احتمال کودتا علیه کوربین در انگلیس

۱۶ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۵۳۵۳۸ سرخط اخبار

 روزنامه ایندیپندنت روز جمعه در یادداشتی مدعی شد شماری از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر که با سیاست های چپ گرایانه جرمی کوربین رهبر این حزب هم سو نیستند درصدد کودتا علیه وی و برکناری اش تا پیش از برگزاری انتخابات عمومی سال 2020 میلادی هستند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ایندیپندنت در این یادداشت نوشت: شماری از نمایندگان حزب کارگر ازجمله اعضاء کابینه دولت در سایه که مصمم هستند تا کوربین را از رهبری حزب کنار بگذارند، از هم اکنون مشغول رایزنی تاکتیک های ممکن برای برکناری کوربین هستند.

به نوشته این روزنامه، یکی از تاکتیک های محتمل ‘بی ثبات کردن’ رهبری کوربین از طریق استعفای گسترده اعضاء کابینه و به دنبال آن کودتا علیه وی خواهد بود.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک نماینده حزب کارگر نوشت: 'در مقطعی نمایندگان کمیته پارلمانی حزب کارگر شورش خواهند کرد. اما زمان بندی ما باید دقیق باشد. ما فقط یک بار فرصت خواهیم داشت. '

به نوشته این روزنامه انگلیسی، پیشتر در زمان نخست وزیری تونی بلر نیز شماری از نمایندگان ارشد و مسوولان حزب کارگر با استعفایشان علیه وی کودتا کردند که این امر سبب کناره گیری اش از قدرت و روی کار آمدن گوردون براون، وزیر دارایی دولتش شد.

ایندیپندنت نوشت: اکنون شماری از نمایندگان طرفدار بلر امیدوار هستند که با کودتایی مشابه و قریب الوقوع علیه کوربین، سال آینده میلادی شاهد برگزاری مجدد انتخابات رهبری حزب کارگر باشند.

این روزنامه انگلیسی افزود: از دیگر نشانه های کودتای احتمالی، انتخاب شماری از نمایندگان مخالفت کوربین در ‘کمیته پارلمانی حزب کارگر’ در مجلس می باشد که پیشتر از قبول مسوولیت در کابینه وی امتناع کردند.

بر اساس نظام سیاسی انگلیس کمیته پارلمانی حزب کارگر مسوولیت نظارت و انتقال نگرانی های سیاسی حزب کارگر را به رهبر این حزب بر عهده دارند؛ اگر چه این کمیته مسوولیت اجرائی ندارد اما در چنین شرایطی که اعضاء آن با رهبر حزب هم سو نیستند می تواند سبب افزایش تنش ها در این حزب شود.

این روزنامه انگلیسی افزود: با این حال یک نماینده چپ گرا حزب کارگر گفت که اعضاء این حزب باید تمرکزشان را بر مقابله با سیاست های حزب مخالفشان یعنی، حزب محافظه کار کنند.

ایندیپندنت به نقل از وی نوشت: اگر آن ها فکر می کنند که با توطئه می توانند بر شکستشان غلبه کنند، اشتباه می کنند.

جرمی کوربین، روز شنبه 12 سپتامبر( 21 شهریورماه ) به رهبری حزب کارگر رسید و از آن زمان تاکنون مورد آماج حملات جریانات راست گرای انگلیسی و نیز برخی از هم حزبی هایش بوده است.

وی که دیدگاه ضد جنگ دارد، از دخالت نظامی انگلیس در درگیری های خارجی حمایت نمی کند و به شدت مخالف به روزرسانی سامانه ی هسته ای دفاعی این کشور است.

کوربین همچنین با شرکت نکردن در مراسم شورای خصوصی ملکه انگلیس، به بهانه داشتن ‘کار دیگر’ از به جای آوردن تشریفات سلطنتی که در آن بوسیدن دست ملکه الیزابت و زانو زدن در مقابل وی است، امتناع کرد.

این رفتار و مجموعه ای از رفتارهای خارج از عرف دستگاه دیپلماسی انگلیس که از سوی این رهبر جدید حزب کارگر کلید خورده، اگرچه سبب خشم محافظه کاران و نیز برخی از همه حزبی هایش شده اما در کل باعث گردیده است تا به میزان محبوبیتش در میان قشر جوان و عامه مردم انگلیس افزوده شود.
به گفته منتقدین، جرمی کوربین به جای ایفای نقش به عنوان رهبر یک حزب مخالف درون سیستمی، در حال فعالیت به عنوان رهبر یک جریان مخالف برون سیستمی است و این مساله برای محافظه کاران انگلیسی قابل قبول نیست.

کلید واژه ها: حزب کارگر کوربین


نظر شما :