چرا مذاکرات صلح سوریه بار دیگر به مانع برخورد کرده است؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۰۴:۱۵ کد : ۱۹۵۶۱۵۳ سرخط اخبار

بنابر اظهارات نماینده سازمان ملل متحد، تناقضات موجود در مواضع گروه های تروریستی و عدم پایبندی آن ها به مسائل بشردوستانه، شرایط را برای استمرار مذاکرات صلح کاهش داده است.

 
به گزارش «تابناک»، مذاکرات صلح ژنو که با تلاش دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد در راستای ایجاد صلح و آتش بس در سوریه با کمک کشورهای موثر در تحولات سوریه آغاز شده بود، تحت تأثیر تناقضات و کارشکنی های نمایندگان گروه های معارض  و تروریستی بار دیگر در شرف شکست خوردن است.
 
خبرگزاری «ایتارتاس» می نویسد شنیده ها از ژنو حاکی از آن است که با وجود تلاش های صورت گرفته برای برگزاری مذاکره میان دولت و نمایندگان معارضان که هدف نهایی آن رهایی دادن کشور سوریه از 5 سال جنگ و درگیری داخلی است، گروه های تروریستی همچنان بر مواضع خود استوار هستند و حاضر نیستند کوچک ترین تغییری در رویکردهای خود ایجاد کنند.
 
واقعیت این است که در جریان مذاکرات سه شنبه قرار بود تا نمایندگان دولت و نمایندگان معارضان به صورت جداگانه با نماینده سازمان ملل دیدار داشته باشند؛ اما این دیدار برای معارضان یا همان کمیته عالی مذاکرات (HNC) که از سوی مقامات سیاسی ریاض حمایت می شوند، به دلیل عدم حضور آن ها در جلسه اتفاق نیافتاد و نهایتاً یک جلسه به جای دو جلسه برگزار شد.
 
بشار جعفری، نماینده دولت سوریه، روز سه شنبه پس از دیدار با دی میستورا به خبرنگاران گفته با وجود گذشت زمان زیاد از آغاز مذاکرات، هنوز شرایط موجود تغییری نکرده و مذاکرات همچنان در حال آماده سازی مقدمات قرار دارد.
 
اما فارغ از عدم همکاری گروه های معارض، یکی دیگر از مشکلات موجود در مذاکرات ژنو آن است که اعضای تیم مذاکره کننده معارضین سوری دقیقاً مشخص نیست.
 
در این راستا، روز سه شنبه بشار جعفری، نماینده دولت سوریه در جمع خبرنگاران گفت: «دو سال پیش و زمانی که کنفرانس ژنو 2 در رابطه با بحران سوریه شکست خورد، باور اصلی این بود که مبارزه با تروریسم باید مهمترین بخش از مذاکرات باشد. این در حالی است که هیچ فهرست دقیق و مشخصی از سوی گروه های معارض و مخالف ارائه نشده است».
 
بشار جعفری در این رابطه تصریح کرد: «مشکل بزرگ ما این است که نمی دانیم با چه کسی و با چه خواسته هایی طرف هستیم».
 
خبرگزاری ایتارتاس یکی دیگر از مشکلات موجود در مذاکرات را  درخواست های هیئت های معارض حاضر در ژنو دانسته و اشاره می کند که برای مثال، یکی از نمایندگان کمیته عالی مذاکرات (HNC) که در ژنو حاضر است و دیروز حاضر به شرکت در جلسه نشد، خارج از مقر سازمان ملل در ژنو به خبرنگاران گفته «ما همچنان بر روی شرط های خود هستیم و تا زمانی که حملات روسی ها و دولت به نیروهای ما در سوریه قطع نشود و زندانی های ما آزاد نشوند، حاضر نیسیتم در جلسات شرکت کنیم».
 
خبرگزاری ایتارتاس با ذکر این نکته که مذاکرات ژنو احتمالاً به شکست بیانجامد، می نویسد گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه که از تاریخ 1 فوریه در ژنو حاضر است، هشدار داده که احتمال دارد میان آغاز برگزاری مذاکرات صلح ژنو و برخی درخواست های زیاده خواهانه گروه های تروریستی ارتباط وجود داشته باشد؛ بدین معنا که آن ها به دنبال به شکست رساندن مذاکرات باشند». 
 
گاتیلوف می افزاید برخی اظهارنظرها و خواسته های غیر سازنده گروه های معارض و تروریستی را باید در راستای تلاش برخی جریان ها با هدف جلوگیری از به سر انجام رسیدن مذاکرات ارزیابی کرد. 
 
اما به جز این موارد، برنامه های نامشحص دی میستورا نماینده سازمان ملل یکی دیگر از مشکلات مذاکرات صلح ژنو است. تنها پس از یک روز از اینکه دی میستورا تصمیم گرفت مذاکرات را به صورت غیرمستقیم ادامه دهد، مذاکرات با مشکل مواجه شد و مواضع طرفین مذاکره (مخالفان و دولت) نشان داد که آن ها عقاید دیگری دارند و زیاد با این روند موافق نیستند.
 
سرویس مطبوعاتی سازمان ملل متحد ترجیح می دهد تا به دلیل فرایند بسیار حساس مذاکرات برنامه های روزبعد را رسانه ای نکند؛ اما با این وجود، سالم المسط، نماینده کمیته عالی مذاکرات (HNC) به خبرنگاران گفته که احتمال دارد روز چهارشنبه با دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد در رابطه با ادامه مذاکرات دیدار داشته باشد.
 
معاون وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرده که مذاکرات ممکن است طول بکشد و «ما باید با وسواس و دقت کافی مذاکرات را پیش ببریم و در زمان بر شدن مذاکرات مشکلی وجود ندارد و مهم آن است که همچنان مذاکرات در جریان باشد».
 
چرا مذاکرات صلح سوریه بار دیگر به مانع برخورد کرده است؟
 
گفتنی است پیش از این نیز دی میستورا، نماینده سازمان ملل، اعلام کرده بود مذاکرات می تواند تا 6 ماه طول بکشد. اختلافات و احتمال به شکست انجامیدن مذاکرات ژنو در حالی مطرح می شود که از سال 2011 تاکنون در سوریه بیش از 250 هزار نفر در جریان جنگ داخلی کشته شده اند و میلیون ها نفر نیز آواره شده اند و لذا انتظار می رود طرف های درگیر در جریان تحولات سوریه به ویژه ترکیه و عربستان به عنوان حامیان کمیته عالی مذاکرات، تلاش هایی واقعی را در جهت رسیدن به اجماع نظر در جریان مذاکرات صلح اعمال کنند.

کلید واژه ها: دی میستورا نماینده سازمان ملل نماینده سازمان مذاکرات صلح گروه های معارض عالی مذاکرات کمیته عالی مذاکرات کمیته عالی


نظر شما :