هشدار "پمپئو" نسبت به برنامه‌های موشکی و فضایی ایران

۱۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۴ کد : ۱۹۸۰۹۴۰ سرخط اخبار

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی جمهوری اسلامی ایران هشدار داد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، پمپئو روز پنج‌شنبه در اظهاراتی در واکنش به طرح و برنامه ایران برای پرتاب3 ماهواره به فضا طی ماه‌های آینده و نیز آزمایش موشک های بالستیک، نسبت به توسعه برنامه موشکی و فضایی ایران هشدار داد.

او گفت فناوری مورد استفاده در برنامه فضایی ایران همان فناوری است که می‌تواند در توسعه موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار بگیرد که بنا به ادعای او نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است.

پمپئو گفت:" ایالات متحده کنار نخواهد کشید تا نظاره‌گر سیاست‌های مخرب ایران باشد که ثبات و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد."

وزیر خارجه آمریکا افزود:" به رژیم  ایران توصیه می‌کنیم تا در این پرتاب‌های فضایی تحریک‌آمیز تجدیدنظر کند و تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را در راستای جلوگیری از انزوای دیپلماتیک و اقتصادی بیشتر متوقف کند."

معاون وزیر دفاع ایران در ماه نوامبر گذشته از پرتاب 3 ماهواره به فضا در ماه های آینده خبر داده است. به گفته سردار " قاسم تقی‌زاده" این ماهواره ها توسط کارشناسان ایرانی ساخته شده و در آینده نزدیک به مدارهای مختلف فرستاده خواهد شد.

اما بنا به مدعای پمپئو پرتاب این ماهواره‌ها نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است که ایران را از توسعه موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای برحذر می دارد.

جمهوری اسلامی ایران با رد تفسیر ایالات متحده آمریکا از قطعنامه 2231 می‌گوید توسعه برنامه موشکی ایران حق مشروع توسعه توانمندی‌های نظامی و دفاعی کشور بوده و ناقض قطعنامه 2231 نیست.

 وزیر خارجه آمریکا در اظهارات امروز خود ایران را متهم کرد که از زمان تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت چند بار دست به آزمایش موشک‌های بالستیک زده است که آخرین نمونه آن در 1 دسامبر سال 2018 (10 آذر 1397) با آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد با قابلیت حمل چند کلاهک بوده است.

 پمپئو گفت ایالات متحده آمریکا بارها تاکید کرده آزمایش‌های موشکی و برنامه‌های فضایی ایران تاثیری بی‌ثبات کننده بر امنیت منطقه و جهان دارد. او افزود کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز در کنار آمریکا معتقدند آزمایش های موشکی ایران مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

کلید واژه ها: ایران امریکا مایک پمپئو


( ۲ )

نظر شما :