الغنوشی: قتل خاشقجی شبیه خودسوزی البوعزیزی است که به حکومت بن علی پایان داد

۰۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۵ کد : ۱۹۷۹۷۹۲ سرخط اخبار

رئیس جنبش النهضه تونس پیامدهای قتل جمال خاشقجی را شبیه به پیامدهای خودسوزی محمد البوعزیزی، جوان تونسی در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی دانست که در نهایت به سرنگونی نظام زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس انجامید.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه تونس در سخنانی عنوان داشت، پیامدهای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی در کنسولگری کشورش در استانبول را شبیه به پیامدهای خودسوزی محمد البوعزیزی، جوان تونسی در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی دانست که این رخداد باعث شعله‌ور شدن انقلاب مردمی علیه نظام زین‌العابدین بن علی، دیکتاتور سابق تونس شد.

الغنوشی در دومین همایش سالانه جنبش النهضه درخصوص پیامدهای قتل این روزنامه‌نگار عربستانی گفت: پرونده خاشقجی وجدان انسان را از خواب بیدار کرد و قدرت رسانه‌ها و ارزش‌های انسانی را نشان داد.

در هفدهم دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، البوعزیزی در اعتراض به مصادره کالاهایش توسط پلیس که میوه و سبزی می‌فروخت در مقابل ساختمان شهرداری در مرکز تونس خود را به آتش کشید که در نتیجه این خودسوزی انقلابی در  این کشور آغاز شد که به حکومت زین‌العابدین بن علی پایان داد.

خاشقجی دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شد. بعدا اعلام شد که وی در داخل کنسولگری کشته و جسدش مثله شده است. عربستان ادعا کرده که خاشقجی در مشاجره و درگیری فیزیکی با افرادی که با او در کنسولگری ملاقات داشتند کشته شده است اما جامعه جهانی این ادعاها را نپذیرفته است.

رئیس جنبش اسلام‌گرای النهضه تونس در بخش دیگر از سخنانش تاکید کرد، اگر طرح رئیس جمهوری تونس در مورد برابری در برخورداری از ارث میان زن و مرد به پارلمان ارائه شود، حزب النهضه آن را بررسی می‌کند.

او گفت، برخی از اصلاحات ضروری را پیشنهاد خواهد داد تا این طرح با اوضاع واقع همخوانی داشته باشد و هیچ رویکرد خودکامانه یا قیمومتی علیه مفاهیم آزادی و تجدد صورت نگیرد.

رئیس جمهور  تونس در اوت ۲۰۱۸ میلادی به مناسبت روز زن خواهان برابری حق ارث زن و مرد در قانون اساسی شد اما جنبش "النهضه" با طرح پیشنهادی السبسی در این خصوص مخالفت کرد.

کلید واژه ها: راشد الغنوشی جمال خاشقجی


نظر شما :