نفوذ ایران در اوپک بیشتر شد

۱۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۹۵۵۹ سرخط اخبار
در حالی که تعدادی از اعضای اوپک خواستار اعمال سقف تولید برای اعضای این سازمان نفتی بودند، تنها یک عضو از شکل گیری این سقف تولید جلوگیری کرد و آن هم ایران بود که همین امر نشان دهنده افزایش نفوذ و تأثیرگذاری ایران در این کارتل نفتی است.
 
به گزارش فارس، به نقل از وال استریت ژورنال، از روز چهارشنبه برخی اعضای اوپک از تمایل خود برای ارائه پیشنهاد تعیین سقف تولید در این کارتل نفتی خبر دادند، اما مخالفت یک عضو اجرای این تصمیم را ناکام گذاشت.
 
با مخالفت ایران حمایت ها و تمرکز بر اعمال سقف تولید کاهش یافت و اوپک تصمیمی در این باره نگرفت.
 
وزیر نفت ایران عملاً نقش مهمی را در میان بزرگ ترین کشورهای نفتی جهان ایفا کرد و از اعمال سقف برای تولید کل اوپک جلوگیری کرد.
 
پیشنهاد ایران این بود که برای هر یک از اعضای اوپک به صورت جداگانه سقف تولید اعمال شود.
 
ایران تاکنون تلاش ها برای کاهش عرضه نفت در بازار جهانی را که هم از سوی اوپک و هم از سوی دیگر کشورهای تولید کننده نفت نظیر روسیه ارائه شده بود را ناکام گذاشته است.
 
 ایران قصد دارد تا تعادل موجود در بازار بین قدرت های نفتی را مجدداً متوازن کند.
 
*وزیر نفت ایران با تجربه ترین فرد حاضر در میان وزاری نفت کشورهای عضو اوپک
 
با کنار رفتن وزیر نفت سابق عربستان سعودی، علی النعیمی، بنا به گفته جان حال، مدیرکل شرکت مشاوره ای آلفا انرژی انگلیس، در حال حاضر وزیر نفت ایران با تجربه ترین فرد حاضر در میان وزاری نفت کشورهای عضو اوپک است.
 
وی تأکید کرد: وزیر نفت ایران در زمینه افزایش تولید و صادرات این کشور تلاش خواهد کرد.
 
در حال حاضر ایران و عربستان سعودی قصد دارند با سیاست نفتی خود خاورمیانه را تحت تأثیر قرار دهند.
 
این دو کشور در حال حاضر روابط دیپلماتیک خود را به کمترین سطح رسانده و در مناقشات سوریه و یمن نیز در برابر هم قرار گرفتند.
 
ایران قصد دارد تا تولید نفت خود را با لغو تحریم ها به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و روز به روز در حال نزدیک شدن به این هدف است به گونه ای که روز گذشته زنگنه به خبرنگاران گفت که تولید نفت ایران به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
بنا به گفته جیمی وبستر یکی از کارشناسان مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا گفت: زنگنه از مزایای زیاد و بالایی در اوپک برخودار است که از جمله می توان به تجربه و افزایش تولید نفت ایران اشاره کرد.

کلید واژه ها: اوپک


نظر شما :