آمانو: ایران تحت قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای قرار دارد

۱۷ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۹۷۱۵۲۰ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن دفاع از برجام اعلام کرد که این توافق در واقع دستاورد روشنی برای راستی آزمایی هسته ای است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی افتتاحیه در میزگرد «اجلاس راهبردی بلد» گفت ایران تحت قوی ترین نظام بازرسی قرار دارد.

آمانو در این میزگرد گفت: «دو سال پیش، آژانس بین المللی انرژی اتمی، نقشی مهم در حصول توافق بین المللی برجسته ای درباره برنامه هسته ای ایران موسوم به برنامه جامعه اقدام مشترک (برجام) ایفا کرد».

وی سپس درباره نظارت بر اجرای برجام توضیح داد: «آژانس در حال حاضر بر اجرای تعهدات هسته ای ایران طبق برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می دهد و بعنوان چشم و گوش جامعه بین الملل عمل می کند».

آمانو درباره نقش برجام گفت: «برجام یک دستاورد روشن برای راستی آزمایی هسته ای است. ایران در معرض قوی ترین نظام راستی آزمایی هسته ای قرار دارد. بازرسان ما 24 ساعت تمامی هفته در صحنه حضور دارند. ما با استفاده از دوربین هایی که به طور دائم مستقر هستند و از طریق تجهیزات دیگر، به تأسیسات هسته ای نظارت داریم».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «ایران بسیاری از محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای اش را پذیرفت و برنامه هسته ای این کشور در مقایسه با قبل کوچکتر است. دسترسی آژانس به سایت ها و اطلاعات توسعه یافته است».

وی سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «مورد ایران نشان می دهد که حتی موضوعات پیچیده و چالشی در صورتیکه تمامی طرفین، به مذاکره-نه خود مذاکره بلکه مذاکره ای با هدف رسیدن به نتیجه-متعهد باشند، به طور مؤثری قابل رفع شدن است».

آمانو تأکید کرد: «آژانس با پایبندی به دستورالعمل فنی خود و نه منحرف شدن به سوی سیاست، توانست سهم مهمی را ایفا کند و اعتماد تمامی طرفین را حفظ کند».

مدیرکل آژانس همچنین به بحث کره شمالی اشاره کرد و گفت: «در خصوص مسئله کره شمالی، بازرسان ما مجبور شدند در سال 2009، این کشور را ترک کنند. از آن زمان، کره شمالی به توسعه سلاح های هسته ای ادامه داد. موشک هایی را پرتاب کرد و کشورهای دیگر را تهدید کرد. کشوری که قبلاً یک تهدید منطقه ای به حساب می آمد، هم اکنون به یک تهدیدی برای صلح و امنیت جهان تبدیل شده است».

وی ادامه داد: «آژانس به شدت از طریق تصاویر ماهواره ای و اطلاعات عمومی برای جمع آوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی تلاش می کند. در صورتیکه تحولات سیاسی این امکان را فراهم کنند، بازرسان ما آمادگی دارند در کوتاه مدت به کره شمالی بازگردند».

آمانو در خصوص استفاده کشورهای در حال توسعه از مواد هسته ای گفت: «فکر نمی کنم که افزایش استفاده از فناوری هسته ای لزوماً خطری به همراه داشته باشد. این به مفهوم یک فرصت برای همه است».

وی تصریح کرد: «رویکرد صحیح، تعامل است. استفاده از فناوری هسته ای نیازمند تعهدات زیادی است. کشورها می بایست به تعهدات بین المللی مهمی بپیوندند، قوانین هسته ای را مقرر کنند و سازمانهای نظارتی، ایمنی و امنیت و اجرای پادمانها را به همراه دیگر موارد تضمین کنند».

آمانو اینگونه ادامه داد: «آژانس می تواند کمک هایی را برای تقویت زیرساخت هسته ای کشورها که به کاهش خطرات کمک می کند، ارائه دهد».

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «رویکرد غلط، جلوگیری کشورها از دسترسی پیدا کردن به فناوری هسته ای است. چنین رویکردی عملی نیست و خلاف چارچوب قانونی بین المللی است و هیچ مشروعیتی ندارد. در حقیقت این مسئله برای ایمنی، امنیت و عدم اشاعه هسته ای خطرناک است زیرا در چنین موردی، کشورها ممکن است بدون زیرساخت مناسب هسته ای به فناوری هسته ای دسترسی پیدا کنند».

کلید واژه ها: فناوری هسته ای


نظر شما :