سوریه صحنه درگیری آمریکا و ایران می شود؟

ترامپ به دنبال استفاده از نیروهای عرب در مقابله با تهران

۰۸ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۶ کد : ۱۹۷۹۲۵۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
با نزدیک شدن شکست قطعی داعش و افق های روشن پایان جنگ در سوریه، به نظر می رسد ایالات متحده انگیزه ها و بهانه های اولیه برای حضور در این کشور را فراموش کرده و اکنون بیشتر بر مقابله با نفوذ ایران در منطقه تمرکز کرده است.
ترامپ به دنبال استفاده از نیروهای عرب در مقابله با تهران

نویسنده: تراویس جی. تریتن

دیپلماسی ایرانی: طبق اظهارات جیمز جفری، فرستاده ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا به کشور جنگ زده سوریه، دونالد ترامپ از برنامه‌ ادامه حضور در سوریه تا زمان خروج ایران حمایت می کند، اما این لزوما بدان معنا نیست که نظامیان آمریکایی در منطقه حضور داشته باشند. جفری هفته گذشته به خبرنگاران در نیویورک گفت متحدان عرب آمریکا و نیروهای محلی تحت حمایت هوایی ایالات متحده می‌ توانند جایگزین حدود 2000 نیروی آمریکایی مستقر در سوریه شوند و این در حالی است که دولت ترامپ اعمال فشارها را برای خارج شدن همه نیروهای تحت فرمان ایران از سراسر سوریه آغاز کرده است.

برنامه ادامه حضور آمریکایی در سوریه تا زمان خروج ایران، اخیرا توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم مطرح شده است، اما به نظر می رسد با اهداف پنتاگون مغایرت دارد. بولتون گفت: «ما نمی خواهیم تا زمانی که نیروهای ایران در خارج از مرزهای این کشور فعالیت می کنند، سوریه را ترک کنیم. این مساله شامل حال نیروها و گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران نیز می شود.»

اظهارات بولتون و حمایت ترامپ از ادامه حضور در سوریه نقش نیروهای نظامی ایالات متحده را که از سال 2014 تنها با هدف مبارزه و شکست داعش در این کشور وارد جنگ شدند، زیر سوال برده است. توانایی قانونی پنتاگون برای آغاز جنگ در سوریه به قوانین پس از 11 سپتامبر مرتبط با گروه های وابسته به القاعده باز می گردد که در کنگره به تصویب رسید.

ست مولتون، سیاستمدار جمهوری خواه و یکی از اعضای ارشد کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان گفت: «به نظر من این گونه می آید که ما نیروهای نظامی خود را به سوریه فرستاده ایم تا با ایران مقابله کنند چراکه خروج آنها از سوریه به خروج نیروهای ایران از سوریه بستگی دارد و نه به اقدامات داعش یا شکست آن.»

اما جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا به سوال خبرنگاران درباره اینکه ماموریت نظامی ایالات متحده در سوریه به طور رسمی به مقابله با ایران تغییر کرده یا خیر، پاسخ منفی داد و گفت: «در حال حاضر، نیروهای ما در داخل سوریه تنها با یک هدف آنجا هستند و آن شکست داعش با مجوز سازمان ملل متحد است.»

سیاست دولت ترامپ در قبال سوریه و ایران این است که به جای نیروهای آمریکایی، امکان استفاده از نیروهای کشورهای عربی متحد ایالات متحده برای مقابله با نیروهای ایران در نظر گرفته شود. طبق گزارش های منتشر شده، بولتون از کشورهای مصر، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی خواسته است تا به عنوان بخشی از دوره انتقالی پس از شکست نظامی گروه تروریستی داعش، یک ارتش عربی به سوریه اعزام کنند. 

این در حالی است که ترامپ بارها به وضوح گفته که می‌ خواهد کشورهای منطقه وارد سوریه شوند و اینکه می خواهد بسته به شکست دادن داعش، نیروهای ایالات متحده را «خیلی زود» از سوریه خارج کند. ترامپ اخیرا در زمان سفر رئیس جمهوری لهستان به واشنگتن، گفت: «ما در سوریه کار فوق العاده ای انجام داده ایم و داعش را در منطقه ریشه کن کرده ایم. دلیل حضور ما در آنجا همین بوده است و خیلی به سرانجام رساندن کار خود نزدیک شده ایم. پس از آن درباره کاری که می خواهیم در آنجا انجام دهیم، تصمیم می گیریم.»

جفری گفته خروج نیروهای ایرانی و شبه نظامیان تحت حمایت این کشور یکی از سه شرط دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه است. دو شرط دیگر شکست دادن داعش و حمایت از روند صلح سازمان ملل متحد هستند. او گفت: «رئیس جمهوری می خواهد تا زمانی که هر سه شرط عملی می شوند، در سوریه بمانیم. اما می خواهم که شفاف صحبت کنم. حضور ما در اینجا لزوما به معنای سربازهای آمریکایی نیست. راه های زیادی برای ادامه حضور ما در سوریه وجود دارد. به طور قطع به لحاظ دیپلماتیک در سوریه حضور خواهیم داشت. نیروهای محلی را در بخش های گوناگون سوریه داریم که آموزششان داده ایم. متحدان ما هم نیروهایی در داخل سوریه دارند.» جفری همچنین گفت که درست همانند عراق، نیروی هوایی ایالات متحده می تواند از متحدانش در صحنه نبرد حمایت کند. او افزود: «نمی گویم که در آینده لزوما یکی از این سناریوها در سوریه به اجرا در خواهند آمد. فقط می گویم که راه های زیادی برای ادامه فعالیت و حضور ما در سوریه وجود دارد.»

منبع: واشنگتن اگزماینر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: سوریه ارتش عربی شکست داعش نیروهای آمیکایی در سوریه مقابله آمریکا با ایران


نظر شما :

گمنام ۰۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۰
آقای رییس جمهور پوشک بچه بخوره تو سرم شیر و قطره و دارو بکنار با اینهمه گرانی فکر کردی چشم من و امثال من به 45 هزار تومان یارانه نوزادمان بود که آنرا هم قطع کردید آقای رییس جمهور فکری کن جمع کردن این اوضاع کاری ندارد مگر جنگ نیست پس چرا از بازوان نظام ارتش و سپاه کمک نمی گیری جناب رییس جمهور میخواهی اوضاع را در یه چشم بهم زدن در فردای کاری 97/7/9 به ثبات کامل برسانم تو رییس جمهوری و من یک فرد عادی پس بشین و نگاه کن از من به تو یک نصیحت008634-22 این مملکت بی صاحب نیست***)&**($ آجرک الله