آژانس اتمی غنی‌سازی اورانیوم در فردو را تأیید کرد

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۸۷۴۴۵ سرخط اخبار

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی روز دوشنبه گفته ایران از تاریخ ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود گفته ایران از تاریخ ۹ نوامبر اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سایت فردو کرده است. 

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه برای اعضای شورای حکام ارسال شده تصریح کرده میزان ذخایر اورانیوم کم‌غنای ایران ۳۷۲.۳ کیلوگرم بوده است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد گفته ایران اقدام به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله IR-8B، IR-9، IR-S و  IR-6SMO کرده است. 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در چهار گام از تعهدات خود کاسته است.

کلید واژه ها: آژانس انرژی اتمی


نظر شما :