ضرر میلیارد دلاری سعودی‌ها از قطع رابطه با ایران

۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۹۵۵۳۶۶ سرخط اخبار

مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران در روزنامه «جام جم» به موضوع قطع رابطه سعودی ها با ایران و ضررهایی که در پی این اقدام متوجه آنان می شود، پرداخت و نوشت:

در عرصه تجارت بین المللی، هر نوع قطع رابطه میان کشورها، حتما هر دو طرف زیان می کنند اما باید دید زیان هر کدام چقدر است؟ درباره قطع رابطه ایران و عربستان هم باید ملاحظه کرد که هر کدام از این دو کشور چه وابستگی اقتصادی به یکدیگر دارند و هر یک چه زیانی متحمل می شوند.

بنابراین باید مبادلات تجاری دو کشور را مورد بررسی قرار داد تا به این نتیجه رسید که کدامیک زیان بیشتری می کند.

بررسی ها و آمارهای در دسترس نشان می دهد ما کالای خاصی از عربستان نمی خریدیم، زیرا عربستان اصولا تولیدکننده نیست که کالاهایش به درد بازار ایران بخورد. اگر هم کالایی تولید می کند، کیفیت آن در حد سایر تولیدکنندگانی که ایران از آنها واردات می کند، نیست.

اقتصاد عربستان صرفا یک بخش پتروشیمی دارد که محصولات آن مشابه همین محصولات پتروشیمی ایران است. هر دو کشور این محصولات را تولید و به بازارهای جهانی عرضه می کنند. در واقع در محصولات پتروشیمی ما به نوعی رقیب عربستان هم بوده و برای بازارهای فروش جهانی با یکدیگر در رقابت هستیم، بنابراین نیاز چندانی به محصولات پتروشیمی عربستانی نداشته و نداریم. صنعت پتروشیمی ایران به حد کافی قوی و بزرگ هست.

اما از منظر دیگر که به روابط اقتصادی دو کشور نگاه کنیم، کفه ترازو به نفع ما سنگین می شود. ما در سال حدودا یک میلیون حاجی به عربستان می فرستادیم که خرج سفر هر کدام از این حاجی ها حدودا هزار دلار می شود. یعنی در مجموع فقط از محل سفر زوار ایرانی به عربستان، این کشور حداقل یک میلیارد دلار درآمد کسب می کرد. این پولی که ایرانیان خرج می کردند مستقیم به بازار عربستان می رفت و اقتصاد این کشور از آن بهره می جست. بنابراین با قطع روابط، عربستان زیان فراوانی از عدم النفع سفر حجاج ایرانی می کند. البته خودشان هم به این واقعیت واقفند و به همین دلیل گفته اند قطع روابط شامل حال حجاج نمی شود.

حتی گفته اند که حجاج ایرانی می توانند از کشورهای ثالث برای سفر به عربستان ویزا بگیرند، یعنی عربستانی ها هم می دانند که قطع سفر زوار ایرانی زیان اقتصادی بالایی به عربستان می زند.

یعنی فارغ از جنبه های دیپلماتیک و سیاسی، از جنبه اقتصادی هم قطعا این عربستان است که زیان می کند.

کلید واژه ها: پتروشیمی


نظر شما :