شکست جمهوری‌خواهان در لغو بیمه اوباما

۰۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۷۰۴۶۰ سرخط اخبار

پس از آنکه سناتورهای جمهوری خواه برای سومین روز متوالی نتوانستند طرح های پیشنهادی خود را برای لغو و جایگزینی قانون بیمه همگانی باراک اوباما به تصویب برسانند، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و برجسته ترین چهره حزب جمهوری خواه از احساس "سرافکندگی و ناامیدی" سخن گفته است.
به گزارش بی بی سی، رایان همچون بسیاری از دیگر نمایندگان کنگره آمریکا از این که با وجود در دست داشتن اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا، جمهوری خواهان نتوانسته اند تلاش های هفت ساله خود برای الغاء قانون بیمه همگانی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به تصویب رسیده را به جایی برسانند و حتی به جای لغو کامل آن بخش هایی از آن را الغاء کنند، گفته احساس "سرخوردگی" می کند.
بامداد جمعه (۲۸ ژوئیه - ششم مرداد) نسخه تلطیف شده طرح جمهوری خواهان که فقط به لغو بخش های بحث برانگیز این قانون بسنده کرده بود با ۵۱ رای مخالف در برابر ۴۹ رای موافق رد شد.
سناتور جان مک کین، جمهوری خواه برجسته و کهنه کار که با وجود عمل جراحی سرطان با صورتی زخمی تنها برای حضور در رای گیری ها به واشنگتن بازگشته بود، یکی از سه جمهوری خواهی بود که با پیوستن به ۴۸ سناتور دموکرات، مانع از تصویب نسخه "تُنک شده" هم حزبی هایش شد.
در چند روز گذشته سنا دو بار دیگر هم برای الغاء و جایگزین کردن این قانون بیمه به رای نشست که در هر دوبار دموکرات ها موفق شدند با جذب چند سناتور جمهوری خواه، مانع از تصویب آنها شوند.
با احتساب ناکامی بامداد جمعه، اکنون ناظران در واشنگتن سرنوشت تلاش های هفت ساله جمهوری خواهان برای لغو این قانون را "شکستی مفتضحانه" ارزیابی می کنند و از آن به عنوان یکی دیگر از شعارهای بزرگ دونالد ترامپ که اکنون "شبیه به یک رویای دوردست به نظر می رسد" می خوانند.
یکی از علل اصلی شکست این طرح ها نامشخص بودن تکلیف بیمه خدمات درمانی مجانی برای اقشار محروم بود که در قانون فعلی پیش بینی شده اما جمهوری خواهان هیچ گاه نتوانستند جایگزین مناسبی برای آن ارایه کنند تا آنجا که دیوان محاسبات کنگره آمریکا که یک نهاد فراحزبی در بدنه کنگره این کشور است پیش بینی کرد در صورت لغو قانون فعلی و جایگزینی آن با نسخه بسیار تلطیف یافته پیشنهادی از سوی جمهوری خواهان، حدود ۱۶ میلیون آمریکایی در ۱۰ سال آینده بدون بیمه درمانی خواهد ماند و هزینه ماهانه بیمه شدگان هم حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
با وجود این، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان روز جمعه ضمن ابراز تاسف از این شکست به جمهوری خواهان گفت "نباید تسلیم شوند" هر چند اکنون او خود را بر اصلاح نظام مالیاتی متمرکز خواهد کرد؛ یکی دیگر از شعارهای اصلی دولت آقای ترامپ که وعده داده مالیات گروه های صنعتی و طبقه متوسط جامعه آمریکا را کاهش دهد.
در همین حال، میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا روز جمعه شکست سه باره در رای گیری را "لحظه سرافکندگی" خواند و گفت زمان آن رسیده که از این قضیه عبور کنیم.
با وجود این، بروکز، نمانیده ایالت آلاباما میچ مک کانل را مقصر دانسته و گفته این شکست متوجه رهبری حزب است؛ آنجا بود که به بن بست رسیدیم. اگر مک کانل اینجا نتواند کار را پیش ببرد، چه طور قادر خواهد بود که مابقی برنامه های رئیس جمهوری را در سه سال و نیم آینده به مقصد برساند."
بروکز حتی هشدار داده که سناتور مک کانل باید در تلاشی جدید برای دست کم اصلاح بخش هایی از قانون بیمه درمانی باراک اوباما اقدام کند یا استعفاء دهد.
در واکنشی دیگر، نماینده ایالت آیوا تقصیر این شکست را متوجه سناتور جان مک کین کرده که به عنوان پنجاه و یکمین رای مخالف، مانع از پیروزی جمهوری خواهان دست کم در تصویب طرح تُنک شده آنها شد.
اما جان کیسیک، فرماندار ایالت اوهایو که خود یک جمهوری خواه است و سال گذشته نامزد ریاست جمهوری هم شده بود، با حمایت از تصمیم سناتور مک کین آن را "شجاعانه و مدبرانه" توصیف کرده است.

کلید واژه ها: بیمه اوباما


نظر شما :