بوش و واکر در روز اول ریاست جمهوری چه خواهند کرد؟

برنامه جمهوری‌خواهان برای لغو توافق با ایران

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مخالفتش با توافق ایران را اعلام کرده و گفته «این دیپلماسی نیست، این دلجویی است.»
برنامه جمهوری‌خواهان برای لغو توافق با ایران

نویسنده: مایکل دوران * و متیو کرونیگ **

دیپلماسی ایرانی: هیاهویی در میان کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سر ایران به وجود آمده است. اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین در سخنرانی اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که روز 13 جولای انجام داد، گفت: «توافق بد با ایران را در روز اول ریاست جمهوری اش لغو خواهد کرد.»

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری هم مخالفتش با توافق ایران را اعلام کرده و گفته «این دیپلماسی نیست، این دلجویی است.» با این حال بوش چند روز بعد در سخنرانی دیگری گفت که در روز اول ریاست جمهوری اش این توافق را لغو نمی کند و دلیل آن را این گونه توضیح می دهد: «در آن زمان هنوز وزیر خارجه ام تایید نشده است، هنوز تیم امینت ملی ام مستقر نشده اند، هنوز با متحدینمان مشورت نکرده ام، گزارش های اطلاعاتی ندارم که براساس آنها تصمیم بگیرم. این مهم است که در این رابطه به پختگی و تفکر برسیم.»

برخی از تحلیلگران از احتیاط بوش در این زمینه حمایت کردند و بیانیه واکر را فاقد نقاط دقیق و ظریف دانسته اند و آن را مورد انتقاد قرار دادند. اما در حقیقت موضع واکر درست است. چرا؟

در واقع دو موضوع مجزا باید در اینجا مورد بحث قرار بگیرد. اول، آیا هر رئیس جمهور جدید می تواند در روز اول مسئولیتش توافق ایران را به عنوان یک شکست مورد قضاوت قرار دهد؟ دوم، آیا رئیس جمهور جدید در موقعیتی قرار دارد که در روز اول توافق را لغو کند؟ پاسخ هر دو سوال فقط بله نیست.

اول: ایران از منافع ایالات متحده حفاظت نمی کند و برای فهمیدن این حقیقت نیازی به دسترسی به اطلاعات محرمانه ندارید. این مهمترین سوال امنیت ملی در زمانه ما است. سیاست ایالات متحده در مورد این موضوع سیاست ما در قبال خاورمیانه، رژیم منع گسترش تسلیحات هسته ای و جهانی که فرزندان و نوه های ما به ارث می برند را شکل می دهد.

توافق به ایران اجازه می دهد تا تبدیل به یک کشور در آستانه هسته ای شدن شود، تحریم های تسلیحاتی و موشکی لغو می شود و 140 میلیارد دلار به این کشور تزریق می شود. در صورتی که این توافق به آن چه که طراحی شده است برسد، برای رئیس جمهور بعدی آسان خواهد بود که حتی قبل از این که به قدرت برسد شکست آن را متوجه شود.

دوم: رئیس جمهور جدید می تواند در روز اول و یا قبل از آن توافق ایران را لغو کند. مسائلی از قبیل این که هنوز وزیر خارجه تایید نشده اهمیتی ندارد، بلکه سوال این است که آیا برچیدن توافق اولویت است یا خیر؟ تیم سیاست گذاری کاندیدا از همین الان هم می تواند استراتژی ها را تدوین کند. کاندیدا و مشاورانش می توانند در زمان انتقال قدرت با متحدین و قدرت های بزرگ در این رابطه مشورت کنند و رئیس جمهور جدید می تواند در روز اول ریاست جمهوری اش دستور اجرایی صادر کند و تحریم ها را اعمال کند.

برخی از تحلیلگران در این رابطه بحث می کنند که اقدام فرماندار واکر در لغو توافق در روز اول ریاستش، منجر به اخراج بازرسان توسط ایران و حرکت به سمت بمب خواهد شد. اما این برداشتی غلط از چگونگی انجام امور در جهان است. اگر ایرانی ها ببینند که رئیس جمهور جدید مصمم و آماده اجرای تهدیداتش است، به خاطر ترس از عواقب آن تهاجمی نخواهند شد.

ما این مورد را قبلاً هم دیده ایم. در سال 1980، مردم آمریکا، رئیس جمهوری به نام رونالد ریگان را انتخاب کردند که در روز اول ریاست جمهوری اش و به معنای واقعی کلمه در روزی که کارش را آغاز کرد، ایرانی ها گروگان ها را که به مدت 444 روز در اختیار داشتند، آزاد کردند. در حال حاضر باید این رهبری را به ایران نشان دهیم.

فرماندار واکر در نشستی که این هفته در آیووا داشت گفت: «من معتقدم که رئیس جمهور جدید نباید تا زمانی که کابینه اش تشکیل شود صبر کند، من رئیس جمهوری هستم که در روز اول اقدام خواهم کرد.»

* عضو ارشد موسسه هادسون و مدیر ارشد سابق سیاست های خاورمیانه در شورای امنیت ملی

** استاد دانشگاه جورج تاون و عضو ارشد مرکز برنت اشکوکرافت در شورای آتلانتیک

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اسكات واكر جب بوش جمهوري خواه توافق هسته اي


نظر شما :