ترامپ از رسوایی زن‌ستیزی نجات می‌یابد؟

ناقوس مرگ برای نامزد جمهوریخواهان

ترامپ می‌گوید «این فیلم ویدئویی، حواس‌ها را از مسایل اصلی سیاسی منحرف می‌کند. من هرگز نگفتم آدم کاملی هستم یا وانمود کنم فرد دیگری هستم. چیزهایی گفته‌ام و کارهایی انجام داده‌ام که از بابت آن‌ها متاسفم.»
ناقوس مرگ برای نامزد جمهوریخواهان

دیپلماسی ایرانی: نامزد جمهوریخواهان گفته احتمال اینکه از انتخابات کنار بکشد «صفر است». دونالد ترامپ پس از آنکه روزنامه واشنگن پست ویدئویی از او در سال ۲۰۰۵ در حاشیه برنامه «روزهای زندگی ما» را منتشر کرد که در آن درباره رابطه با زنان به بیلی بوش (پسر عموی جورج بوش رئیس جمهور سابق) گفته بود «وقتی ستاره هستی، هر کاری بخواهی با آن ها می کنی»، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت؛ او در این ویدئوی سه دقیقه ای به تلاش ناکامش برای هم بستر شدن با زنی شوهردار اشاره می کند.
ترامپ پس از این ویدئو با انتشار بیانیه ای از گفته های خود عذرخواهی کرد و گفت: «این یک گفت وگوی خصوصی در رختکن بوده که سال ها پیش اتفاق افتاده است. بیل کلینتون حرف هایی بد تر از این هنگام بازی گلف به من گفته بود. اگر کسی رنجیده از او معذرت می خواهم.» اما این عذرخواهی کارساز نشد. ۲۰ هزار نفر از خوانندگان روزنامه واشنگتن پست، نظرات صریح خود را نسبت به این مسئله، با کامنت گذاشتن در زیر مقاله ای که در این خصوص در روز جمعه ٧ اکتبر به قلم دیوید فرنتالد نوشته شد، اعلام کردند.
ده ها نفر از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا نیز روز شنبه از ترامپ خواستند از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کند و حتی «راب انگستروم»، مدیر سیاسی اتاق بازرگانی آمریکا خواست معاون او «مایک پنس» جانشینش شود. اما ترامپ در توئیترش نوشته هرگز از رقابت ها کنار نمی کشد و هوادارانش را مایوس نمی کند. در مقابل هیلاری کلینتون، با توییت گزارش «واشنگتن پست»، گفت: «این وحشتناک است! نمی توانیم اجازه دهیم مردی که این طور حرف می زند رئیس جمهور شود.»
ترامپ اما پس از عذرخواهی از این اظهاراتش قول داد که «مرد بهتری شود.» در ویدئویی که ترامپ در فیسبوک خود منتشر کرده می گوید «این فیلم ویدئویی، حواس ها را از مسایل اصلی سیاسی منحرف می کند. من هرگز نگفتم آدم کاملی هستم یا وانمود کنم فرد دیگری هستم. چیزهایی گفته ام و کارهایی انجام داده ام که از بابت آن ها متاسفم و سخنانی که امروز روی ویدئوی قدیمی مربوط به یک دهه قبل منتشر شده اند، یک نمونه از آن هاست.»
به گزارش بی بی سی، ترامپ در ویدئوی خود گفته «هر کسی که مرا می شناسد می داند که این حرف ها منعکس کننده من نیست. من به نقاط مختلف کشور سفر کرده و درباره تغییر آمریکا حرف زده ام ولی این سفر ها من را هم تغییر داده است.»
ترامپ در این ویدئو از هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات و رقیبش انتقاد کرده و به بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق آمریکا اشاره کرده و گفته «او (بیل کلینتون) واقعا زنان را مورد آزار قرار داد و هیلاری هم به قربانیان حمله کرد و آن ها را مورد آزار و اذیت قرار داد.»
ملانیا ترامپ نیز با انتشار بیانیه ای گفت حرف های همسرش «توهین آمیز و غیرقابل قبول» است ولی همسرش یک رهبر است. او ابراز امیدواری کرد که مردم نیز پوزش دونالد ترامپ را بپذیرند.
اما مخالفت ها با ترامپ حتی در اردوگاه جمهوریخواهان نیز کم نشد. سناتور جان مک کین که هشت سال پیش نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری بود، گفته است با این حرف هایی که از ترامپ بیرون آمده، دیگر «غیرممکن است که حتی به طور مشروط از نامزدی او حمایت کرد».
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا در دولت دوم جرج بوش هم، در فیس بوک نوشته است: «بس است! دونالد ترامپ نباید رئیس جمهور باشد. بهتر است کناره گیری کند.»
پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز دعوت دونالد ترامپ در جشن پاییزی «ویسکانسن» را منتفی اعلام کرد و گفت که حالش از شنیدن سخنان ترامپ بد شده و الفاظ او در ویدئو برایش «تهوع آور» بوده است.
صدای آمریکا انتقادات صریح شماری دیگر از جمهوریخواهان را منتشر کرده است. اسکات والکر فرماندار ویسکانسین و رنیس پریبوس رئیس حزب جمهوریخواه گفتند هیچ زنی نباید هیچگاه با الفاظ و رفتاری مواجه شود که در نوار ویدیوئی آقای ترامپ منعکس است.
جب بوش فرماندار فلوریدا و رقیب انتخاباتی ترامپ در مراحل مقدماتی حزبی، در توئیتر نوشت: «به عنوان پدربزرگ دو دختر ارزشمند، هیچ پوزشی سخنان شرم آور ترامپ درباره زنان را توجیه نمی کند.»
سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا گفت این گونه اظهارات نفرت انگیز در هر شرایط و وضعیتی، غیرقابل قبول است. او ابراز امیدواری کرد که ترامپ مستقیما از زنانی که وی در نوار ویدیوئی اش به آن ها اشاره کرده عذرخواهی کند.
کوین مک کارتی رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان نیز از ترامپ خواست عذرخواهی اش را بدون هیچ پیشوند و پسوندی کامل کند.
مایک لی سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا خواستار آن شد که ترامپ از رقابت برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا خارج شود و او را عامل انحراف از مسائل مهم روز دانست.
جیسون چافتز، نماینده ایالت یوتا در مجلس نمایندگان که رئیس کمیته نظارت این مجلس است، گفت «وجدانش اجازه نمی دهد که از آقای ترامپ برای احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا حمایت کند.» او اظهارات ترامپ را «نفرت انگیز ترین و توهین آمیز ترین» جملاتی دانست که می توان متصور بود.
گری هربرت فرماندار ایالت یوتا نیز اظهارات ترامپ را «ورای توصیف هایی دانست که برای توهین به کار گرفته می شود.»
رسانه های آمریکایی احتمال داده اند این فیلم می تواند «ناقوس مرگ» برای کارزار انتخاباتی نامزد جمهوریخواهان باشد.
شبکه سی ان ان فایلی صوتی از چندین ساعت مصاحبه های دونالد ترامپ در یک دوره ۱۷ ساله با هاوارد استرن، مجری معروف رادیوی این شبکه را منتشر کرده که در آن ترامپ حرف های بسیار بد و مبتذلی را درباره زنان و حتی دختر خودش مطرح کرده است. او در این گفت وگو ها به اندام ایوانکا، دختر خودش، داشتن روابط جنسی چند نفره و قطع رابطه با زنان پس از آنکه وارد ۳۵ سال می شوند نیز اشاره کرده است.
نشریه هیل در مقاله ای به قلم ماریا تی کاردونا نوشت ترامپ در دهه ۱۹۹۰ در یک برنامه تلویزیونی با رتبه بندی زنان بر اساس مشخصات فیزیکی و شیء قلمداد کردنشان، آن ها را تحقیر کرد و حتی بر روی آنتن گفت که نمی تواند بگوید برای زنان احترام قائل است. ترامپ همچنین با بسیاری از زنان زیردست خود از جمله آلیسیا ماچادو دختر شایسته سابق بدرفتاری کرده است. در این مقاله تاکید شده «نمی توان یک منحرف جنسی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد.»
روز جمعه نیز فایل ویدئویی از رابرت دنیرو هنرپیشه مشهور هالیوود برای کارزار تشویق به رای دادن در آمریکا منتشر شد که او با حمله به دونالد ترامپ گفته «دلم می خواهد با مشت توی صورتش بکوبم.» دنیرو، ترامپ را «آشغال، سگ، خوک و یک انسان فریبکار» توصیف کرده و گفته او «آرتیست ابلهی» است که «نمی فهمد از چه حرف می زند. کارش را درست انجام نمی دهد و هیچ چیز برایش اهمیت ندارد. او فکر می کند جامعه را به بازی گرفته و مالیاتش را نمی پردازد.» دنیرو در این ویدئو می گوید کالین پاول خیلی خوب گفته که ترامپ «مایه خفت ملی» است.
با این حال ترامپ امیدوار است این غائله هم مثل غائله های دیگر بخوابد و فعلا نگاه ها به مناظره ترامپ و کلینتون است که قرار است بامداد فردا به وقت تهران برگزار شود؛ تا روز جمعه کلینتون در نظرسنجی ها ۵ درصد از ترامپ پیش بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ ۴۰

کلید واژه ها: ترامپ انتخابات 2016 انتخابات ریاست جمهوری آمریکا


نظر شما :