جهانگیری: کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعال‌تر عمل کنند

۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۸۵۲۱۰ سرخط اخبار

معاون اول رییس جمهوری هدف جمهوری اسلامی ایران از کاهش تعهدات را گامی در جهت حفظ برجام عنوان کرد و گفت: همان طور که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرد؛ طرف‌های دیگر نیز باید به تعهدات خود پایبند باشند و به محض آن که به تعهدات خود عمل کنند ایران نیز به شرایط پیش از کاهش تعهدات باز خواهد گشت.
جهانگیری دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد
به گزارش افکارنیوز،  «اسحاق جهانگیری» پیش از ظهر امروز -دوشنبه- در دیدار سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین اظهار داشت: ایران و چین دو تمدن کهن در قاره آسیا هستند که نقش موثری در ایجاد تمدن جهانی ایفا کرده اند.
اخبار سیاسی- ​معاون اول رییس جمهوری با اشاره به دیدگاه های نزدیک تهران و پکن و مناسبات خوب دو کشور در زمینه های تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی تصریح کرد: مسئولان عالیرتبه دو کشور همواره بر روابط راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین تأکید داشته اند. 
جهانگیری با ابراز امیدواری نسبت به این که تبادل هیأت های عالیرتبه میان دو کشور بتواند به توسعه مناسبات ایران و چین کمک کند، به ملاقات های متعدد روسای جمهوری دو کشور و سفر رییس مجلس شورای اسلامی به چین اشاره و خاطرنشان کرد: توافقات خوبی میان دو کشور وجود دارد که امیدوارم با اجرایی شدن این توافقات شاهد ارتقاء سطح مناسبات تهران و پکن باشیم. 
معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر این که اراده جدی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط همه جانبه با جمهوری خلق چین است، گفت: همه مسئولان و مقامات عالیرتبه ایران راهبرد توسعه مناسبات با چین را به عنوان یک ساز و کار جدی در دستور کار خود قرار داده اند.
وی با یادآوری این که چین اصلی ترین شریک اقتصادی و خریدار نفت ایران است، خاطرنشان کرد: تصور آمریکا این است که با اعمال فشار بر کشورهای خریدار نفت ایران، می تواند فروش نفت ما را به صفر برساند تا منجر به فروپاشی اقتصاد ایران شود اما خوشبختانه با وجود گذشت یک سال از تحریم های نفتی آمریکا، وضعیت اقتصادی ایران از ثبات قابل قبولی برخوردار است. 
معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر این که با وجود آگاهی از روبرو بودن کشورهای دوست نظیر چین با برخی محدودیت ها اما انتظار داریم که کشورهای دوست در خرید نفت ایران فعالتر عمل کنند، افزود: گاز مهمترین انرژی آینده جهان است و ایران از بیشترین ذخایر گازی در دنیا برخوردار است و آمادگی داریم از طریق خط انتقال پاکستان، گاز به کشور چین صادر کنیم. 
جهانگیری با تأکید بر این که باید مسائل و موانع پیش روی مبادلات مالی میان ایران و چین هر چه سریعتر برطرف شود و ساز و کار مالی مناسبی میان دو کشور مهیا گردد، گفت: هفته آینده هیاتی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایران به چین سفر خواهند کرد که امیدوارم مذاکرات سازنده ای در خصوص تدوین سازوکار مبادلات مالی میان دو کشور انجام شود. 
معاون اول رییس جمهوری گردشگری را یکی از زمینه های همکاری میان ایران و چین برشمرد و افزود: ایران از گردشگران چینی استقبال می کند و در همین راستا دولت تصمیمی را اتخاذ کرد که بر اساس آن اتباع چین می توانند بدون روادید سفری 21 روزه به ایران داشته باشند. 
وی در ادامه با اشاره به نقش چین در بازطراحی رآکتور اراک تصریح کرد: روند بازطراحی با تأخیر و کندی مواجه شده بود که خوشبختانه در حال حاضر از سرعت خوبی برخوردار است و از تلاش طرف چینی قدردانی می کنیم.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این که آمریکایی ها به دنبال به خطر انداختن امنیت منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هستند، تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از چندجانبه گرایی و مقابله با هژمونی آمریکاست و در این زمینه آماده همکاری با کشور چین در ابعاد منطقه ای و بین المللی هستیم. 
جهانگیری به نقش پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با افراطی گری و گروه های تروریستی منطقه و به خصوص داعش اشاره کرد و افزود: ایران نقش مهمی در مبارزه با افراطی گری و تروریسم و حمایت از دولت های قانونی عراق و سوریه ایفا کرد و آمادگی داریم در مبارزه با تروریسم و بازسازی عراق و سوریه با کشور چین همکاری کنیم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: آمریکا در تلاش است گروه تروریستی داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کند که برنامه ای خطرناک است و باید در مقابل آن ایستاد.
وی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از «چین واحد» حمایت می کند گفت: جمعه گذشته نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو نامه حمایت خود را از چین واحد ارسال و مواضع کشورمان در حمایت از ریاست چین بر فائو را اعلام کرد.
معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به سوال وزیر بین الملل حزب کمونیست چین مبنی بر این که اقتصاد مقاومتی چگونه توانسته با وجود فشارها و تحریم های آمریکا ثبات اقتصادی و اجتماعی در ایران برقرار کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی و در مقاطع مختلف تحت فشار و تحریم های آمریکا قرار داشته است که این تحریم ها گاهی یک جانبه و گاهی با همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا بوده است. 
جهانگیری افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت های داخلی کشور، توسعه روابط با کشورهای همسایه و دوست نظیر چین، کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی، توسعه اقتصاد دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد را دنبال کرده است و این موضوعات در دستور کار نهادها و دستگاه های اجرایی کشور قرار دارد که امیدواریم با اتکا به این سیاست ها بتوانیم شرایط اقتصادی کشور را روز به روز بهبود بخشیم.

