«داوود اوغلو» خواستار قانون اساسی جدید برای ترکیه شد

۱۳ آبان ۱۳۹۴ | ۰۰:۱۳ کد : ۱۹۵۳۴۵۰ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه از تمامی احزاب پیروز در انتخابات اول نوامبر خواست تا خود را برای تدوین قانونی اساسی جدید برای کشور آماده کنند.

به گزارش فارس، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه، پس از آن که حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات پارلمانی روز اول نوامبر، اکثریت پارلمانی از دست رفتۀ خود را باز یافت، از احزاب سیاسی درخواست کرد، گرد هم آیند و برای یک قانون اساسی جدید با هم توافق کنند.

به نوشته «تودی زمان»، داوود اغلو در سخنرانی بالکنی خود برای هزاران هوادار AKP که مقابل دفتر مرکزی حزب در آنکارا تجمع کرده بودند و در حالی که آتش بازی، آسمان شهر را روشن کرده بود، گفت: «من از احزاب سیاسی راه یافته به پارلمان دعوت می کنم که با هم یک قانون اساسی ملی و مدنی جدید تدوین کنیم.... بیایید با هم برای ترکیه ای تلاش کنیم که تضاد و تنش و قطب بندی در آن وجود نداشته باشد و همه با آشتی و  صلح به هم سلام کنند.»

داود اوغلو نتیجۀ انتخابات عمومی یکشنبه را که حزب وی AKP را به اکثریت پارلمانی باز گرداند، به عنوان پیروزی دموکراسی وصف کرد.

داود اوغلو خطاب به جمعیت هواداران AKP که شادی کنان در مقابل منزل وی در شهر قونیه گرد آمده بودند، گفت: «امروز روز پیروزی دموکراسی و پیروزی ملت ما است.»

وی با اشاره به انتخابات عمومی آیندۀ ترکیه که چهار سال دیگر برگزار می شود، گفت: «امیدواریم که بتوانیم در چهار سال آینده به خوبی به شما خدمت کنیم و در سال 2019 نیز یک بار دیگر در مقابل شما بایستیم.»

«کردپرس» نوشت: نتایج انتخابات پارلمانی یکشنبه نشان داد که ریسک حزب حاکم برای برگزاری انتخابات مجدد نتیجه داده است. هواداران AKP در آنکارا و استانبول پرچم به دست و با شور و هیجان زیاد جشن گرفتند. جمعیت خارج از منزل رئیس جمهور رجب طیب اردوغان نیز در استانبول شعار می دادند: «ترکیه به تو افتخار می کند».

کلید واژه ها: akp


نظر شما :