن نوشت: مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، قانون سزار، برای حمایت از شهروندان سوری را تصویب کرد، تا این قانون هفته آینده به سنای آمریکا و سپس، به دونالد ترامپ رسیده و اجرایی شود.

قانون مذکور، تحت عنوان «سزار»، پس از انتشار عکس‌هایی از زندانی‌های سوری که در زندان نظام اسد مورد شکنجه قرار می‌گیرند، تصویب شد و تحلیلگران بر این عقیده اند که قانونگذاران آمریکایی قصد دارند تحریم‌های قانونی و اقتصادی قاطع و بی سابقه‌ای را متوجه تمام دستگاه‌های دولتی و شخصیت‌های مرتبط با نظام سوریه کنند؛ علاوه بر اینکه زمینه را برای از میان رفتن نفوذ ایران در منطقه و نیز کاهش قدرت مانور روسیه در سوریه فراهم کرده و این دولت را به سمت امتیاز دهی برای تحقق صلح سیاسی در چارچوب تلاش‌های سازمان ملل سوق دهند.
 
بیشتر بخوانید:
سرلشکر صفوی: آمریکا به زودی از منطقه غرب آسیا فراری خواهد شد


به گفته دکتر ایمن عبدالنور، معارض سوری، این قانون به مثابه یک هشدار بزرگ به دولت‌های متعددی از جمله هم پیمانان آمریکاست، که تصور می‌کنند مورد محاکمه قرار نمی‌گیرند. وی تاکید می‌کند که پس از صدور قانون سزار، هر شخصی که با نظام اسد در تعامل باشد، در معرض تحریم‌های شدید آمریکا قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، عبیده فارس، رئیس بخش مطالعات مرکز مطالعات استراتژیک جسور، در گفتگو با القدس العربی گفت: به موجب قانون سزار، تمام طرف‌هایی که وارد معاملاتی در زمینه تکنولوژی‌های نظامی و خدماتی با نظام سوریه شوند، مورد تحریم‌های شدید قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تحریم‌های خزانه داری آمریکا شامل شرکت‌های اقتصادی فعال در زمینه انرژی، سازندگی، سرمایه گذاری، ارتباطات و ... که در سوریه فعالیت می‌کنند و یا با نظام اسد به صورت مستقیم با غیر مستقیم همکاری داشته باشند، می‌شود؛ چه این شرکت‌ها روسی باشند، یا ایرانی و چینی.

طبق این قانون، فعالیت‌های اقتصادی در مناطق خارج از سیطره نظام سوریه گسترش می‌یابد؛ تا شرکت‌ها به سمت سرمایه گذاری و همکاری در این مناطق سوق داده شوند.

اما در مقابل، محدودیت‌های اقتصادی زیادی بر مناطق تحت سیطره نظام سوریه اعمال می‌شود، تا احتمال فروپاشی اقتصاد آن ممکن شود. چه بسا ایالات متحده به این وسیله قصد دارد مردم سوریه را به سمت تظاهرات علیه نظام سوریه واداشته و فشار بر نظام اسد، روسیه و ایران را افزایش دهد.
منبع: انتخاب

کلید واژه ها: ایران سوریه


( ۴ )

نظر شما :