بعد از خاخام‌ها، نوبت به کشیشان سیاهپوست رسید

کمپین مذهبی برای حمایت از توافق هسته‌ای

کشیش ال شارپتون، از کلیساهای سیاهپوست درخواست کرد تا در حمایت از توافق هسته‌ای بسیج شوند. همچنین قرار است هفته آینده چند گروه مذهبی دیگر با صدور بیانیه‌ای از توافق حمایت کنند.
کمپین مذهبی برای حمایت از توافق هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: کمپین کاخ سفید برای نجات توافق هسته ای با ایران حامی دیگری به نام نیروهای مذهبی به دست آورده است. بسیاری از گروه های مذهبی که درباره بودجه گروه های مخالف توافق عصبی هستند، در حال افزایش تلاش هایشان برای لابی با قانونگذاران درباره توافق هستند.

در پایان هفته گذشته، کشیش ال شارپتون، از کلیساهای سیاهپوست درخواست کرد تا در حمایت از توافق هسته ای بسیج شوند. روز دوشنبه هم یک گروه 340 نفری از خاخام ها با انتشار نامه ای، به قانونگذاران توصیه کردند تا به توافق رای مثبت دهند. همچنین قرار است هفته آینده چند گروه مذهبی دیگر هم با صدور بیانیه ای از توافق حمایت کنند.

این کمپین توسط گروه های کاتولیک و کواکر (جامعه مذهبی دوستان) هدایت می شود و گروه های ضد جنگی همچون مجمع کشیشان کاتولیک ایالات متحده و کمیته دوستان درباره قانونگذاری ملی در آن حضور دارند. همچنین رگه هایی از ضد یهودی بودن و اسلام گرایی هم در این بحث دیده می شود.

آن دسته از قانونگذارانی که هنوز تصمیم نگرفته اند، مورد هدف این گروه ها قرار می گیرند. در میان این قانونگذاران، دموکرات هایی وجود دارند که تحت فشار شدید فعالان و حامیان مالی یهودی قرار دارند، یهودیان این قانونگذاران را از قدرت گیری ایران که رهبران اسلام گرای آن ضد اسرائیل هستند و حتی هولوکاست را مورد سوال قرار می دهند، می ترسانند. (بن کارسون، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری اخیراً باراک اوباما را به خاطر انعقاد توافق هسته ای با ایران مورد انتقاد شدید قرار داده و وی را ضد یهود معرفی کرده است).

کمپین مخالفت با توافق تحت رهبری گروه هایی همچون آیپک و ائتلاف یهودیان جمهوری خواه قرار دارد. تخمین زده می شود که این گروه ها برای مخالفت با توافق، 40 میلیون دلار صرف تبلیغات و کمک های مالی خواهند کرد.

نماینده حکیم جفریس (دموکرات از نیویورک) از هر طرف به ویژه از سوی فعالان یهودی تحت فشار است. وی در هفته گذشته در دو نشست شرکت کرده است که اولین نشست توسط آیپک برگزار شده بود. در جریان دومین نشست که به میزبانی خود جفریس بود، یک زن از میان جمعیت، مقام سابق وزارت خارجه را که در حال سخنرانی و دفاع از توافق بود، تشبیه به حامیان آدولف هیتلر کرد.

جفریس که سیاهپوست است، از سوی مقابل تحت فشار شارپتون، فعال با سابقه حقوق مدنی و تحلیلگر MSNBC هم قرار دارد. شارپتون در این زمینه به قانونگذاران یادآوری کرده است که بدون این توافق، احتمال مواجهه نظامی با ایران افزایش می یابد و در نتیجه آن جامعه سیاهپوستان که در نیروهای نظامی حضور دارند، رنج خواهند کشید.

شارپتون قصد دارد روز جمعه، نشستی با 300 کشیش در کلیسایی در کارولینای شمالی برگزار و درباره توافق صحبت کند. وی همچنین قصد دارد در ماه سپتامبر، یعنی زمانی که تعطیلات کنگره به پایان می رسد، مراسم نیایشی را بر روی پله های کنگره برگزار کند. شارپتون در این رابطه می گوید: «این یک مسئله اخلاقی است و موضوعی است که نمایندگان باید به پایگاه رای دهندگانشان توجه کنند. ما لابی گر و پول نداریم، اما آرایی که آنها را انتخاب می کند در اختیار داریم.»

کشیش دیوید جفرسون از کلیسای باپتیست نیوآرک، نیوجرسی که از تلاش های شارپتون حمایت می کند، قصد دارد درباره توافق با یکی از برجسته ترین اعضی کلیسایش یعنی سناتور کوری بوکر (دموکرات از نیوجرسی) صحبت کند. جفرسون در مصاحبه ای گفته بود که بحث درباره توافق ایران یادآور جنبش ضد جنگ ویتنام است و اینکه چگونه مارتین لوترکینگ در سخنرانی معروفش در کلیسای ریورساید نیویورک سیتی درباره آن سخنرانی کرده بود. جفرسون در این رابطه می گوید: «من فکر نمی کنم که این موضوع درباره دموکرات یا جمهوری خواه باشد. من فکر می کنم درباره وجدان و اعتقاد است.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: شارپتون باراك اوباما كشيشان سياهپوست سياهپوستان كنگره توافق هسته ای


( ۱ )

نظر شما :