بعد از شکست استراتژی امریکا در سوریه

واشنگتن دست به دامن تهران و مسکو می‌شود

۰۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۳۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
با فروپاشی استراتژی و تمامی تلاش‌های امریکا در مورد سوریه، کری و متحدانش در نیویورک امیدوارند بتوانند تهران و مسکو را راضی کنند که برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تلاش کنند.
واشنگتن دست به دامن تهران و مسکو می‌شود

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا و همتایان اروپایی اش تماس های تازه ای را با وزیر امور خارجه ایران، دشمن سنتی شان، در حاشیه نشست سازمان ملل متحد برقرار کرده اند تا شاید این بار بتوانند گره از مشکلات خاورمیانه به ویژه بحران سوریه و یمن بگشایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نزدیک به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان، ایران از حکومت بشار اسد در سوریه حمایت می کند در حالی که واشنگتن او را یکی از دلایل آغاز جنگ داخلی در سوریه و تسلط بخش عمده ای از خاک این کشور توسط داعش می داند.

در این میان ایالات متحده ادعا می کند که از جریان معتدل مخالف بشار اسد حمایت می کند، جریانی که هنوز کسی مشخصات و توصیفات آن را نمی داند و نمی تواند بگوید منظور امریکا از جریان معتدل چیست. اگر چه همین جریان هم بعد از اعتراف های وزارت دفاع امریکا در روز شنبه عملا فروپاشید. وزارت دفاع امریکا اعلام کرد نیروهایی که تحت عنوان نیروهای معتدل آموزش داده بود، بعد از ورود به خاک سوریه تجهیزات نظامی خود را خیلی آسان تقدیم جبهه النصره، وابسته به القاعده کردند. مساله ای که موجی از انتقادها را نسبت به سیاست کاخ سفید در مورد سوریه برانگیخته و بسیاری نیز سازمان امنیت امریکا را متهم به سهل انگاری و کشیدن تصویری ساده انگارانه مغایر با واقعیت های موجود در خاک سوریه کردند.

 در ابتدای سال جاری میلادی گروه مذکور که متشکل از 54 نفر مرد مسلح آموزش دیده توسط امریکایی ها بود به محض ورود به خاک سوریه مورد حمله نیروهای جبهه النصره قرار گرفت که بدون مقاومت پراکنده شدند و هیچ فردی از آنها باقی نماند جز چهار یا پنج نفر که گویا توانسته بودند از دست جبهه النصره فرار کنند. بسیاری از منتقدان این حادثه را شکستی فضاحت بار برای کاخ سفید و سازمان امنیت امریکا و استراتژی های آنها در مورد سوریه می دانند.

در حالی که ایالات متحده امریکا در حمایت از متحدان میدانی خود در سوریه تردید دارد، روسیه و ایران دوستی خود را به بشار اسد و جهانیان نشان داده اند، آنها حمایت قاطع از بشار اسد انجام می دهند که باعث شده او بتواند قدرت را در دمشق همچنان حفظ کند. بسیاری از نیروهای سوری توسط کارشناسان و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آموزش دیده اند و روسیه نیز اقدام به ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در نزدیکی لاذقیه کرده و در همین راستا حضور نظامی خود را در سوریه در جهت حمایت از بشار اسد به شدت تقویت کرده است.

با وجود فروپاشی استراتژی و تمامی تلاش های امریکا در مورد سوریه، کری و متحدانش در نیویورک امیدوارند بتوانند تهران و مسکو را راضی کنند که برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه تلاش کنند. برای همین جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جلسه های جداگانه ای با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران انجام دادند و درباره مساله سوریه با او به رایزنی پرداختند.

کری روز شنبه با حضور در میان خبرنگاران به همراه ظریف گفت: «این هفته فرصت بزرگی به دست آمد تا بعضی کشورها بتوانند برای حل قضایای بسیار سخت خاورمیانه با یکدیگر رایزنی کنند و کارهایی از پیش ببرند.»

وی در ادامه افزود: «ما نیاز به صلح داریم و می بینیم که راه هایی برای به پیش بردن امور در سوریه و یمن و منطقه مشاهده می شود. به اعتقاد من در این هفته می توانیم با انجام مذاکراتی در این رابطه پیشرفت هایی به دست آوریم.»

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد، ظریف به اطلاع موگرینی رسانده است که ایران می تواند سهمی در تلاش های سازمان ملل برای میانجی گری با هدف حل بحران سیاسی در سوریه و پایان دادن به جنگ جاری در آن داشته باشد.

ظریف قبل از دیدار با کری گفته بود که تهران در گفت وگوهایش با واشنگتن همچنان بر لزوم تطبیق دقیق توافق هسته ای که ایران در ماه آوریل با قدرت های بزرگ به امضا رساند و به موجب آن تحریم های غرب علیه ایران لغو خواهند شد، تاکید خواهد کرد.

وی همچنین به فاجعه رخ داده در جریان مناسک حج که منجر به کشته شدن دست کم 136 حاجی ایران و مفقود شدن صدها نفر دیگر شد نیز اشاره کرد و گفت خواستار پاسخگویی طرف های ذی ربط در این فاجعه است.  

بعد از دیدار کری و ظریف، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که دو طرف بر سر توافق هسته ای با یکدیگر گفت وگو کردند و بعد از آن کری مراتب نگرانی خود را از بحران جاری در یمن و سوریه به اطلاع همتای ایرانی اش رساند.

جان کری در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز درباره بحران سوریه و یمن بحث و تبادل نظر کرد. قرار است این موضوع در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز مطرح شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ديدار كري با ظريف سوريه


نظر شما :