مقتدی صدر: حشدر الشعبی منحل شود

۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۲۸ کد : ۱۹۷۰۷۰۰ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق در پاسخ به درخواست مقتدی صدر روحانی شیعه پرنفوذ عراقی برای منحل کردن نیروهای شبه نظامی شیعه موسوم به "حشد الشعبی"، با این درخواست مخالفت کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از الجزیره پس از اینکه مقتدی صدر در سخنان روز جمعه خود در جمع هزاران تن از حامیانش در بغداد درخواست منحل کردن نیروهای حشد الشعبی را مطرح کرد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز شنبه با این درخواست مخالفت کرد.

مقتدی صدر هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرده بود. این سفر پس از هشت سال انجام می شد و در جریان این سفر ، رهبر جریان صدر عراق با "محمد بن سلمان" ولیعهد پرنفوذ دولت سعودی در شهر جده دیدار و ملاقات کرده بود.

درخواست انحلال حشد الشعبی بلافاصله پس از بازگشت مقتدی صدر از سفر به عربستان سعودی مطرح شده است.
حیدر العبادی روز شنبه در پاسخ به این درخواست گفت:" حشد الشعبی نیرویی عراقی است و هیچ گاه منحل نخواهد شد. او افزود: فاز بعدی پس از آزادسازی سرزمین ها از دست داعش مبارزه برای ایجاد وحدت کلمه در عراق است.
مقتدی صدر در سخنرانی روز جمعه خود خواستار انحلال حشد الشعبی و جذب نیروهای آن در بدنه ارتش عراق شده است.

صدر در سال های گذشته از یک شخصیت ضد آمریکایی به یک رهبر ملی گرای ضد فساد در عراق تبدیل شده است.

سفر هفته گذشته او به عربستان سعودی در شرایط کنونی منطقه و در حالی که رابطه ایران و عربستان در یکی از پرتنش ترین دوران خود است، حساسیت ها و توجهات زیادی را به دنبال داشته است.

او پس از بازگشت از سفر به عربستان در فراخوانی از هوادارانش خواست برای ایجاد فشار به منظور اصلاحات ضد فساد در ساختار دولت عراق، بار دیگر تظاهرات سراسری خود را از سر گیرند.

کلید واژه ها: حشد الشعبی


نظر شما :