پکن از همه طرف های برجام می خواهد که اختلاف نظرها را از طریق مذاکره حل و فصل کنند

وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین در این دیدار با بیان این که این وزارتخانه به دنبال توسعه روابط با احزاب و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف است تا بتواند به توسعه روابط چین با دیگر کشورها کمک کند، گفت: ایران و چین دو کشور دارای تمدن دیرینه هستند و طرف چینی همواره اهمیت فراوانی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران قائل بوده است. 
سونگ تائو با تأکید بر این که دیدگاه چین نسبت به روابط با جمهوری اسلامی ایران، راهبردی و درازمدت است، تصریح کرد: با وجود تحولات در عرصه بین المللی و منطقه ای، اراده پکن برای حفظ روابط دوستانه با تهران تغییر نخواهد کرد. 
وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با اشاره به این که در شرایط فعلی آمریکا با زورگویی فشارهای فراوانی بر ایران و چین وارد کرده است، افزود: تهران و پکن باید با تبادل نظر و هماهنگی، روش ها و رویکردهای مناسبی را برای حل و فصل مشکلات و حفاظت از منافع مشترک دو کشور اتخاذ کنند. 
وی ضمن تمجید از سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: با وجود تحریم های آمریکا، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران از ثبات خوبی برخوردار است. 
سونگ تائو همچنین با انتقاد از تحریم های یکجانبه و زورگویی های آمریکا تصریح کرد: اراده چین برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و اجرای توافقات میان دو کشور تغییر نخواهد کرد و دو کشور می توانند تجربیات خود را برای مقابله با فشارهای آمریکا در اختیار یکدیگر قرار دهند. 
وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با اشاره به پروژه های همکاری میان دو کشور در حوزه نفت و انرژی گفت: برخی از این پروژه ها با موانع و چالش هایی روبرو شده که امیدوارم از طریق مذاکره بتوانیم روش های مناسبی برای حل و فصل این مشکلات و سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه ها پیدا کنیم. 
سونگ تائو با اشاره به تنش های ایجاد شده در اجرای برجام مسئولیت این تنش ها را متوجه آمریکا دانست و گفت: چین دغدغه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام را درک می کند و از همه طرف های برجام می خواهد که به طور کامل توافق هسته ای را اجرا کنند. 
وی افزود: پکن از همه طرف های برجام می خواهد که اختلاف نظرها را از طریق مذاکره و راهکارهای سیاسی حل و فصل کنند و معتقد است اگر همه طرف ها به برجام پایبند باشند با همکاری یکدیگر قادر خواهیم بود در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی کنیم. 
وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین همچنین با اشاره به گسترش تروریسم در منطقه و نقش ایران در مقابله با گروه های تروریستی گفت: ‌صلح و ثبات در منطقه نه تنها به نفع ملت های منطقه است بلکه برای مردم همه کشورها مفید و ارزشمند است. 
سونگ تائو تاریخ و فرهنگ ایران را دیرینه و درخشان توصیف کرد و با تأکید بر توسعه گردشگری میان ایران و چین گفت: دولت چین از سفر گردشگران و اتباع خود برای بازدید از ایران حمایت می کند و توسعه گردشگری میان دو کشور را زمینه ای برای گسترش مناسبات فیمابین می داند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا خرید نفت ایران تحریم


نظر شما :