حزب حاکم اسپانیا در انتخابات پارلمانی به اکثریت نرسید

۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۴ کد : ۱۹۵۴۹۵۵ سرخط اخبار

حزب حاکم محافظه کار برنده بیشترین کرسی ها در انتخابات پارلمانی اسپانیا شده، اما از رسیدن به اکثریت بازمانده و برای تشکیل دولت باثبات به تکاپو خواهد افتاد. یکی دیگر از نتایج مهم این انتخابات شکسته شدن نظام دو حزبی در انتخابات پارلمانی بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که تقریبا همه آرا شمرده شده، حزب مردمی ۲۸.۷ درصد آرا را کسب کرده؛ حزب سوسیالیست ۲۲ درصد و حزب ضدریاضتی پودموس هم ۲۰.۶ درصد آرا را به دست آورده اند. حزب لیبرال سیودادانوس با کسب ۱۳.۸ درصد آرا در جایگاه چهارم است.

پودموس و حزب میانه رو سیودادانوس برای اولین بار اعضایشان را در سطح ملی نامزد می کردند که در خلال نارضایتی رای دهندگان از عملکرد سایر احزاب بود. برای بیش از سه دهه، قدرت میان دو حزب مردمی و سوسیالیست دست به دست شده است.

اینیگو ارخون، یک سخنگوی حزب پودموس گفت که نتایج نشان دهنده پایان دوره حاکمیت دو حزبی در اسپانیا است. وی تاکید کرد: کشورمان وارد عصر تازه ای می شود.

براساس نتایج رسمی، 123 کرسی پارلمانی در اختیار حزب ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا قرار می گیرد که خیلی کمتر از ۱۷۶ کرسی لازم برای اکثریت است. این حزب در دوره قبلی پارلمان ۱۸۶ کرسی داشت. پیش بینی می شود که سوسیالیست ها ۹0 کرسی، پودموس ۶۹ کرسی و سیودادانوس ۴۰ کرسی از آن خود کنند. این نتایج نشان می دهد که پارلمان اسپانیا با حضور قدرتمند چهار حزب روبروست.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، راخوی یکشنبه شب پس از پیشتازی حزبش در جمع حامیان خود گفت: اسپانیا به دولتی نیاز دارد که از سوی پارلمان حمایت شود.

میزان مشارکت در این انتخابات ۷۲ درصد گزارش شد که کمی بالاتر از انتخابات ۲۰۱۱ است. تحلیلگران گفتند که تشکیل دولت برای حزب مردمی می تواند خیلی دشوار باشد چون حتی در صورت ائتلاف با سیودادانوس، طبیعی ترین شریک آن، نمی تواند به اکثریت برسد. در مقابل سوسیالیست ها می توانند با پودموس و سیودادانوس هم پیمان شوند. بنابراین احتمال تشکیل دولت اقلیت از سوی حزب مردمی هم وجود دارد.

اقتصاد اسپانیا، ادعاهای فساد و جنبش جدایی طلبانه در منطقه مرفه کاتالونیا جملگی از مسائل مطرح در انتخابات بود. اتخاذ تدابیر شدید ریاضتی و اصلاح بخش اشتغال توسط دولت راخوی باعث افت رضایت از حزب محافظه کار شد اما تصور می شود آن اقدامات باعث بازگرداندن اقتصاد اسپانیا به دوره رشد شده باشد. با این حال ۲۱ درصد بیکاری که در اتحادیه اروپا فقط از یونان بهتر است، همچنان یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد اسپانیاست.

کلید واژه ها: سیودادانوس پودموس حزب مردمی


نظر شما :