تشدید اختلافات آمریکا و متحدانش بر سر ایران

بولتون دولت ترامپ را به دردسر می اندازد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۹۸۳۵۳۰ اخبار اصلی اروپا آمریکا خاورمیانه
گروه امنیت ملی دولت دونالد ترامپ به سرکردگی جان بولتون به دنبال درگیری با ایران در منطقه خلیج فارس است و این مساله اروپا را آشفته و خشمگین کرده است.
بولتون دولت ترامپ را به دردسر می اندازد

نویسندگان: لارا سلیگمان و رابی گرامر

دیپلماسی ایرانی: نگرانی ها درباره پیش رفتن ایالات متحده به سمت یک درگیری اشتباه دیگر در منطقه خاورمیانه افزایش یافته و متحدان آمریکا صرفا سعی می کنند احتمال واکنش نظامی آن را به آنچه تهدید احتمالی ایران برای نیروهای آمریکایی می خواند، نادیده بگیرند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به منطقه رزمناو اعزام کرده و ژنرال کریس گیکا، معاون فرمانده ائتلاف بین المللی علیه داعش در وزارت دفاع ایالات متحده به خبرنگاران می گوید شاهد «هیچ گونه افزایش تهدیدی» از سوی نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و سوریه نبوده، اظهارنظری که با ادعای بولتون مبنی بر کسب اطلاعات درباره تهدیدهای نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه برای ایالات متحده و متحدانش در تضاد کامل است. بیل اربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در واکنش به این اظهارات در ایمیلی نوشت: «نیروهای ائتلاف در وضعیت هشدار به سر می برند و در حال بررسی تهدیدهای احتمالی برای نیروهای آمریکایی در عراق هستند.» وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به تهدیدهای جدید، کارکنان غیرضروری دولت را از سفارت در بغداد و کنسولگری در اربیل خارج کرده است. وزیر امور خارجه بریتانیا مجبور شد برای آرام کردن شرایط پا در میانی و تاکید کند که تمرکز گیکا صرفا بر شکست دادن داعش است.

واکنش عجیب ارتش ایالات متحده به یک افسر نیروهای متحد و همچنین استقبال سرد از مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اروپا بازتاب تنش های فزاینده بین ایالات متحده و متحدانش در رابطه با مواضع شدیدالحن واشنگتن در برابر تهران است.

جیم تاونسند، یک مقام پیشین پنتاگون معتقد است که متحدان اروپایی ایالات متحده که از پیش به سیاست خارجی ترامپ مشکوک بودند، اکنون شاهد شباهت های ناخوشایندی بین رویکرد ترامپ در برابر ایران با حمله جورج دابلیو. بوش به عراق هستند؛ به ویژه که به نظر می رسد جان بولتون هدایت سیاست گذاری درباره ایران را بر عهده دارد، شرایط را برای آنها نگران کننده تر کرده است. تاونسِند گفت: «متحدان نگران آن هستند که بولتون به صورت تصادفی عامل یک اتفاق ناخوشایند بشود. آنها دنباله روی کورکورانه از آمریکایی ها که آنها را در یک جنگ همیشگی گرفتار ساخت را هنوز به یاد دارند.» تاونسند افزود متحدان آمریکا که درگیر جنگ با داعش هستند، نگرانند که مبادا درگیر مناقشه با ایران شوند. او افزود: «اروپا نمی خواهد برای دونالد ترامپ بمیرد.»

پومپئو در آن سوی اقیانوس اطلس به دنبال ترغیب اروپایی ها به اتخاذ موضعی شدیدالحن تر علیه ایران است، اما سفر دقیقه نودی او به بروکسل در روز دوشنبه گذشته در پی شکاف عمیقی که از زمان خروج یک جانبه ترامپ از توافق هسته ای 2015 آغاز شده، بسیار کوتاه، اما برای ایجاد نگرانی بیشتر در رابطه با مشغولیت ایالات متحده با ایجاد تنش با ایران، کافی بود.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا درباره تنش های فزاینده در منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما به شدت نگران وقوع یک درگیری به طور تصادفی هستیم؛ درگیری ای که هیچ یک از طرفین حقیقتا خواستار آن نیستند.»

