نگرانی شدید سازمان ملل و اتحادیه اروپا از وضعیت خاشقجی و کشته شدن روزنامه‌نگار بلغارستانی

۱۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۳ کد : ۱۹۷۹۴۳۲ سرخط اخبار

سازمان ملل از ربوده شدن نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و کشته شدن یک زن روزنامه‌نگار بلغارستانی به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رای الیوم، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: ما به شدت نگران افزایش خشونت علیه خبرنگاران از جمله کشته شدن ویکتوریا مارینوا، روزنامه‌نگار بلغارستانی و ربوده شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی هستیم.

جمال خاشقجی روز سه‌شنبه گذشته بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ناپدید شد و برخی منابع از پیدا شدن جسد وی خبر دادند.

دوجاریک تاکید کرد: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل همواره مسائل خشونت علیه روزنامه‌نگاران را مطرح می‌کند و خواهان پایبندی به آزادی مطبوعات و لزوم اجرای اصل مجازات عاملان است. ما از نزدیک این مسائل را پیگیری می‌کنیم و زمانی که تحقیقات به پایان برسد واکنش نشان خواهیم داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل دوشنبه گفت آنتونیو گوترش از قتل ویکتوریا مارینووا، ‌خبرنگار یکی از شبکه‌های تلویزیونی بلغارستان "عمیقا متاسف" است و منتظر کسب نتایج تحقیقات درباره قتل اوست.

دوجاریک در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: شاهد افزایش نگران‌کننده خشونت‌ها خصوصا خشونت جنسی و سایر موارد هستیم که به ویژه روزنامه‌نگاران خانم را هدف قرار می‌دهد.

او گفت،‌ دبیرکل سازمان ملل متحد توجه ویژه‌ای برای این مساله قائل است و موضوع خشونت‌ علیه روزنامه‌نگاران را با کشورهای عضو سازمان ملل، هم به صورت خصوصی و هم علنی، در میان گذاشته است.

وی در جواب سوالی در خصوص احتمال تعیین یک فرستاده ویژه برای حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران گفت: این مساله تصمیم کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل را می‌طلبد.

در همین راستا ماریا فرناندا اسپینوزا، رئیس مجمع عمومی از ربوده شدن خاشقجی و کشته شدن ویکتوریا مارینوا ابراز نگرانی کرد.

مقامات بلغارستان اعلام کردند: روز شنبه جسد مارینوا را در پارکی پیدا کرده‌اند که وی در معرض تجاوز قرار گرفته است.

رئیس مجمع عمومی بر لزوم مجازات عاملان و ایجاد فضای امن برای روزنامه‌نگاران جهت انجام فعالیت‌هایشان در آزادی کامل تاکید کرد.

اتحادیه اروپا نیز از مقامات بلغارستان خواست فورا قاتلان این روزنامه‌نگار را محاکمه کنند.

معاون اول کمیسیونر اتحادیه اروپا گفت: بار دیگر یک روزنامه‌نگار شجاع که برای گفتن واقعیت و مبارزه با فساد تلاش کرده جان خود را از دست داد. مقامات بلغارستان باید فورا عاملان این حادثه را محاکمه کنند.

کلید واژه ها: جمال خاشقجی


( ۲ )

نظر شما :