ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از معرفی سفیر جدید عربستان در عراق تا انفجارهای مهیب در پایگاه نظامی ملک فهد

۱۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۲۹۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
معرفی سفیر جدید عربستان در عراق، انفجارهای مهیب در پایگاه نظامی ملک فهد، معرفی نامزدهای وزارت دفاع عراق و هشدار برژینسکی نسبت به فعالیت‌های عربستان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از معرفی سفیر جدید عربستان در عراق تا انفجارهای مهیب در پایگاه نظامی ملک فهد

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

معرفی نامزدهای وزارت دفاع عراق

بر اساس نامه ای که دیپلماسی ایرانی به دست آورده است، دکتر سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق به عنوان رئیس پیمان "قوی العراق" که اکثریت کرسی های اهل تسنن عراق در مجلس را در اختیار دارد، سه نفر را به عنوان جانشین های خالد العبیدی، وزیر دفاع برکنار شده عراق معرفی کرده است.

بر اساس این سند، ائتلاف قوی العراق، کامل کریم عباس الدلیمی و بدر محمود فحل الجبوری و احمد عبدالله موسی را به عنوان نامزدهای وزارت دفاع به مجلس معرفی کرده و از نمایندگان مجلس خواسته است که از میان آنها یک نفر را به عنوان جانشین خالد العبیدی به عنوان وزیر دفاع انتخاب کند.

 

تغییرات در کابینه ترکیه بعد از تلاش برای ترور کمال قلیچدار

در پی حمله مسلحانه به خودروی حامل کمال قلیچدار، رهبر بزرگترین جریان اپوزسیون ترکیه، دولت این کشور اقدام به تغییراتی در کابینه خود کرده است.

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که این تغییرات در پی حادثه ای که علیه کلیچدار رخ داد، انجام شده است. در پی آن حادثه افکان آلا، وزیر کشور از سمت خود استعفا کرد و به جای او سلیمان صویلد، وزیر کار و امور اجتماعی سابق منصوب شد. همچنین محمد موذن اوغلو، وزیر بهداشت در دولت احمد داوود اوغلو، وزیر کار و امور اجتماعی شد.

این منابع همچنین گفتند که در پی حادثه ترور کلیچدار، اختلافاتی میان وزیر کشور با بنعلی ایلدریم، نخست وزیر به وجود آمد که به دنبال آن وی مجبور به استعفا شد.

 

عربستان سفیر خود در عراق را تغییر می دهد

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که عربستان سعودی در پی تقاضای دولت عراق به تغییر سفیر این کشور در بغداد، عبدالعزیز الشمری، وابسته نظامی خود در آلمان را به جای ثامر السبهان معرفی کرده است.

به گفته این منابع قرار است سبهان از بغداد به سفارت عربستان در لبنان منتقل شد. سبهان از افراد زبردست در پرونده لبنان محسوب می شود.

از آن جا که الشمری از عشیره شمری ها است که در عراق و عربستان حضور مشترک دارند، عربستانی ها انتظار دارند حضور وی در بغداد بتواند به نزدیکی روابط عربستان و عراق کمک کند و اختلافات به وجود آمده را حل و فصل کند.

 

بازداشت شماری از وابستگان به بعثه آیت الله مدرسی در مکه

شبکه اهل بیت گزارش داد نیروهای امنیتی عربستان سعودی در اقدامی اقدام به بازرسی بعثه آیت الله مدرسی، از علمای اهل کربلا در مکه کردند و سید جعفر العلوی و شیخ زین الدلن از اعضای این بعثه را بازداشت کردند.

این شبکه اعلام کرد این اتفاق جمعه هفته گذشته روی داده است. شبکه اسکای پرس گزارش داد که این افراد بعد از چند روز بازداشت و انجام بازجویی هایی توسط نیروهای امنیتی عربستان دوشنبه آزاد شدند.

 

انفجارهای مهیب در پایگاه نظامی ملک فهد

منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که انفجارهای مهیبی در پایگاه نظامی هوایی ملک فهد در طایف روی داده است که به دنبال آن تعدادی از جنگنده های F-16 عربستان سعودی آتش گرفتند. همچنین پلکان های هواپیما و انبارهای موشک های جنگنده ها نیز در آتش سوختند.

به گفته این منابع بعد از این حادثه ده ها آمبولانس و آتش نشان به این پایگاه فرستاده شدند تا شاید بتوانند آتش را خاموش کنند و جلوی سرایت این انفجار به دیگر بخش های پایگاه را بگیرند.

به گفته این منابع شدت انفجار به اندازه ای بوده است که آتش نشان ها به سختی موفق به خاموش کردن آتش شدند. برخی منابع می گویند این انفجارها در پی حملات موشکی رخ داده اند.

