ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از یورش به دفتر احمد الجربا در ترکیه تا هشدار پوتین به اردوغان

۱۸ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۲۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
یورش به دفتر احمد الجربا در ترکیه، هشدار پوتین به اردوغان بر سر رقه، تماس‌های تلفنی مکرر پوتین با اردوغان بر سر اظهارات اخیرش علیه اسد و خریدهای نظامی چین و روسیه از هند از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از یورش به دفتر احمد الجربا در ترکیه تا هشدار پوتین به اردوغان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

یورش به دفتر احمد الجربا در استانبول

مقام های امنیتی ترکیه جمعه شب به دفتر احمد الجربا، رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوری یورش بردند و رایانه ها و برخی اسناد این دفتر را با خود بردند.

به گزارش پایگاه خبری دام پرس، به هنگام حمله نیروهای امنیتی وی در دفتر نبوده است اما به هنگام ورود نیروهای امنیتی درگیری ای میان افراد حاضر در این دفتر با نیروهای امنیتی صورت گرفته است. نیروهای امنیتی همچنین شیشه این محل را شکستند و به برخی از وسایل موجود در آن آسیب زدند. دولت ترکیه هیچ توضیحی درباره این اتفاق نداده است.

 

سه تماس تلفنی پوتین به اردوغان در سه روز

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که بعد از اظهارات عجیب اردوغان که گفته بود هدف از ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بلافاصله با او تماس گرفته و خواستار توضیح او نسبت به بیان این اظهارات شده است. این تماس در دو روز بعد دو بار دیگر تکرار شده است.

النهار همچنین می نویسد که بعد از این تماس ها اردوغان حرف خود را تصحیح کرد و گفت هدف از حضور نیروهای ترکیه در سوریه صرفا مبارزه با تروریست ها است.

 

چراغ سبز روسیه به سوریه برای حمله به نیروهای ترکیه

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که حمله جنگنده های سوریه به مواضع ارتش ترکیه در شهر الباب، در شمال سوریه با چراغ سبز روسیه صورت گرفت. به نوشته این روزنامه بعد از این حمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تماس گرفت و نسبت به این اقدام ارتش سوریه اعتراض کرد اما پوتین به این اعتراض توجهی نکرد و آن را حق طبیعی سوریه برای دفاع از تمامیت ارضی خود دانست. وی همچنین از اردوغان خواست که ارتشش از محدوده فعلی اش جلوتر نیاید.

 

پیام پوتین به اردوغان بر سر رقه

روزنامه مصری الاهرام گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به همتای ترکیه ای خود پیام داده است که نیروهای ترکیه نباید در عملیات آزادسازی شهر رقه سوریه دخالتی داشته باشند.

به نوشته الاهرام پوتین تاکید کرده است رقه تنها و تنها باید به دست نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن آزاد شود و هیچ نیروی خارجی دیگری حق دخالت در این عملیات را ندارد.

به نوشته الاهرام روسیه همچنین نسبت به پیشروی نیروهای ترکیه به داخل سوریه هشدار داده و گفته است نباید نیروهای ترکیه از این بیشتر وارد سوریه شوند.

 

خریدهای نظامی چین و هند از روسیه

چین در نظر دارد تا 24 فروند هواپیمای جنگنده سوخو (Su-35) و نیز 36 سیستم دفاع هوایی (S-400) را از روسیه خریداری کند. به گزارش یوروآسیا ویو، هند نیز اخیراً قراردادی را به منظور خرید سیستم دفاع هوایی (S-400) از روسیه نهایی کرده است و این توافق موجب تقویت هر چه بیشتر زرداخانه تسلیحاتی هند می شود.

به نوشته این نشریه به این ترتیب، زرادخانه های هند مملو از تجهیزات و تسلیحات قدرتمند نظامی روسی خواهد شد.

یوروآسیا ویو همچنین گزارش می دهد که در حال حاضر هند و روسیه در مورد صادرات مشترک موشک های کروز "برهموس" (BrahMos)  به دیگر کشورهای منطقه از جمله ویتنام گفتگو و رایزنی می کنند.

 

عادل الجبیر به عراق می رود

یک نشریه عربی مدعی شده که بعد از پادرمیانی فرستاده سازمان ملل در عراق، وزیر امور خارجه عربستان به زودی به بغداد سفر می کند.

 نشریه الکترونیکی عربی۲۱ به نقل از منابع آگاه خود از تلاش یان کوبیچ، فرستاده سازمان ملل در عراق برای میانجیگری میان بغداد و ریاض خبر داد.

بعد از درخواست عراق برای تغییر ثامر السبهان، سفیر عربستان در بغداد به دلیل اظهارات تنش زا و دخالت در امور داخلی عراق، روابط دو کشور سرد شده است.

در حالی که در چند سال گذشته مسئول بلندپایه ای از عربستان به عراق سفر نکرده، پایگاه خبری عربی ۲۱ مدعی شده که فرستاده سازمان ملل در عراق موفق شده برنامه ای ترتیب دهد که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به زودی به عراق سفر کند.

 

عملکرد ضعیف ایرانسل و همراه اول و بانک شهر در اربعین حسینی

با وجود تبلیغات گسترده ای که شرکت های همراه اول و ایرانسل در عراق انجام داده بودند و به زوار حسینی وعده می دادند که خدمات اینرنتی رایگان در اختیار زائران قرار می دهند اما خبرنگار دیپلماسی ایرانی در عراق گزارش می دهد که خدمات رسانی این دو شبکه بسیار ضعیف بوده و در بسیاری از موارد کار نمی کردند.

کمبود تجهیزات لازم برای ارائه خدمات در مسیر نجف به کربلا و کمبود شدید تجهیزات مربوطه در دو شهر نجف و کربلا برای زائران کاملا مشهود بوده است.

به گفته خبرنگار دیپلماسی ایرانی با وجود تبلیغات گسترده ای که عابر بانکِ بانک شهر انجام می داد کیوسک های آن در مسیر نجف به کربلا حضور پررنگی نداشت و فقط در یکی دو مورد در شهر کربلا مشاهده می شد. همچنین هیچ کدام از عابربانک ها با وجود تبلیغات وسیعی که در ایران می شد دینار عراقی به متقاضیان نمی دادند و صرفا تومان ایرانی را در اختیار زوار قرار می دادند.

 

تلاش امریکا برای حل بحران یمن قبل از پایان دوره اوباما

شبکه خبری اسکای نیوز عربی گزارش داد که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا تلاش دارد تا قبل از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بحران یمن را خاتمه دهد.

به گزارش این شبکه خبری وی پیشنهادهایی را به طرف های یمنی و عربستانی برای پایان دادن به جنگ عربستان به یمن داده و منتظر پاسخ هر چه سریع تر طرفین است. اسکای نیوز همچنین گزارش داد که امریکا فشارهای خود را به هر دو طرف برای قبول طرح پیشنهادی آتش بس دائم افزایش داده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان نیروهای ترکیه کربلا روسیه سوریه


نظر شما :