چین زیردریایی بدون سرنشین آمریکا را پس داد

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۴ کد : ۱۹۶۵۶۰۴ سرخط اخبار

وزارت دفاع چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد، چین زیردریایی بدون سرنشین آمریکا را که در آب های دریای چین جنوبی توقیف کرده بود، پس از مذاکرات "دوستانه" میان دو طرف پس داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزرای رویترز، متوقف و توقیف کردن این زیردریایی بدون سرنشین آمریکا توسط چین باعث بروز اعتراضات سیاسی و گمانه زنی هایی درباره این مساله شد که آیا این مساله باعث بازتر شدن دست دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا درباره موضع گیری سخت تر در قبال پکن می شود یا خیر.

این زیردریایی روز پنجشنبه در 50 مایلی شمال غرب خلیج سوبیک در فیلیپین توسط یکی از ناوهای چینی متوقف شد. به گفته آمریکا این زیردریایی بدون سرنشین برای جمع آوری اطلاعاتی درباره داده های دریایی به کار گرفته شده بود.

وزارت دفاع چین در بیانیه ای اعلام کرد که این زیردریایی به آمریکا پس داده شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پس از مذاکرات و رایزنی های دوستانه میان مقام های چینی و آمریکایی، این زیردریایی در 20 دسامبر 2016 به آمریکا تحویل داده شد.

متوقف شدن و توقیف این زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی بر نگرانی های آمریکا درباره رشد حضور نظامی چین و موضع "خصمانه " این کشور در دریای چین جنوبی که یک منطقه مورد مناقشه است، افزوده است.

چین به شدت نسبت به اقدامات و فعالیت های نظامی آمریکا در این منطقه مشکوک است و رسانه ها و کارشناسان چینی بر این باورند که استفاده از زیردریایی های بدون سرنشین در منطقه بخشی از اقدامات شناسایی و جاسوسی آمریکا در این آبهاست.

کلید واژه ها: این زیردریایی زیردریایی بدون سرنشین


نظر شما :