 

تولید نفت عراق از چهارونیم میلیون بشکه گذشت

شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) روز دوشنبه اعلام کرد که تولید نفت این کشور در ماه آگوست (مرداد / شهریور) به چهار میلیون و ۶۳۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

 به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، شرکت بازاریابی نفت عراق افزود: تولید نفت عراق در مقایسه با ماه جولای (تیر/ مرداد) ۶ هزار بشکه افزایش بافته است.

سومو همچنین میزان صادرات نفت عراق را در ماه آگوست سه میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه اعلام کرد که از بنادر جنوبی عراق صادر شده است.

مقام های وزارت نفت عراق ماه گذشته اعلام کردند که میزان صادرات نفت این کشور در ماه جولای (تیر – مرداد) به روزانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است.

مقام های عراقی و کارشناسان حوزه نفت عراق انتظار دارند که صادرات نفت عراق در سال جاری میلادی همچنان شاهد سیر صعودی باشد.

بندرهای جنوبی عراق بیشترین حجم نفت عراق را تامین می کنند و از طریق خط لوله نیز مقادیر کمی نفت به ترکیه صادر می شود.

مقام های دولت عراق پیش بینی می کنند، رشد تولید این کشور در سال ٢٠١٦ میلادی کُندتر خواهد بود.

عراق چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد و صادرات و فروش نفت، ۹۵ درصد از بودجه این کشور را تشکیل می دهد. بودجه سال ۲۰۱۶ عراق با نفت ۴۵ دلاری بسته شده است.

 

شناسایی سه گور دسته جمعی جدید از قربانیان اسپایکر در تکریت

منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند که نیروهای عراقی سه گور دسته جمعی جدید از قربانیان کشتار اسپایکر در تکریت شناسایی کردند.

 به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، این سه گور دسته جمعی در نزدیکی مجموعه قصر ریاست جمهوری رژیم صدام در تکریت کشف شده است.

گروهک تروریستی داعش در ژوئن ۲۰۱۴ پس از سقوط موصل، یک هزار و ۷۰۰ نفر از جوانان عراقی را که عموما از استان های جنوب و مرکز عراق بودند و برای فراگرفتن آموزش های نظامی به پایگاه اسپایکر در شمال تکریت رفته بودند، بازداشت و به صورت جمعی آنها را وحشیانه به قتل رساند.

پبشتر وزارت دادگستری عراق در زندان مرکزی ناصریه واقع در استان ذیقار در جنوب عراق حکم اعدام ۳۶ محکوم فاجعه اسپایکر را اجرا کرده بود.

در تحولی دیگر در عراق، نیروهای امنیتی بغداد، از کشف و ضبط ۲۶ موشک در مناطق مختلف پایتخت خبر دادند.

نیروهای عراقی همچنین یک انبار بزرگ مهمات گروهک تروریستی داعش را در شهر فلوجه واقع در استان الانبار شناسایی کردند.

در این انبار مقادیر زیادی اسلحه، موشک و بسته های انفجار ذخیره و نگهداری می شد.

 

هشدار برژینسکی نسبت به فعالیت های عربستان

زبگنیو برژینسکی استراژیست مطرح امریکایی و مشاور اسبق امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین امریکا در تازه ترین تحلیل خود از آینده موازنه های جهانی که در دیپلماسی ایرانی منتشر شد نسبت به تحرکات حکومت عربستان در منطقه و جهان هشدار داد و گفت این تحرکات به ضرر عربستان و همچنان منطقه و متحدان عربستان تمام می شود.

وی گفت: «حکومت عربستان همچنان بر تقویت تعصب وهابیت تمایل دارد و همچنان نمی خواهد وارد مدرن سازی جاه طلبی های داخلی خود شود، در این صورت این نگرانی وجود دارد که عربستان دیگر توانایی لازم برای نقش آفرینی سازنده منطقه ای را نداشته باشد.»

 

برنامه ریزی برای دیدار نتانیاهو با رئیس جمهوری امریکا در 2017

بر اساس مطلبی که در دیپلماسی ایرانی منتشر شده یک مقام ارشد وزارت امور خارجه اسراییل گفته بخش تحقیقاتی این وزراتخانه در حال تهیه گزارشی برای دیدار احتمالی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، با رییس جمهوری جدید ایالات متحده در 26 مارس 2017 در جریان کنفرانس سالانه آیپک است.

به گزارش المانیتور، این مقام اسراییلی ابراز امیدواری کرده که این دیدار بتواند پایانی بر بحران روابط میان واشنگتن و تل آویو باشد.

روابط تل آویو – واشنگتن در پی توافق هسته ای ایران با 1+5 بسیار تیره شده به گونه ای که از آن تاریخ تا کنون رهبران دو کشور با یکدیگر دیدار رسمی نداشته اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسپایکر عربستان سعودی


نظر شما :