رئیس جمهوری سابق رد می‌کند

حرف‌های ضد و نقیض برسر ائتلاف علی عبدالله صالح با الحوثی‌ها

۲۶ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۵۴۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که پیمانی اسراتژیک میان الحوثی‌های انصار الله با کنگره ملی، بزرگترین حزب یمن که صاحب اکثر کرسی‌های پارلمان مجلس است در حال شکل‌گیری است.
حرف‌های ضد و نقیض برسر ائتلاف علی عبدالله صالح با الحوثی‌ها

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به کنگره ملی در یمن که ریاست آن بر عهده علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق است، می گویند که هیچ پیمانی میان آنها با الحوثی ها وجود ندارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این افراد تاکید کردند که کسانی که این اخبار را منتشر می کنند، می خواهند اطلاعات غلط برای ضربه زدن به وجهه کنگره ملی و رهبران آن، در راسشان علی عبدالله صالح بدهند. علاوه بر آن هدفشان ضربه زدن به روابط موجود میان علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق با عربستان سعودی است.

این در حالی است که منابع آگاه دیگری به اطلاع العرب رساندند که پیمانی اسراتژیک میان الحوثی های انصار الله با کنگره ملی، بزرگترین حزب یمن که صاحب اکثر کرسی های پارلمان مجلس است در حال شکل گیری است.

در همین رابطه منابع آگاه نیز به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند که ایرانی ها نیز به الحوثی ها و انصار الله توصیه کرده اند که روابط خود را با علی عبدالله صالح تقویت کنند و اجازه دهند که ائتلافی میان آنها با کنگره ملی به وجود آید. ایرانی ها به الحوثی ها گفته اند به دلیل این که یمن کشور فقیری است و آنها نیز تجربه کار اجرایی ندارند بهتر است برای حفظ وجهه خود و جایگاهی مردمی شان با حزب کنگره ملی و علی عبدالله صالح ائتلاف کنند و کارهای اجرایی را به آنها بسپارند تا شکایت ها و گله گذاری ها متوجه آنها شود. ایرانی ها به الحوثی ها توصیه کرده اند که خوب می دانند علی عبدالله صالح در گذشته دشمن آنها بوده و هنوز نیز این دشمنی را دارد ولی در برهه فعلی بهتر است برای تحکیم جایگاه خود با او متحد شوند، به خصوص که از لحاظ سیاسی قوی ترین جریان سیاسی در یمن محسوب می شود.

الحوثی ها چندی پیش از مجلس نمایندگان خواسته بودند به موجب "دستور قانونی" که چند هفته پیش صادر کردند که به موجب آن خواستار تشکیل حکومت جدید در یمن شده بودند، مجلس را منحل اعلام کرده و حکومت جدید برای کشور ایجاد کنند.

منابعی که وجود پیمان میان الحوثی ها با کنگره ملی را رد می کنند، می گویند اگر واقعا پیمانی وجود داشت، وقتی انصارالله خواستار انحلال پارلمان شدند، آنها مطابق خواسته شان عمل می کردند. در حالی که اقدام الحوثی ها کودتا علیه مجلس نمایندگان بود در حالی که مجلس نمایندگان بعد از استعفای عبدربه منصور هادی تنها نهاد قانونی باقی مانده در کشور است. الحوثی ها بعد از استعفای هادی به طور ویژه تمرکز سیاسی خود را بر روی مجلس نمایندگان گذاشتند.

این افراد همچنین می گویند اگر واقعا الحوثی ها به سرنوشت هادی اهمیت می دادند نسبت به فرار او از صنعا به عدن بی تفاوت نمی ماندند که او هم برود و استعفایش را پس بگیرد و دوباره خود را رئیس جمهوری قانونی معرفی کند.

در همین رابطه برخی از کارشناسان نیز می گویند، وقتی که هادی به عدن رفت گمان می کرد با اعلام عدن به عنوان پایتخت موقت یمن می تواند حمایت خارجی را پشت سر خود بیاورد. اما دید غیر از عربستانی ها و دو یا سه کشور عربی دیگر کسی از او حمایت نکرد. او باور نمی کرد امریکایی ها و انگلیسی ها به او پشت کنند و اقدامات او را به رسمیت نشناسند. دو کشور مهمی که نقشی به سزا در تحولات یمن دارند.

این در حالی است که یکی از قانون گذاران یمنی در این باره گفت: «دوره ریاست حکومت انتقالی عبدربه منصور هادی در فوریه 2014 به پایان می رسد و بعد از آن دیگر او وجهه قانونی ندارد.»

این قانون گذار یمنی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است، همچنین گفت: «تنها مشروعیتی که در حال حاضر هادی در اختیار دارد کینه ای است که به جمال بنعمر، نماینده سازمان ملل و علی عبدالله صالح و کنگره ملی دارد.»

منابع نزدیک به رئیس جمهوری سابق می گویند که به مصلحت هیچ کس نیست که به اظهارات و افتراهای مختلفی که علیه کنگره ملی زده می شود، پاسخ دهند، اما از دولت عربستان انتظار دارند که نسبت به حرف هایی که در رسانه های عربستانی زده می شود واکنش نشان دهد و آنها را رد کند.

یکی از افراد نزدیک به رئیس جمهوری اسبق نیز گفت که علی عبدالله صالح در یک جلسه خصوصی گفته است: «ما درک می کنیم که عده ای می خواهند به روابط یمن و عربستان ضربه وارد کنند، اما مطمئنیم که آنها در رسیدن به خواسته خود ناکام خواهند ماند، همان طور که در تخریب روابط میان ما و برادران عربستانی مان ناکام ماندند.»

منابع نزدیک به علی عبدالله صالح همچنین گفتند که بعید می دانند رهبران عربستان با آن چه در مطبوعات عربستانی می گذرد، ارتباطی داشته باشند.

در مطبوعات عربستان این روزها حرف های زیادی درباره ائتلاف میان علی عبدالله صالح با الحوثی ها زده می شود. گفته می شود او شرایطی را برای این ائتلاف تعیین کرده و گفته در صورت تایید این شرایط حاضر است با الحوثی ها متحد شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: علی عبدالله صالح الحوثی ها يمن


نظر شما :