«سیگال مندلکِر» کیست؟ ​​​​​​​

چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران (بخش دوم و پایانی)

۰۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۸۵۰۵۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور، چهره های شناخته شده کمپین «اعمال فشار حداکثری» علیه ایران هستند. اما یک زن در دولت دونالد ترامپ هست که در همه سیاست گذاری های در قبال ایران نقش داشته است. سیگال ماندلکر، مقام وزارت خزانه داری که برای بسیاری شناخته شده نیست، از ابتدای امر یکی از مهمترین بخش های کمپین علیه ایران را اداره می کرده است.
چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران (بخش دوم و پایانی)

نویسنده: کتی گیلسینان

دیپلماسی ایرانی: دولت ترامپ می خواهد ایران را به بازگشت به میز مذاکره وا دارد. به رغم افزایش مداوم تحریک ها در منطقه خلیج فارس، ترامپ امیدوار است که راهی هم به سوی دیپلماسی وجود داشته باشد: ترامپ گفته امیدوار است ایرانی ها با او تماس بگیرند و درخواست مذاکره دهند؛ او همچنین سناتور رند پال را برای دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعزام کرده و ظریف هم این هفته در مصاحبه ای با مطبوعات از چارچوب یک توافق احتمالی بین واشنگتن و تهران سخن گفته است. اگر مذاکرات نتیجه دهند، آنگاه می توان گفت که اعمال تحریم ها در دستیابی به یک هدف کلیدی دیپلماتیک دولت ترامپ تاثیرگذار بودند، اما هنوز که چنین نتیجه ای حاصل نشده و بعید است که حاصل شود.

اما دولت یک هدف مشخص دیگر هم دارد و این، همان هدفی است که مندلکر با شور و شوق از آن سخن گفته است: «بازیگران بد برای انجام کارهای بد به پول نیاز دارند.» او این اظهارات را در حالی بیان کرد که به نظر از اقدامات «شرورانه» ایران، از تهدی اسرائیل گرفته تا حمایت از بشار اسد در سوریه، ناراحت بود. او که رئیس جمهوری سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردمان خودش متهم کرده، در ادامه گفت: «به همین دلیل است که ما این رژیم شدیدالحن تحریمی را اعمال کرده ایم. هر بار که ما فشار بیشتری اعمال می کنیم، با تحمیل این فشار بر آنها، توانایی کسب درآمد برای چنین کارهایی را از آنها سلب می کنیم، و ما جهان را به جای امن تری تبدیل می سازیم.»

او به عنوان فرزند بازماندگان هولوکاست مساله را شخصی می پندارد و بارها از نقش وزارت خزانه داری آمریکا در دهه 1940 در رابطه با انسداد دارایی های نازی ها درست در زمانی که والدین او مجبور بودند در اروپای شرقی پنهان شوند، سخن گفته است. مندلکر در ماه آوریل در سخنرانی در موزه هولوکاست گفت: «آنها زیر زمین، در جنگل ها، در کوه ها و زیر سنگ های دشت پنهان می شدند. من با شنیدن داستان های آنها بزرگ شدم؛ درباره اقدامات شجاعانه ای که گاها به نجات و گاها به مرگ می انجامیدند.» مندلکر دوران اولیه فعالیت خود در ایالات متحده را در مشاغل مرتبط با مقابله با تروریسم گذرانده است. استوارت لِوی که در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو. بوش مقام بنیان گذار نقش کنونی مندلکر بود، همکاری با او در وزارت دادگستری پس از حملات 11 سپتامبر را به یاد می آورد و می گوید که مندلکر در آن روزها مدام پای میز او ایستاده بود و سعی می کرد راه های جدیدی برای هدف گرفتن القاعده بیابد.

جهان جنگ های افزارهای مالی از آن به بعد تغییر کرد و یکی از دلایلش هم همین اداره ای بود که اکنون مندلکر ریاست آن را بر عهده دارد. ایالات متحده از چندین دهه پیش و پس از انقلاب اسلامی سال 1979 به دنبال هدف گرفتن نقدینگی ایران بوده است. محدودیت های اعمال شده از سوی ایالات متحده در رابطه با تجارت با ایران آنقدری شدید و تکمیل بود که یک مرتبه رئیس جمهوری جورج دابلیو. بوش حیرت خود از این مساله را با صدای بلند فریاد کرد و گفت ایالات متحده احتمالا همه تحریم های ممکن را علیه ایران اعمال کرده است.

اما از آن زمان تا کنون، وزارت خزانه داری روش های جدیدتری ابداع کرده تا از طریق آنها نه تنها تجارت ایران با ایالات متحده، که با هر کشور دیگری را دشوار سازد. مقامات وزارت خزانه داری از جمله لوی حدودا در سال 2006 در جستجوی یافتن راه هایی برای قطع دسترسی ایران به نظام مالی جهانی بودند. بعد از آن، دولت اوباما در حهت محدود کردن توانایی ایران در زمینه صادرات نفت اقدام کرد. اکنون هم دولت ترامپ در جهت کاهش بیشتر صادرات نفت ایران و نابودی کل اقتصاد این کشور اقدام کرده است. دولت ترامپ همچنین از تحریم ها به عنوان یک سلاح علیه همه ستون های اصلی قدرت سیاسی در ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، استفاده کرده است. کاخ سفید تحت فرمان ترامپ همچنین تهدید کرده که از این سلاح در برابر هر کشوری که به تجارت با ایران مبادرت ورزد، استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب، جامعه بین المللی را به همکاری با کمپین اعمال فشار حداکثری خود وا داشته است.

خوان زاراته، یکی از مقامات وزارت خزانه داری در دولت بوش، گفت: «من فکر می کنم واقعیت این است که در رابطه با رژیم تحریم ها، پیچیدگی های زیادی وجود دارد. و همچنین جای زیادی برای خلاقیت و آنچه که وزارت خزانه داری روی آن تمرکز می کند، هست. روش های توالی و ترتیب زمانی آنچه باید انجام شود نیز مطرح است.»

ترامپ می گوید اعمال فشار بر ایران چه از طریق فیزیکی و با استفاده از زرادخانه نظامی آمریکا برای مواجهه با ایران در دریا و چه از طریق مالی، همچنان ادامه خواهد داشت.  اگرچه همین حالا هم بخش زیادی از اقتصاد ایران هدف تحریم ها قرار گرفته است، اما ظاهرا وزارت خزانه داری همچنان اهداف جدیدی برای تحریم ها می یابد و عمدتا هم سعی می کند شبکه پیچیده انتقال پول را هدف بگیرد تا مانع از کسب درآمد توسط دولت ایران شود. اما اینکه آیا بعدها از این تاکتیک ها به عنوان یک استراتژیث موفق یاد خواهد شد یا رویکردی شکست خورده، مساله دیگری است.

منبع: آتلانتیک / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران رژیم تحریمی ترامپ تحریم های آمریکا علیه ایران عدم تمایل ترامپ به درگیری نظامی با ایران تمایل ترامپ به مذاکره با ایران


( ۶ )

نظر شما :

محسن ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۰
ای کاش او هم با هلوکاست دیگری به جهنم می رفت