اعراب ادعا می کنند

امریکا نگران حضور ایران در عراق

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۴۵۴۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که موشک های فجر 5 و فاتح -110 در عملیات آزادسازی تکریت استفاده شده است.
امریکا نگران حضور ایران در عراق

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقام های امریکایی اعلام کرد که ایالات متحده از چگونگی استفاده سلاح های سنگین ایران در عراق در جریان بازپس گیری شهر عراقی تکریت از افراد مسلح وابسته به داعش که نیروهای داوطلب مردمی نیز در جریان آن هستند، نگران است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مسئولان امریکایی از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده اند در حالی که روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که موشک های فجر 5 و فاتح -110 در این عملیات استفاده شده اند.

این در حالی است که بر خلاف ادعای روزنامه العرب که رویکردی ضد شیعی دارد و از سیاست های افراط گرایانه و طایفه ای عربستان جانبداری می کند، بیشتر تحلیلگران بی طرف و حتی خود مقام های امریکایی حضور ایران در عراق را فرصتی مهم دانسته و از این که ایران در کنار ارتش عراق مناطق سنی نشین را از تسلط داعش آزاد می کند، حمایت کرده اند.

با این وجود روزنامه العرب گزارش داد که برخی مسئولان امریکایی ابراز نگرانی کرده اند که سلاح های سنگین ایرانی استفاده شده در تکریت سوالات بسیاری را به وجود آورده چرا که بیم آن می رود در میان قربانیان شهروندان عادی نیز کشته شوند. یک مقام امریکایی که نخواست نانش فاش شود گفت که امریکا تلاش بسیاری می کند تا حملات در نهایت دقت صورت بگیرند.

یک مسئول امریکایی دیگر که او نیز نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «نگرانی نخست ما چگونگی استفاده از این سلاح ها است، چه از سوی تانک ها و چه از سوی پرتاب کننده های دیگر، در همه آنها امکان این که حتی به طور غیر مستقیم جان شهروندان عادی گرفته شود، وجود دارد.»

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره گفت: «ایالات متحده می داند که ایران سلاح و مهمات و حتی جنگنده در اختیار نیروهای عراقی قرار می دهد.»

وی بدون ورود به جزئیات در ادامه افزود: «آن چه مهم است، این است که این تحرکات نباید منجر به تنش های طایفه ای شوند.»

در همین رابطه مارتین دمبسی، رئیس ستاد ارتش امریکا نسبت به هر گونه فروپاشی ائتلاف مبارزه با داعش هشدار داد و گفت که دولت عراق باید تقسیم بندی های طایفه ای در کشور را در نظر بگیرد و حدی برای نفوذ روز افزون ایران در عراق بگذارد.

دمسبی همچنین گفت: «بعضی مسائل مرا نگران می کنند. اگر دولت عراق نتواند یک استراتژی واحد ملی در پیش بگیرد و از گذشته ها عبور کند، مشکلات به ویژه مشکلات طیفه ای به قوت خود باقی خواهند ماند.»

رئیس ستاد ارتش امریکا تاکید کرد، ائتلاف بین المللی علیه داعش شامل کشورهای سنی نیز می شود در حالی که روابط بسیار نزدیک بغداد و تهران باعث نگرانی این کشورها شده است.

وی همچنین گفت: «در عملیات آزادسازی تکریت پرچم ها و نماد شیعیان بسیار دیده می شوند که عموما توسط گروه های شبه نظامی شیعی و گروه های داوطلب مردمی شیعی برافراشته شده اند در حالی که پرچم عراق به ندرت دیده می شود.»

دولت های ایران و عراق تاکید کرده اند، ایران کمک های نظامی به نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش می کند تا نیروهای عراقی بتوانند یک سوم خاک عراق را که به تصرف داعش در آمده است، آزاد کنند.

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در کنفرانس مطبوعاتی خود با مارتین دمبسی گفت که عراق به طور گسترده ای در جنگ با داعش به ایران تکیه دارد و بیشتر حمایت های ایران متوجه نیروهای داوطلب مردمی است.

شایان به ذکر است که کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی از این که می بینند ایران و گروه های داوطلب شیعی مردمی در حال آزادسازی مناطق سنی هستند، ناخرسندند و این مساله را به ضرر منافع خود می دانند برای همین در حال ایران هراسی در منطقه هستند و تلاش دارند امریکایی ها را نیز با خود همراه کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آزادسازی تکریت عراق


نظر شما :