نرم شدن تدریجی مواضع غرب در مقابل سوریه

آمریکا به مذاکره با اسد می‌اندیشد

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۴۵۳۷۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
از زمان شروع درگیری‌های سوریه تاکنون، اسد هیچگاه تا این اندازه به نجات از ناآرامی‌های موجود نزدیک نبوده است. حمایت ایران از دولت اسد همچنان به قوت خود باقی است و طبق شواهد موجود، روسیه نیز قصد رها کردن بشار اسد را ندارد.
آمریکا به مذاکره با اسد می‌اندیشد

نویسندگان: لزلی رافتون و تامسون رویترز

دیپلماسی ایرانی: از زمان شروع درگیری های داخلی سوریه در اوایل سال 2011، مقامات آمریکایی همواره بر این مسئله اصرار داشتند که می بایست از طریق مذاکره برای انتقال قدرت سیاسی، جایگزینی برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه انتخاب شود؛ اما ظهور دشمنی مشترک، گروه شبه نظامی افراطی داعش، موجب شده است غرب موضع نرم تری در مقابل دولت اسد اتخاذ کند.

در نشانه ای آشکار برای این مسئله، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی بی سی نیوز» گفت آمریکا می بایست برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور وارد مذاکره شود و برای ترغیب وی به موافقت با گفتگوها راهی بیابد.

موضع پیشین آمریکا در خصوص سوریه این بود که اسد مشروعیت خود را به عنوان رئیس جمهور سوریه از دست داده است و می بایست از سمت خود کناره گیری کند، اما کری در مصاحبه اخیر خود که روز یکشنبه پخش شد اظهارات همیشگی مقامات آمریکایی را تکرار نکرد. اکنون چهار سال از درگیری های داخلی سوریه می گذرد و صدها هزار نفر در این روند جان خود را از دست دادند و میلیون ها نفر نیز بی خانمان شده اند.

کری گفت: «در نهایت ما مجبوریم که مذاکره کنیم. ما همواره با مذاکره در روند مذاکرات ژنو 1 (کنفرانس برگزار شده در سال 2012 که انتقال قدرت بر مبنای مذاکرات را برای پایان دادن به درگیری های داخلی خواستار شد) موافقیم.»

کری در ادامه این گفتگو به این مسئله اشاره کرد که آمریکا و دیگر کشورها به دنبال یافتن راه حلی برای اجرای مجدد روند دیپلماتیک به منظور پایان دادن به درگیری ها هستند؛ با این حال کری از اشاره به نام کشورهایی که آمریکا در این زمینه با آنها همکاری می کند خودداری کرد.

تلاش های تحت رهبری آمریکا سال گذشته به گفتگوهای صلح تحت حمایت سازمان ملل متحد میان نمایندگان مخالفان سوری تحت حمایت غرب و هیاتی از نمایندگان دولت بشار اسد منجر شد. اما این گفتگوها پس از دو دوره فرو پاشید و برای گفتگوهای مجدد برنامه ای در نظر گرفته نشده است. روسیه در ماه ژانویه موفق شد برخی چهره های مخالف و مقامات دولتی را به گفتگو در مورد بحران ترغیب کند، اما در این روند نیز پیشرفت چندانی حاصل نشد و ائتلاف اصلی مخالفان گفتگوها را تحریم کرد.

کری در گفتگو با سی بی سی نیوز تصریح کرد: «برای ترغیب بشار اسد به مذاکره می بایست آشکارا به وی اعلام کنیم که همه مصمم هستند از طریق سیاسی به نتیجه برسند و همچنین باید تلاش کنیم دیدگاه و محاسبات وی را در مورد مذاکرات تغییر دهیم. این روند آغاز شده است و من بر این باورم که با تلاش های متحدان ما و دیگران، فشارها به اسد (برای پذیرفتن مذاکرات) افزایش خواهد یافت.»

جنگ داخلی سوریه در ماه مارس سال 2011 و در پی اعتراضات خیابانی علیه چهار دهه ریاست جمهوری خانواده اسد آغاز شد. اعتراضات خیلی سریع به شورش های مسلح تغییر یافت و با ظهور داعش و دیگر افراط گرایان تشدید شد و به اوج خود رسید.

از زمان شروع درگیری های سوریه تا کنون، اسد هیچگاه تا این اندازه به نجات از ناآرامی های موجود نزدیک نبوده است. حمایت ایران از دولت اسد همچنان به قوت خود باقی است و طبق شواهد موجود، روسیه نیز قصد رها کردن بشار اسد را ندارد.

نیروهای تحت فرماندهی آمریکا از تابستان امسال حملات هوایی علیه مواضع داعش را در سوریه و عراق آغاز کردند. واشنگتن پیشتر در این باره گفته بود مبارزه با داعش در سوریه با نیروهای نظامی این کشور هماهنگ نیست؛ اگرچه نیروهای سوری نیز داعش را دشمن خود می دانند.

طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان ملل متحد، جنگ سوریه تاکنون بیش از 200 هزار کشته برجا گذاشته است و نزدیک به نیمی از جمعیت این کشور در پی ناآرامی ها آواره شده اند. دمشق دشمنان غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به تلاش برای نابود کردن سوریه از طریق تجهیز شورشی ها و جهادگرایان متهم کرده و این در حالی است که جهادگرایان افراطی در سوریه اکنون حتی به تهدیدی برای غرب تبدیل شده اند. به نظر می رسد اسد روی این مسئله حساب کرده است که تلاش های ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه داعش در نهایت واشنگتن را به تعامل با دولت وی وادار خواهد ساخت.

کری نیز در بخشی از گفتگوهای خود با سی بی سی نیوز تاکید کرد: «همه با این مسئله موافقند که هیچ راه حل نظامی (برای حل ناآرامی ها و مناقشات علیه دولت بشار اسد) وجود ندارد و تنها راه حل موجود، راه حل سیاسی است.»

منبع: گلوبال پست / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ناآرامی های سوریه بشار اسد جان كري


نظر شما :