اتحادیه اروپا نمی‌تواند ترکیه را از دست بدهد

۰۸ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۷ کد : ۱۹۶۵۰۳۴ سرخط اخبار

معاون نخست وزیر ترکیه گفته است، ناکامی اتحادیه اروپا در صدور ویزای آزاد برای شهروندان ترکیه ای اقدامی نادرست است و این اتحادیه نمی تواند از دست دادن ترکیه را تاب بیاورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، نعمان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در لندن گفت: اتحادیه اروپا نمی تواند بدون ترکیه تحمل کند. از دست دادن ترکیه اقدامی نیست که این اتحادیه بتواند آن را تحمل کند.

وی درباره روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا نیز گفت: متاسفانه، ما باید درباره همکاری ها میان دو طرف و اینکه اتحادیه اروپا چگونه نتوانست درباره ترکیه و صدور ویزای آزاد برای شهروندان ترکیه ای اقدامی کند، گفتگو کنیم. چون درباره این مساله دو طرف به توافق رسیده بودند.

ترکیه و اتحادیه اروپا در مارس سال جاری میلادی توافق کردند تا در ازای لغو ویزا برای شهروندان ترکیه ای، آنکارا مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا شود و از حجم سفر مهاجران به این اتحادیه بکاهد.

این توافق همچنین روند الحاق ترکیه به این اتحادیه را تسریع می کرد اما عدم موفقیت آن باعث شد تا این روند متوقف شود.

کورتولموش با ذکر این نکته که ترکیه به تعهداتش درباره توقف مسافرت مهاجران از ترکیه به کشورهای اروپایی موفق و پایبند بوده گفت: در عوض ما نیز انتظار داشتیم تا اتحادیه اروپا نیز به تعهداتش پایبند بماند اما متاسفانه این انتظار عملی نشد.

وی در پایان سفر سه روزه خود به انگلیس در سفارت ترکیه در لندن ادامه داد: سیاستمداران باهوش که درباره منافع اتحادیه اروپا و ملت های خود فکر می کنند، باید این را بدانند که اگر ترکیه را از دست بدهند ضرر می کنند.

اظهارنظرهای معاون نخست وزیر ترکیه پس از آن مطرح شد که پارلمان اروپا روز پنجشنبه تصمیم گرفت تا روند الحاق ترکیه به این اتحادیه را متوقف کند.

کورتولموش گفت: این به اتحادیه اروپا بستگی دارد تا در این باره تصمیم گیری کند. سیاستمداران این اتحادیه هستند که باید تصمیم گیری کنند تا چگونه آینده روابط با ترکیه را شکل دهند. آنها باید تصمیم بگیرند و گام هایی را برای مذاکره با ترکیه در سطح مساوی و برابر و براساس شرایط موجود بردارند و رویکردهای بیهوده و بی اساس را کنار بگذارند.

وی درباره کودتای 15 ژوئیه سال جاری میلادی علیه دولت ترکیه نیز گفت: اتحادیه اروپا باید براساس شرایط و ارزش های بنیادین و دموکراسی عمل کند و بداند که ما براساس اینها با تلاش برای کودتا عمل کردیم. ترکیه از لبه پرتگاه نجات پیدا کرد. انتظار داریم که دوستان ما نیز این شرایط را درک کنند. چون آنها همواره از دموکراسی سخن می گویند. اما آنها اقدامات آنکارا را برای مقابله با کودتاچیان به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: اروپا باید از دموکراسی ترکیه حمایت کند و با ترکیه همبستگی داشته باشد.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا نخست وزیر ترکیه


نظر شما :