کامرون تهدید به برکناری شد

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۵۸۱۱۶ سرخط اخبار

کنث کلارک عضو ارشد پارلمانی حزب محافظه کار هشدار داد که در صورت رأی مردم انگلیس به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت'، دیوید کامرون به سرعت از مقام نخست وزیری برکنار خواهد شد.

به گزارش ایرنا کلارک وزیر پیشین وزارتخانه های دارایی و کشور انگلیس شامگاه گذشته در گفت وگو با رادیو 4، عنوان کرد: 'نخست وزیر در صورتی که همه پرسی 23 ژوئن را از دست بدهد، 30 ثانیه هم در پستش نخواهد ماند.'

این عضو کهنه کار حزب محافظه کار افزود: این برای کامرون 'مسخره آمیز' خواهد بود که دیگر بر موقعیتی پای فشارد که رد شده است.

وی همچنین با بیان اینکه 'نخست وزیر مواجه با پارلمانی است که اکثریت آنها خواهان ادامه حضور انگلیس بوده و یک اقلیت از حزب محافظه کار موافق برگزیت هستند'، عنوان کرد:' در صورت شکست کامرون در همه پرسی، ما در حزب محافظه کار با یک بحران رهبری مواجه خواهیم شد.'

اظهارات کلارک یک چالش مستقیم علیه کامرون شمرده می شود که در جریان نشست روز چهارشنبه مجلس عوام در پاسخ به سئوال نماینده پارلمانی حزب یوکیپ گفت در صورت رأی مردم انگلیس در جریان همه پرسی به برگزیت، استعفا نداده و رأی مردم را به اجرا خواهد گذاشت.

به گفته تحلیل گران، سخنان کنث کلارک همچنین نشانگر بروز یک فشار زیاد علیه کامرون توسط اعضای ارشد حزب محافظه کار در ارتباط با همه پرسی برگزیت است.

'برنارد جنکین' یکی از اعضای شناخته شده حزب محافظه کار و از حامیان برگزیت نیز در گفت وگو با رادیو 4 گفت: کامرون یک کمپین قوی به نفع عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا، برخلاف میل اکثریت فعالان حزب محافظه کار و نمایندگان پارلمانی این حزب به راه انداخته و همین امر سبب شده است که حزب وارد یک آشفتگی شود حتی اگر کامرون در این همه پرسی در پیش رو، پیروز شود.
وی افزود: حزب محافظه کار در معرض عواقب جدی ناشی از نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار دارد.

برنارد جنکین همانند کلارک عنوان کرد: رأی مردم انگلیس به حضور در اتحادیه اروپا موجب ایجاد یک دولت شبه کوربینی ( جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و مدافع ادامه حضور در اتحادیه اروپا) می شود، به خاطر اینکه حزب محافظه کار از وضعیت پیش آمد ناراضی خواهد بود.

توافق دیوید کامرون با رهبران اروپایی و اعلام برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژوئن آینده، سبب آشکار شدن شکاف و دودستگی عمیق در میان اعضای کابینه و حزب محافظه کار انگلیس بر سر ادامه حضور این کشور در این اتحادیه شده است.

این در حالی است که کمپین های رسمی موافقان و مخالفان ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا از روز پنجشنبه گذشته رسما آغاز به کار کرده اند.

این کمپین ها فعالیت تبلیغاتی وسیعی که شامل سخنرانی و راهپیمایی است در دستور کارشان قرار داده اند.

براساس نتایج نظرسنجی موسسه یوگو، در حال حاضر میزان حمایت از کمپین حامی حضور انگلیس در اتحادیه اروپا 39 درصد و میزان حمایت کمپین حامی خروج این کشور از این اتحادیه ( برگزیت) نیز 39 درصد است.

نتایج یادشده مؤید آن است که هفت درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشته اند هنوز تصمیم خودشان را نگرفته اند و 5 درصد دیگر نیز گفته اند که تمایلی برای رای دادن ندارند.
در صورت حذف افراد مردد از این نظرسنجی، میزان حمایت از حامیان و مخالفان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا 50- 50 خواهد بود.

کلید واژه ها: حزب محافظه کار اتحادیه اروپا کامرون کلارک


نظر شما :