جبهه النصره، برگه بازی ترکیه در سوریه

آنکارا برای حفظ تسلط بر ادلب تلاش می کند

۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
این در حالی است که ناظران می گویند ترکیه حاضر است هیئت تحریر الشام از هم بپاشد اما ادلب همچنان تحت کنترل مخالفان وابسته به او بماند، برای همین تلاش دارد برخی اعضای تندروی این گروه را به جمع نیروهای موسوم به مخالفان میانه رو ملحق کند.
آنکارا برای حفظ تسلط بر ادلب تلاش می کند

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: طرف های ترکیه ای تلاش می کنند وارد کردن هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) به فهرست گروه های تروریستی را کم اهمیت جلوه دهند، و تاکید می کنند که ترکیه جای خالی این گروه ها را با گروه های وابسته به خود پر خواهد کرد و با تصفیه آنها از افرادی که حساسیت جامعه بین المللی را پشت سر خود دارند، نفوذ خود را بر آنها حفظ خواهد کرد. همچنین دولت ترکیه تلاش دارد حساب رهبران این گروه را از حساب اعضای دیگر آن جدا کند.  

این طرف ها تاکید می کنند که تلاش ترکیه برای افزودن هیئت تحریر الشام به فهرست گروه های تروریستی خود مانوری است تا نشان دهد که با گروه هایی که در فهرست گروه های تروریستی هستند ارتباط ندارد. به ویژه تلاش دارد ایالات متحده را نیز در بحبوحه تنش اخیرش بر سر حبس اندرو برسون، کشیش امریکایی راضی کند. 

بر اساس بیانیه ای که روز جمعه از سوی اداره ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، آنکارا هیئت تحریر الشام را سازمانی تروریستی دانسته است. اقدامی که بسیاری از ناظران آن را دیرهنگام توصیف کرده اند و گفته اند در حالی که روسیه و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می روند با حمله به ادلب کار تروریست ها را یکسره کنند، این اقدام کار بی اهمیتی محسوب می شود. 

روشن است که ترکیه با تروریستی دانستم جبهه النصره می خواهد به روسیه که تلاش می کند این گروه را از هم متلاشی کند، حسن نیت نشان دهد. 

این در حالی است که ناظران می گویند ترکیه حاضر است هیئت تحریر الشام از هم بپاشد اما ادلب همچنان تحت کنترل مخالفان وابسته به او بماند، برای همین تلاش دارد برخی اعضای تندروی این گروه را به جمع نیروهای موسوم به مخالفان میانه رو ملحق کند. مساله ای که برای روسیه قابل قبول نیست و تلاش دارد همه اراضی سوریه تحت کنترل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قرار بگیرد. 

روسیه از ترکیه می خواهد که از نفوذ خود در ادلب استفاده کند تا راه حلی برای پایان دادن به حضور نیروهای هیئت تحریر الشام بیابد و در آخر حمله ای گسترده بر استان ادلب انجام شود. 

روسیه تاکید دارد هدف فعلی حمله به ادلب از بین بردن جبهه النصره است نه تشکیلات مخالفان که در این استان بعد از بازپس گیری غوطه و درعا متمرکز شده اند. 

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه گفت که کشورش قصد رویارویی با ترکیه را ندارد اما آنکارا بفهمد که ادلب شهری سوری است. وی افزود که رئیس جمهوری سوریه تاکید دارد اولویت آزادسازی ادلب چه از طریق مصالحه ها چه از طریق عملیات نظامی باشد. 

فعالان مخالف سوریه می گویند که مذاکراتی میان سازمان امنیت ترکیه با هیئت تحریر الشام که با شبکه القاعده ارتباط دارد، در جریان است تا این شبکه برای انحلال خود اقدام کند. 

هیئت تحریر الشام در حالی به یک پرونده پیچیده در منازاعات سوریه تبدیل شده است که بر بخش بزرگی از استان ادلب در شمال غرب سوریه تسلط دارد و خود را دشمن اصلی اسد می داند. بر اساس برآوردهای دیده بان حقوق بشار سوریه در حدود 25 هزار نیروی مسلح عضو هیئت تحریر الشام هستند. 

چارلز لستر، پژوهشگر در مرکز مطالعات خاورمیانه در این باره می گوید: «در حدود 20 درصد از نیروهای مسلح این شبکه را افراد خارجی تشکیل می دهند که بخش عمده ای از آنها از اردن، عربستان سعودی، تونس، مصر و کشورهای جنوب آسیا آمده اند.»

نیکولاس هیراس، پژوهشگر در مرکز مطالعات امنیت امریکا نیز می گوید: «نفوذ هیئت تحریر الشام به این دلیل است که بر بخش بزرگی از داد و ستدهای تجاری به ادلب تسلط دارد و بخش عمده ای از درآمدهای این استان را در اختیار دارد.» 

وی در ادامه می افزاید: «انحلال این هیئت به دستور ترکیه تا اندازه بزرگی از توانایی های آن می کاهد و به این معنا خواهد بود که اداره تحریر الشام به دست ترکیه است.»
 

منبع: العرب
 


( ۳ )

نظر شما :