توافق ماکرون و ترامپ درباره هماهنگی پاسخ‌ها به حمله شیمیایی در سوریه

۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۵:۲۳ کد : ۱۹۷۵۹۱۷ سرخط اخبار

رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با رئیس جمهور آمریکا حمله شیمیایی ادعایی در سوریه را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کاخ الیزه اعلام کرد «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا حمله شیمیایی در شهر «دوما» در سوریه را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ماکرون در این گفت وگوی تلفنی، دولت سوریه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کرده است. 

این گزارش حاکی است سران دو کشور اطلاعاتی با یکدیگر رد و بدل کرده اند که استفاده از سلاح های شیمیایی در منطقه یاد شده را «تأیید می کند.»

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ و ماکرون بر لزوم هماهنگ کردن پاسخ «مشترک و مستحکم» خود به حمله شیمیایی در سوریه تأکید کردند. 

در پی پیشروی ارتش سوریه در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق، بامداد یکشنبه، 19 فروردین ماه (8 آوریل) منابع محلی از وقوع حمله شیمیایی به این منطقه خبر دادند.

ترامپ پیشتر در حساب کاربری اش در توئیتر ضمن متهم کردن دولت سوریه به انجام حمله شیمیایی یاد شده از عبارتی موهن برای تهدید «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه استفاده کرده بود. 

با آنکه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته هنوز قادر به تأیید گزارش های رسانه ای درباره حمله «دوما» نیست ترامپ دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کرد. 

سوریه و روسیه ادعاهای مطرح شده درباره استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی در دوما را رد کرده اند و ایران درباره بهانه قرار دادن آن برای اقدام در سوریه هشدار داده است. 

ادعاها علیه دمشق در حالی مطرح می شوند که دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان های بین المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح های شیمیایی خود را نابود کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گفت: «ارتش سوریه دست برتر را در میدان نبرد با تروریست های مسلح دارد، بکارگیری مواد یا سلاح شیمیایی توسط آنها امری منطقی به نظر نمی رسد.»


نظر شما :