سفر پومپئو به بروکسل با دیدار وزرای امور خارجه بلوک اروپایی همزمان شده بود و به گفته مقامات ارشد دولت ترامپ، سفر مثبتی بوده و او با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدارهای جداگانه داشته است. اما در واقع اروپایی ها درخواست پومپئو را برای برگزاری جلسه ای جمعی برای نمایش جبهه ای واحد در مواجهه با خطر تهدید ایران رد کردند.

برایان هوک، فرستاده پومپئو در امور ایران به خبرنگاران گفت مسائلی که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن بر سرش توافق دارند، بیشتر از اختلاف نظرهایشان است. او همچنین گفت که در دو سوی اقیانوس اطلس ارزیابی تهدید ایران مشابه است. اما اقدامات اخیر متحدان اروپایی حاکی از چیز دیگری است. اسپانیا روز سه شنبه کشتی ناوگان مندز نونز را از گروه دریایی تحت رهبری ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج فارس بیرون کشید به این دلیل که ایالات متحده به جای تمرکز بر اهداف توافقی، بر ایران متمرکز شده است. آلمان هم روز چهارشنبه به دلیل افزایش تنش های منطقه ای، عملیات آموزش نیروهای نظامی در عراق را متوقف کرد.

پومپئو پس از سفر به بروکسل به مسکو رفت تا نگرانی های کرملین را درباره احتمال درگیر شدن واشنگتن با تهران کاهش دهد. او گفت: «ما اساسا به دنبال جنگ با ایران نیستیم. اما به وضوح به ایرانی ها نشان داده ایم که اگر منافع آمریکایی ها مورد حمله قرار بگیرند، به شیوه مناسب پاسخ خواهیم داد.»

تاونسند هشدار داد که اعمال فشار سیاسی در واشنگتن می تواند به یک درگیری خطرناک منجر شود. جیمز متیس، وزیر دفاع پیشین در دو سال اول دولت ترامپ از فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه و دیگر نیروهای نظامی محافظت کرد، اما شرایط اکنون تغییر کرده و ماتیس در ماه دسامبر استعفا کرده و ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک آمریکا که در آستانه بازنشستگی است و ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده فرماندهی مرکزی می داند که چطور شرایط سیاسی را پیش بینی کند. تاوسند افزود: «این بازی تاج و تخت است. شما رئیس جمهوری را می بینید که به بولتون گوش می کند و بولتون را می بینید که بین آنچه ایران ممکن است یا ممکن نیست انجام دهد، جولان می دهد و فرماندهی مرکزی هم به بولتون واکنش نشان می دهد.» این مساله شرایط را به شدت خطرناک می کند، چراکه در صورت وقوع یک اشتباه یا تصادف، فضای سیاسی ممکن است به یک تصمیم گیری عجولانه منجر شود.

منبع: فارن پالسی / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: موضع گیری شدیدالحن ترامپ در قبال ایران اختلافات اروپایی ها با دولت ترامپ اقدامات اسپانیا و آلمان در نشان دادن اختلافات با آمریکا مخالفت اروپایی ها با رویکرد ترامپ در قبال ایران بولتون در صدر سیاست گذاری درباره ایران


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۰
جان بولتون در کار خود پایدار است. افراد زیادی ازمشاور امنیتی کنار رفتندتا جان بولتون در این سمت قرار گیرد.جان بولتون باسایرین در کابینه جناب پرزیدنت ترامپ کاملا هم سو است.جان بولتون برطبق اطاعت از نظرات خط دهندگان خود وکابینه که در انتها یک گروه است علاقمندبه تخریب کشورهای اسلامی و سرمایه های انان در منطقه خلیج فارس است. اودر این کار صاحب تجربه چندین دهساله است..مطمئنا حکومت های منطقه چنین خواسته ای ندارند.ایران رایزنی ها ومذاکرات خود را با کشورهای خلیج فارس وعربی قبل از گردهم ائی سران کشورهای عربی به دعوت ریاض افزایش دهد.ایاایران میتواند به نوعی در این گرد هم ائی حضور داشته باشد؟